Langettava 7757/MTV/21
MTV

Piilomainonta

Television keskusteluohjelmassa haastateltiin kirjantekijöitä, jotka olivat tunnettuja myös saman kanavan viihdetähtinä. Toimittaja kehotti lopuksi yleisöä ostamaan heidän kirjansa. Haastattelun kokonaisuudessa suora ostokehotus ylitti piilomainonnan kynnyksen ja oli omiaan heikentämään luottamusta tiedotusvälineiden uskottavuuteen. Äänestyspäätös 9–1.

Vapauttava 6828/SL/18
Ilta-Sanomat

Lainaaminen

Lehti julkaisi jutun, jossa ystävät muistelivat kuollutta julkisuuden henkilöä. Jutussa, lehden kannessa tai lööpissä ei ollut tarpeen mainita tiedotusvälinettä, joka oli kertonut henkilön kuolemasta ensimmäisenä. 

Vapauttava 6827/MTV/18
MTV

Yksityisyyden suoja

MTV esitti televisiossa julkisuuden henkilöiden perhe-elämää heidän kotonaan esittelevän ohjelman. Osallistuessaan ohjelmaan julkisuuden henkilö otti riskin siitä, että asunnon sijainti saattaa käydä ohjelmasta ilmi.

Langettava 6757/MTV/18
MTV

Otsikko, muu esittely

MTV mainosti keskusteluohjelmaansa televisiossa kanavajuonnoilla, joissa väitettiin, että kantelija olisi yksi ohjelman vieraista. Väitteelle ei löytynyt ohjelman sisällöstä katetta.

Vapauttava 6496/AL/17
Suomen Kuvalehti

Journalistinen päätösvalta, kielteinen julkisuus, samanaikainen kuuleminen, oma kannanotto, totuudenmukainen tiedonvälitys, toimittajan asema, oikeudenkäyntiin vaikuttaminen

Lehti kertoi jutussaan Asianajajaliiton tutkivan alkoholia työaikana nauttineen asianajajan toimia. Jutussa haastateltiin kirkkovaltuuston jäseniä, koska kyseinen asianajaja kuului kirkkovaltuustoon. Haastateltavien lausumia käytettiin totuudenmukaisesti. Asianajajaa ei tarvinnut kuulla samassa yhteydessä, koska kyseessä oli jatkojuttu, joka kommentoi aiempaa juttua, jossa häntä oli haastateltu. 

Langettava 5785/MTV/15
MTV3 Katsomo

Ihmisarvon kunnioittaminen

MTV3:n Katsomo-sivustolla mainostettiin keskusteluohjelmaa kansanryhmän etnistä alkuperää halventavalla väitteellä. Väitteen poistaminen ei riittänyt korjaamaan tapahtunutta vahinkoa.

Langettava 5659/SL/14
Iltalehti

Piilomainonta

Ilmoittaja julkaisi Iltalehden verkkosivulla tuottamaansa aineistoa, joka jäljitteli Iltalehden ulkoasua ja jutuntekotapaa. Sponsoroitu sisältö -merkintä ei riittänyt erottamaan ilmoitusta journalistisesta sisällöstä.

Langettava 5411/TV/14
MTV, Kymmenen uutiset

Virheen korjaus

STT:n tekemässä ja MTV:n julkaisemassa uutisessa oli olennainen virhe. Toimitus ei sitä korjannut kantelijan pyynnöstä ja STT:n oikaisusta huolimatta.  
   

Vapauttava 5284/SL/13
Helsingin Sanomat

Haastattelu

Lehti haastatteli entistä pitkäaikaisasunnotonta. Toimitus korjasi jutun virheet jälkikäteen. Neuvoston mielestä lehden olisi ollut reilua lähettää haastatellulle hänen sitaattinsa luettavaksi etukäteen. Se ei kuitenkaan rikkonut Journalistin ohjeita. 

Vapauttava 5282/TV/13
MTV3.fi

Haastattelu

Toimittaja haastatteli poliitikkoa tv-uutisissa ja kertoi myöhemmin verkossa julkaistussa kolumnissaan muun muassa haastatellun käyttäytymisestä haastattelutilanteessa. Menettelytapa ei loukannut haastatellun oikeuksia.

Vapauttava 5161/TV/13
MTV3.fi

Piilomainonta, konserniyhteys

Verkkosivulla julkaistiin uutinen saman konsernin elokuvapalvelusta. Sen sisältö oli osin kritiikitöntä, mutta konserniyhteys tehtiin lukijoille selväksi. Kysymys ei ollut piilomainonnasta. 

