Vastuullisen journalismin kampanja käynnistyi

Journalistin ohjeita noudattavat mediat aloittavat tänään laajan kampanjan, jonka tarkoituksena on korostaa, miten vastuullinen journalismi eroaa muusta viestinnästä.

Kampanjan aikana lanseerataan Vastuullisen journalismin merkki, jota saavat käyttää ainoastaan Julkisen sanan neuvoston sääntelyn piiriin kuuluvat mediat. Merkkikampanja kestää 12.–25.3., mutta mediat voivat ottaa merkin käyttöönsä pysyvästi.

 

Journalistin ohjeet ovat sinun oikeuksiasi

Kampanjassa korostetaan, että mediat noudattavat Journalistin ohjeita siksi, että ne takaavat yleisön oikeudet. Median lukijoilla, katselijoilla ja kuulijoilla on oikeus muodostaa mielipiteensä luotettavan tiedon pohjalta.

Kampanjan koti on verkkosivu www.vastuullistajournalismia.fi. Sivusto kertoo, mitä journalistien työtä ohjaavat ja JSN:n tulkitsemat Journalistin ohjeet tarkoittavat tavalliselle median kuluttajalle.

”Sivustolla kerrotaan myös siitä, ettei vastuullinen journalismi ole aina täysin virheetöntä, mutta se myöntää virheensä reilusti ja korjaa ne”, JSN:n puheenjohtaja Elina Grundström sanoo.

Kampanjaan osallistuminen on vapaaehtoista. Kaikki JSN:n piiriin kuuluvat mediat eivät siis välttämättä merkkiä käytä.

 

Tehtävät pysyneet samana

Median itsesääntelyelin Julkisen sanan neuvosto täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Sen sääntelyn piiriin kuuluu valtaosa suomalaisista tiedotusvälineistä.

JSN:n tehtävä on tulkita hyvää journalistista tapaa ja puolustaa sanan- ja julkaisemisen vapautta.

Se perustettiin vuonna 1968 vastaamaan kysymyksiin, jotka ovat nyt uudella tavalla ajankohtaisia. Miten voin luottaa mediaan? Mistä tiedän, että uutinen on totta?

Neuvoston perustamisen taustalla oli skandaalimedioiden rantautuminen Suomeen. Eduskunnassa käytiin keskustelua siitä, pitäisikö lehdistön toimintaa säännellä. Silloin kustantajien ja journalistien järjestöt päättivät perustaa itsenäisen ammattietiikkaa valvovan neuvoston ja varmistaa lehdistönvapauden säilymisen.