2021 PÄÄTÖKSET

Langettava 7837 & 7838 & 7840–7842 & 7844 & 7845/UL/21
Ilta-Sanomat

Ihmisarvo

Lehden huumoripalstalla vitsailtiin ilmaisesta sähköstä mielenosoittajien sähkötuoliin. Tekstin yhteydessä julkaistiin lähietäisyydeltä otettu kuva nuorista mielenosoittajista. Kuvaan yhdistetty teloituksella vitsailu loukkasi mielenosoittajien ihmisarvoa.

Vapauttava 7829 & 7855/A/21
Suomen Kuvalehti

Totuudenmukainen tiedonvälitys, mielipiteet ja tosiasiat, olennainen asiavirhe

Lehti julkaisi kriittisen jutun Kiinan valtion roolista ”perinteisen kiinalaisen lääkinnän” markkinoinnissa. Jutun olennaiset asiavirheet korjattiin kahdessa vaiheessa ja korjauksista kerrottiin lukijoille asianmukaisesti. Korjauksissa oli viivettä, mutta tässä tapauksessa pikainen korjaus ei ollut välttämätöntä.

Vapauttava 7822/UL/21
Salon Seudun Sanomat

Totuudenmukaisuus, mielipiteet ja tosiasiat

Salon Seudun Sanomien juttukokonaisuudessa ei ollut olennaisia asiavirheitä ja otsikoille löytyi riittävä kate jutuista. Juttukokonaisuus oli paikoin tulkinnanvarainen, mutta mielipiteet eivät sekoittuneet tosiasioihin. Tiedotusvälineillä on oikeus valita haastateltavansa ja näkökulmansa.

Vapauttava 7821/UL/21
STT

Olennainen asiavirhe, virheen korjaaminen, totuudenmukainen tiedonvälitys, mielipiteet ja tosiasiat

Tietotoimisto kuvaili Liettuaan pyrkiviä ihmisiä termillä pakolainen. Vaikka termi oli peräisin ministeriön tiedotteesta, se oli epätarkkaa kielenkäyttöä. Osana muuttuvan tilanteen jatkuvaa uutisseurantaa se ei kuitenkaan ollut olennainen asiavirhe.

Langettava 7819/A/21
Tekniikan Maailma

Journalistinen päätösvalta, toimittajan asema, otsikko, piilomainonta

Lehden laitetestijutun kirjoittaneella freelancetoimittajalla oli aiheen suhteen kaksoisrooli, mikä oli omiaan rapauttamaan yleisön luottamusta tiedotusvälineisiin. Juttuun oli linkitetty toimittajan tekemä koneen markkinointivideo, jota oli pienin muutoksin käytetty koneen markkinoinnissa. Jutun otsikolle ei löytynyt katetta jutusta.

Vapauttava 7807/MTV/21
MTV Uutiset

Totuudenmukainen tiedonvälitys, tietojen tarkistaminen, olennainen asiavirhe

Uutisessa esitettiin väitteitä hyvinvointiyrittäjän toiminnasta. Osa väitteistä oli tulkittavissa monin tavoin, mutta niille oli perusteet. Jutussa ei ollut olennaisia asiavirheitä. Tiedotusvälineillä on oikeus tehdä tulkintoja ja valita käyttämänsä ilmaisut.

Vapauttava 7805/YLE/21
Yle

Journalistinen päätösvalta, toimittajan asema, poikkeuksellinen tiedonhankinta, lähdekritiikki, tosiasiat ja mielipiteet

Yle käytti dokumenttisarjassaan kertojana ja haastattelijana sarjassa käsiteltyjen aikojen pääministeriä. Käsittelyn painottaminen sarjan kahdessa jaksossa entisen pääministerin näkökulmaan oli Ylen journalistinen valinta, johon sillä oli oikeus. Läpinäkyvyyden vuoksi olisi ollut syytä tuoda yleisölle esiin korostetummin, että haastatteluja oli tehnyt myös entinen pääministeri. 

Vapauttava 7804/UL/21
Helsingin Sanomat

Virheen korjaus

Lehti havainnollisti kahden meren välistä syvyyseroa virheellisesti, ja oikaisupyynnöt jäivät lehdeltä huomiotta. Merten syvyydet kävivät kuitenkin jutusta selväksi, joten kyseessä ei ollut olennainen asiavirhe.

Langettava 7799/EJ/21
Kirkkonummen Sanomat

Mainonnan merkitseminen

Lehti julkaisi kuntavaalimainoksia Facebook-seinällään. Osaan niistä oli liitetty jakoteksti, joka oli osa mainosta, mutta ei ollut sellaiseksi merkitty. Tämä antoi vaikutelman, että kyseessä oli toimituksen kommentti. Menettely hämärsi toimituksellisen sisällön ja mainosten rajaa.

Vapauttava 7796/UL/21
Ilta-Sanomat

Olennainen asiavirhe, virheen korjaaminen, totuudenmukainen tiedonvälitys, mielipiteet ja tosiasiat

Lehti julkaisi STT:n jutun, jossa kutsuttiin Liettuaan Valko-Venäjän kautta pyrkiviä ihmisiä pakolaisiksi. Termi oli epätarkkaa kielenkäyttöä, mutta osana muuttuvan tilanteen jatkuvaa uutisseurantaa se ei ollut olennainen asiavirhe.