Langettava 5159/SL/13
Iltalehti

Otsikko, totuudenmukainen tiedonvälitys, tietolähteen käyttö

Lehden lööppi ja etusivu kertoivat vauvan kuolleen rokotteen seurauksena. Jutusta ei löytynyt katetta väitteelle. 

Langettava 5149/TV/13
MTV3

Otsikko

Tv-kanavan teksti-tv:n uutisen otsikko "Tytöt ja media huono yhdistelmä" oli yleisluontoinen lausahdus. Jutussa ei ollut otsikon lupaamaa sisältöä, eikä teksti tarkentanut otsikkoa millään tavalla.

Vapauttava 4897/TV/12
MTV3, uutiset

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös nimen suojasta ja epäillyn asemasta. Kantelijan entisen sukunimen näyttäminen uutisen kuvituksessa ei paljastanut hänen nykyistä henkilöllisyyttään. Uutisesta kävi selvästi ilmi, että kyseessä oli vasta epäily.

Vapauttava 4872/TV/12
MTV3, 45 minuuttia

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös tietojen hankkimisesta ja haastattelusta. Jutussa kerrottiin laittomia ylitöitä tekevän taksinkuljettajan aiheuttamista riskeistä ja taksien valvontaan liittyvistä puutteista. Neuvoston mielestä haastattelut oli tehty asianmukaisesti eikä haastatteluaineistoa käytetty Journalistin ohjeiden vastaisesti.

Vapauttava 4837/TV/12
MTV3.fi

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös oikeita tietoja ja piilomainontaa koskevassa asiassa. Tv-kanava muokkasi nettiuutista kertomatta asiasta lukijoille. Kyse ei kuitenkaan ollut olennaisen asiavirheen korjauksesta, jolloin siitä olisi pakko kertoa. Viihdesivustolla julkaistu uutinen kertoi markkinointikampanjan aiheuttamasta hämmingistä, joten sille oli journalistiset perusteet.

Langettava 4767/TV/11
MTV3

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös piilomainontaa koskevassa asiassa. Maajussille morsian -ohjelmassa annettiin yhden elintarvikeyrityksen tuotteille silmiinpistävän paljon näkyvyyttä. Kysymys oli piilomainonnasta.

Langettava 4720/TV/11
MTV3

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös piilomainontaa ja toimittajan ammatillista asemaa koskevassa asiassa. Urheilutoimittajan esiintyminen tv-mainoksissa selostamansa autokilpailun mainoskatkoilla hämärsi kaupallisen ja toimituksellisen aineiston rajan. Myös journalistinen päätösvalta joutui kyseenalaiseen valoon.

Vapauttava 4692/SL/11
Satakunnan Kansa

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös arkaluonteisen rikoksen alaikäisen uhrin henkilöllisyyden suojaa koskevassa asiassa. Lehti saattoi kertoa alaikäisiin kohdistuvista rikosnimikkeistä poikkeuksellisen yksityiskohtaisesti, koska kysymyksessä oli yhteiskunnallisesti merkittävä rikosvyyhti.

Langettava 4669/TV/11
MTV3, Makuja

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös piilomainontaa koskevassa asiassa. MTV3.fi referoi nettisivuillaan karppaukseen kielteisesti suhtautunutta juttua. Samassa yhteydessä julkaistiin leipomon mainontaa. Kun mainoskampanja loppui, poistui juttukin yleisön saatavilta.

<< 1 2 3 4 5 >> 

Langettava 7757/MTV/21

Vastaaja: MTV

Asia: Piilomainonta

Ratkaistu: 29.9.2021

Television keskusteluohjelmassa haastateltiin kirjantekijöitä, jotka olivat tunnettuja myös saman kanavan viihdetähtinä. Toimittaja kehotti lopuksi yleisöä ostamaan heidän kirjansa. Haastattelun kokonaisuudessa suora ostokehotus ylitti piilomainonnan kynnyksen ja oli omiaan heikentämään luottamusta tiedotusvälineiden uskottavuuteen. Äänestyspäätös 9–1.

Kantelu 6.7.2021

MTV3:n Kesäterassi-ohjelmassa 5.7.2021 oli haastateltavina kaksi julkisuuden henkilöä, jotka aikoivat julkaista syksyllä ruokakirjan. Kantelun mukaan ohjelma oli vastoin Journalistin ohjeiden piilomainontaa koskevaa kohtaa 16, jonka mukaan ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Ohjelmassa ei esitetty tietoa kaupallisesta yhteistyöstä.

