Uutisarkisto

23.6.2022
Presidenttiparin lapsen kuvat ja Seiskan juttu pääministeristä JSN:n käsittelyyn
16.6.2022
Julkisuudessa toimivat henkilöt eivät voi sanella, mitkä mediat saavat käsitellä heitä journalismissaan
14.6.2022
Neuvoston kokoukset syyskaudella 2022
24.5.2022
Pohjoismaiset medianeuvostot kokoontuivat Suomessa
12.5.2022
Ukrainan ruumiskuvien julkaiseminen ei rikkonut Journalistin ohjeita
28.4.2022
Vastaa kyselyyn: Miten Journalistin ohjeita tulisi päivittää?
20.4.2022
JSN julkaisi Journalistin ohjeet venäjäksi
20.4.2022
JSN и Кодекс журналиста на русском языке
7.4.2022
JSN tarkensi ohjettaan toisen työn lainaamisesta
5.4.2022
Eettisten ohjeiden päivitystarpeita eurooppalaisissa medianeuvostoissa
29.3.2022
JSN:n ja Jusanekin vuoden 2021 toimintakertomukset on julkaistu
3.3.2022
JSN terävöitti linjaansa markkinointimateriaalin käyttämisestä jutun lähteenä
3.2.2022
JSN antoi äänestyspäätöksellä vapauttavan Suomenmaan Sanna Marin -mielipidekirjoituksesta
5.1.2022
Kanteluiden määrä nousi ja käsittely nopeutui vuonna 2021
3.1.2022
Neuvoston kokoukset kevätkaudella 2022
9.12.2021
JSN antoi langettavan päätöksen ihmisarvon loukkaamisesta huumoripalstalla
30.11.2021
JSN sai uuden median edustajan kaudelle 2022-24
5.11.2021
JSN valitsi Johannes Koposen yleisön edustajaksi neuvostoon
4.11.2021
Mainos pitää erottaa journalismista myös sosiaalisessa mediassa
4.11.2021
Julkisen sanan neuvoston kannanotto Helsingin Sanomien journalistien tulevasta oikeudenkäynnistä
<< 1 2 3 4 5 6 7 8  ... >> 

JSN antoi langettavan päätöksen ihmisarvon loukkaamisesta huumoripalstalla

Julkisen sanan neuvosto antoi vuoden viimeisessä kokouksessaan 8.12.2021 viisi vapauttavaa ja kaksi langettavaa päätöstä. Langettavat päätökset käsittelivät ihmisarvon loukkaamista ja piilomainontaa.

Ilta-Sanomat sai langettavan lehden huumoripalstalla julkaistusta jutusta, jossa vitsailtiin teloittamisella. JSN katsoi, että Elokapina-mielenosoittajien kuvaan yhdistetty teloituksella vitsailu loukkasi mielenosoittajien ihmisarvoa riippumatta siitä, mikä vitsin tarkoitus alun perin oli.

Tekniikan Maailma sai langettavan päätöksen laitetestijutusta. Sama henkilö, joka oli tehnyt jutun, oli tehnyt myös esittelyvideon laitteen markkinoijalle. Video oli myös linkitetty juttuun. JSN katsoi, että lehti yhdisti journalistisen ja mainosmaisen sisällön siten, että niiden välinen raja hämärtyi. Toimittajalla oli jutun kirjoittajana ja laitteen markkinointivideon tekijänä kaksoisrooli, mikä oli omiaan rapauttamaan yleisön luottamusta tiedotusvälineisiin. 

Vapauttavia saivat Iltalehti, MTV Uutiset, Salon Seudun Sanomat, Suomen Kuvalehti ja Yle.