Kantelun mukaan kirjantekijät saivat mainostaa kirjaansa koko haastattelun ajan ilman, että haastattelijat puuttuivat siihen mitenkään. Haastateltavat myös kehuivat estoitta toisiaan ja ansioitaan kokkeina ja ruokakirjan toimittajina. Tähän toimittaja lisäsi: "Ihan totta, on se guru." (Neuvoston tarkennus: "Ihan totta? On se guru.")  

Kantelussa mainitaan otteita haastateltavien puheesta:

"Kirjasta tulee superhyvä kuvineen teksteineen päivineen, ihan maagisen hieno kirja."

"Se on kirja, kuinka ruokaa oikeasti laitetaan."

"Siitä tulee tosi makee kirja, hienot kuvat."

"Me ollaan tehty tietynlainen vallankumous keittiössä, setupit, siivous jne." (Neuvoston tarkennus: "... XX:n (toinen kirjantekijä) keittiössä...")

Toimittaja: "Nyt on kyllä kirjaa promottu niin, että puhutaan jostain muusta (korona-ajasta)." Kirjantekijä: "Jos nyt ei saa enää promota kirjaa, niin sanon vielä sen, että tämä tulee just niille ihmisille, jotka nyt on innostuneet ruoanlaitosta tai olleet sitä pitkään." (Neuvoston tarkennus: "Itse asiassa nyt jos ei enää saa promota kirjaa niin mä kuitenkin sanon et tää tulee just niille kaikille ihmisille myös niinku äärettömän hyvin jotka nyt on innostuneet ruuanlaitosta tai ne jotka on harrastaneet sitä pitkään koska tässä yritetään vastata siihen kysymykseen miten ruokaa oikeesti valmistetaan, kun on eri asia tehdä ruokaa kun kokata.")  

Ohjelman lopuksi toimittaja vielä muistutti katsojia: ”Muistakaa käydä syyskuussa ostamassa kirja.” (Neuvoston tarkennus: "Muistakaa käydä syyskuussa ostamassa (kirjan nimi) -kirja kirjakaupoista.")  

Kantelussa huomautetaan, että kirjojen ja muiden kulttuurituotosten mainostaminen on yleistä kaikissa medioissa. Joissakin tapauksissa promootioilla on aitoa informaatioarvoa kulttuurisesta tai yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Näissä tapauksissa esittely on yleensä neutraalia ja mahdollisesti kriittisiä kysymyksiä esittävää. Kesäterassi-ohjelmassa saatettiin kantelun mukaan ylittää jokin raja tuotteen mainostamisessa televisio-ohjelmassa. Vaikutti kuin toimittajat eivät olisi tutustuneet kirjaan etukäteen, mikä kaiketi on toimittajan perustehtäviä.  

MTV:n mukaan Kesäterassi on keskusteluohjelma, joka tuo ruutuun kesän mielenkiintoisimmat vieraat ja puheenaiheet. Kantelun mukaan ilmoitus kaupallisesta yhteistyöstä olisi auttanut katsojaa ymmärtämään, että kyseessä on mainos.

Päätoimittajan vastaus 2.9.2021

MTV Uutisten vastaavan päätoimittajan Tomi Einosen mukaan kyseessä ei ollut kaupallinen yhteistyö vaan keskusteluohjelma, johon kutsutaan vieraita puhumaan rentoon sävyyn ajankohtaisista asioista. Kesäterassin ohjelmissa julkisuudesta tuttujen, kiinnostavien vieraiden kanssa puhutaan heihin liittyvistä tapahtumista, mutta niitä laajennetaan myös yhteiskunnallisesti merkittäviin suuntiin sekä puheenaiheissa oleviin ilmiöihin. 

MTV:n mukaan kantelun kohteena ollut Kesäterassin jakso noudatti tätä linjaa. Kaksikko oli kutsuttu ohjelmaan vieraaksi syksyllä ilmestyvän kirjansa tiimoilta, mutta miesten kanssa puhuttiin ohjelmassa myös muista aiheista, joita ruokakirjasta keskustelu herätti. Kirjan johdattamana ohjelmassa puhuttiin mm. korona-ajan vaikutuksesta ruoanlaittoon sekä miesten ajankohtaisista kuulumisista ja urasta. 

Kantelussa kaupalliseksi sisällöksi katsotaan juontajien johdannot sekä mm. kehut miesten osaamisesta. MTV katsoo, että miehiin liittyvät kehut kohdistuvat molempien vieraiden monilahjakkuuteen sekä näkyvyyteen ja menestykseen eri aloilla ja formaateissa. Kesäterassi-ohjelmassa juontajien roolina on olla lähellä vierasta ja eläytyä aidosti tunteisiin, joita vieraan kertomukset ja kokemukset herättävät. 