Ylen saama vapauttava päätös koski Hullu vuosi 1991 -dokumenttisarjaa, jossa esiintyi kertojana ja haastattelijana sarjan käsittelemien aikojen pääministeri Esko Aho. JSN katsoi, että ratkaisu oli journalistisesti poikkeuksellinen, mutta sillä ei luovutettu journalistista päätösvaltaa toimituksen ulkopuolelle. Haastattelutilanteet olivat dokumentin teosta vastanneen toimituksen kontrolloimia, ja toimitus myös valitsi haastateltavat ja teki kaikki dokumentin sisältöä koskevat ratkaisut Ahosta riippumattomana. Ahon roolista sarjassa nähtyjen haastatteluiden tekijänä myös kerrottiin katsojille. JSN huomautti, että ratkaisun poikkeuksellisuuden vuoksi asiaa olisi ollut syytä korostaa katsojille enemmän.

Muut vapauttavat päätökset käsittelivät suurimmaksi osaksi asiavirheitä ja niiden korjaamista.

Neuvosto kokoontuu seuraavan kerran 2.2.2022.

 

Alla tiivistelmät 8.12.2021 tehdyistä päätöksistä.
 

Langettava päätös 7837 & 7838 & 7840–7842 & 7844 & 7845/UL/21
Ilta-Sanomat
Lehden huumoripalstalla vitsailtiin ilmaisesta sähköstä mielenosoittajien sähkötuoliin. Tekstin yhteydessä julkaistiin lähietäisyydeltä otettu kuva nuorista mielenosoittajista. Kuvaan yhdistetty teloituksella vitsailu loukkasi mielenosoittajien ihmisarvoa.

Vapauttava päätös 7829 & 7855/A/21
Suomen Kuvalehti
Lehti julkaisi kriittisen jutun Kiinan valtion roolista ”perinteisen kiinalaisen lääkinnän” markkinoinnissa. Jutun olennaiset asiavirheet korjattiin kahdessa vaiheessa ja korjauksista kerrottiin lukijoille asianmukaisesti. Korjauksissa oli viivettä, mutta tässä tapauksessa pikainen korjaus ei ollut välttämätöntä.

Vapauttava päätös 7822/UL/21 
Salon Seudun Sanomat 
Salon Seudun Sanomien juttukokonaisuudessa ei ollut olennaisia asiavirheitä ja otsikoille löytyi riittävä kate jutuista. Juttukokonaisuus oli paikoin tulkinnanvarainen, mutta mielipiteet eivät sekoittuneet tosiasioihin. Tiedotusvälineillä on oikeus valita haastateltavansa ja näkökulmansa.

Langettava päätös 7819/A/21 
Tekniikan Maailma
Lehden laitetestijutun kirjoittaneella freelancetoimittajalla oli aiheen suhteen kaksoisrooli, mikä oli omiaan rapauttamaan yleisön luottamusta tiedotusvälineisiin. Juttuun oli linkitetty toimittajan tekemä koneen markkinointivideo, jota oli pienin muutoksin käytetty koneen markkinoinnissa. Jutun otsikolle ei löytynyt katetta jutusta.

Vapauttava päätös 7807/MTV/21
MTV
Uutisessa esitettiin väitteitä hyvinvointiyrittäjän toiminnasta. Osa väitteistä oli tulkittavissa monin tavoin, mutta niille oli perusteet. Jutussa ei ollut olennaisia asiavirheitä. Tiedotusvälineillä on oikeus tehdä tulkintoja ja valita käyttämänsä ilmaisut.

Vapauttava päätös 7805/YLE/21
Yle
Yle käytti dokumenttisarjassaan kertojana ja haastattelijana sarjassa käsiteltyjen aikojen pääministeriä. Käsittelyn painottaminen sarjan kahdessa jaksossa entisen pääministerin näkökulmaan oli Ylen journalistinen valinta, johon sillä oli oikeus. Läpinäkyvyyden vuoksi olisi ollut syytä tuoda yleisölle esiin korostetummin, että haastatteluja oli tehnyt myös entinen pääministeri.

Vapauttava päätös 7788/UL/21
Iltalehti 
Iltalehti kertoi jutussaan, että ilmasto on lämmennyt  keskimäärin 1,1 asteen verran esiteollisesta ajasta. Juttu perustui IPCC:n raportin tietoihin maapallon pintalämpötiloista 10 vuoden tarkastelujaksolla. Jutussa ei ollut olennaista asiavirhettä.