Kantelussa mainitaan myös lauseet, joiden tulkitaan ohjaavan keskustelua pois kaupallisuudesta. Ohjelmassa kaikki esiintyjät ovat ruudussa rennolla, jutustelevalla ja hauskalla otteella, joten kantelussa mainittuihin juontajien lausahduksiin liittyy ohjelmassa kevyempi, jopa humoristinen sävy, jolla pyritään ennen kaikkea alleviivaamaan sitä, että vieraat ja ohjelma eivät ole promoamassa kirjaa tai sen tekijöitä. Vieraat on valittu ajankohtaisuuden perusteella (syksyllä julkaistava kirja), mutta myös tunnettuuden (molemmat esillä lukuisissa suosituissa ohjelmissa) sekä kiinnostavuuden (moniosaajia, joiden urat ja alat eivät ole aiemmin kohdanneet, nyt ruoan kautta nämä kaksi tunnettua suomalaista ovat ryhtyneet yhteistyöhön).

Päätoimittajan mukaan tuore kirja ja sen sisällöt ovat luonnollisesti yksi haastattelun punaisesta langasta. Se, että haastateltavat ovat innoissaan kirjasta kuvineen ja periaatteineen, on osa haastattelua, jota ei aiheessa voi välttää. Myös kahden julkisuudessa paljon esillä olleen vieraan innostuminen ruoanlaitosta ja yllättävästä yhteistyöstä on ohjelman sisällön kannalta oleellista. Kantelussa sanotaan, että juontajat eivät puutu promoamiseen millään tavoin, mikä ei pidä paikkaansa, vaan juontajat pyrkivät ohjaamaan keskustelua myös muihin aiheisiin avoimesti toteamalla, että ohjelma ei ole kirjan mainostamista varten vaan mielenkiintoisia keskusteluja varten. 

Kantelijan mukaan ilmoitus kaupallisesta yhteistyöstä olisi auttanut katsojaa ymmärtämään, että kyseessä on mainos. Päätoimittajan mielestä tätä ei kuitenkaan ohjelmaan olisi voinut missään tapauksessa laittaa, sillä Kesäterassilla ei ole yhteistyötä kirjan kustantamon tai ohjelmassa esiintyneiden vieraiden kanssa. Heidät on valittu ohjelmaan puhtaasti ajankohtaisuuden sekä kiinnostavuuden perusteella, eikä kutsuun tai toteutukseen ole sisältynyt minkäänlaisia kaupallisia velvoitteita puoleen eikä toiseen. 

Ratkaisu

JO 16: Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava.

MTV3:n Kesäterassi-ohjelmassa 5.7.2021 haastateltiin kahta ruokakirjan tekijää, jotka olivat tunnettuja myös saman kanavan viihdetähtinä. Haastattelussa käsiteltiin kirjan syntyprosessia, ruuanlaittoa ja ruokakulttuuria. Toimittaja kehotti lopuksi yleisöä ostamaan kirjan kirjakaupasta, kun se ilmestyy.

Julkisen sanan neuvosto toteaa, että toisin kuin kantelija esittää, haastattelun takana ei ollut senkaltaista yhteistyötä, että ohjelman olisi voinut merkitä kaupalliseksi yhteistyöksi. Neuvosto kuitenkin muistuttaa, että piilomainonnan kynnys voi ylittyä, vaikka siihen ei liittyisi osapuolten välistä sopimusta tai yhteistyötä.

Neuvosto katsoo, että kirjahaastattelut ovat vakiintunut kulttuuri- ja viihdejournalismin muoto. Vaikka ne tulevat markkinoineeksi kirjoja, ne myös palvelevat yleisön tiedontarvetta. Tässä kokonaisuudessa toimittajan esittämä suora ostokehotus ylitti kuitenkin selvästi piilomainonnan kynnyksen ja oli omiaan heikentämään luottamusta tiedotusvälineiden uskottavuuteen.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että MTV on rikkonut Journalistin ohjeiden kohtaa 16, ja antaa sille huomautuksen.

 

Aänestyspäätös 9–1.

Langettavaa äänestivät:  Eero Hyvönen (pj), Kyösti Karvonen, Heidi Finnilä, Tuomas Rantanen, Valpuri Mäkinen, Riikka Mäntyneva, Alma Onali, Hanna Parhaniemi ja Harto Pönkä.

Vapauttavaa äänesti: Jukka Ruukki
 

Tämä päätös on avattu 2664 kertaa