Vapauttava 7788/UL/21
Iltalehti

Olennainen asiavirhe

Iltalehti kertoi jutussaan, että ilmasto on lämmennyt  keskimäärin 1,1 asteen verran esiteollisesta ajasta. Juttu perustui IPCC:n raportin tietoihin maapallon pintalämpötiloista 10 vuoden tarkastelujaksolla. Jutussa ei ollut olennaista asiavirhettä.

Vapauttava 7783/UL/21
Iltalehti

Piilomainonta

Lehti julkaisi jutun, jossa kodinkonekorjaaja kertoi, minkä konetiskiaineen hän on todennut parhaaksi. Tuotteen mainitseminen nimeltä saattoi antaa lukijalle mainosmaisen vaikutelman, mutta kyse oli kuluttajajournalismista, eikä piilomainonnan kynnys ylittynyt.

Langettava 7782/UL/21
Helsingin Sanomat

Olennainen asiavirhe, virheen korjaus

Lehti korjasi nettijuttuaan vasta kolme kuukautta sen julkaisemisen jälkeen saatuaan tiedon virheestä Julkisen sanan neuvostolle tehdystä kantelusta. Neuvosto toteaa, että on tiedotusvälineiden vastuulla huolehtia palautekanaviensa saavutettavuudesta ja toimivuudesta sekä siitä, että toimitukselle lähetetyt viestit käsitellään huolellisesti.

Langettava 7778/UL/21
Kouvolan Sanomat

hienotunteisuus

Lehti julkaisi uutisia vain pari päivää aikaisemmin tapahtuneesta itsemurhayrityksestä. Jutuissa julkaistiin yksityiskohtia tapahtumista ja haastateltiin pelastettua henkilöä tämän ollessa haavoittuvassa tilassa. Tämä rikkoi hienotunteisuusvaatimusta sekä tietoja hankittaessa että niitä julkaistaessa.

Langettava 7757/MTV/21
MTV

Piilomainonta

Television keskusteluohjelmassa haastateltiin kirjantekijöitä, jotka olivat tunnettuja myös saman kanavan viihdetähtinä. Toimittaja kehotti lopuksi yleisöä ostamaan heidän kirjansa. Haastattelun kokonaisuudessa suora ostokehotus ylitti piilomainonnan kynnyksen ja oli omiaan heikentämään luottamusta tiedotusvälineiden uskottavuuteen. Äänestyspäätös 9–1.

Langettava 7751/YLE/21
Yle

mielipiteet ja tosiasiat, ihmisarvo

Radio-ohjelman toimittajat käsittelivät poleemiseen ja osin satiiriseen sävyyn feministejä, jotka kyseenalaistavat transsukupuolisten oikeuksia. Ohjelmassa mielipiteet ja tosiasiat sekoittuivat harhaanjohtavalla tavalla. Äänestyspäätös 10–2, eriävä mielipide.

Vapauttava 7747/PL/21
Kotiseudun Sanomat

Totuudenmukainen tiedonvälitys, otsikko, olennainen asiavirhe

Kotiseudun Sanomat kertoi aluehallintoviraston päätöksestä, joka koski Kinnulan kunnan päättäjien ja viranhaltijoiden toimintaan kohdistuneita kanteluita. Vaikka jutun näkökulma oli rajattu, ei jutussa ollut olennaista asiavirhettä.
 

Vapauttava 7743/UL/21
Iltalehti

Lainaaminen

Lehti kertoi verkkosivuillaan julkisuuden henkilöiden avioerohakemuksesta. Tapauksesta oli kerrottu toisessa tiedotusvälineessä noin kaksi tuntia aiemmin. Lehti mainitsi asiasta ensin kertoneen tiedotusvälineen leipätekstissä, mutta ei otsikossa. Tämä oli riittävää, sillä jutussa oli eri näkökulma ja se perustui myös lehden omaan tiedonhankintaan.

Vapauttava 7730/YLE/21
Yle

Lähdekritiikki, mielipiteet ja tosiasiat

Ylen tv-uutisessa kerrottiin tutkimuksesta, jossa selvitettiin metsien hakkuumäärien vaikutuksia talouteen ja työllisyyteen. Tv-uutisessa ei kerrottu, että kyseessä oli tilaustutkimus. Tämä ei kuitenkaan ratkaisevasti heikentänyt lähdekritiikkiä. Myös ulkopuolinen asiantuntija kommentoi tutkimustuloksia.

Vapauttava 7721/PL/21
Ylä-Kainuu

Kielteinen julkisuus, samanaikainen kuuleminen, yleisönosastokirjoitus, ihmisarvon kunnioittaminen

Lehti julkaisi mielipidekirjoituksen, jossa arvosteltiin pisteliäästi paikallista kirkkoherraa. Samanaikaista kuulemista ei kuitenkaan tarvittu, sillä vallankäyttäjän on siedettävä kärkästäkin arvostelua. Kirkkoherran vakaumusta ei kyseenalaistettu tavalla, joka olisi loukannut hänen ihmisarvoaan.

<< 1 2 3 >> 

Langettava 7713/UL/21

Vastaaja: Savon Sanomat

Asia: Olennainen asiavirhe, tosiasiat ja mielipiteet, erittäin kielteinen julkisuus

Ratkaistu: 29.9.2021

Lehden kommenttikirjoituksessa oli olennainen asiavirhe, jota lehti ei vaatimuksesta huolimatta korjannut. Kirjoituksessa esitettiin mielipiteitä tosiasioina. Kantelijat eivät olleet selvästi tunnistettavissa tekstin perusteella.

Kantelu 24.5.2021

Kantelu kohdistuu Savon Sanomien printtiversiossa 8.5.2021 julkaistuun toimittajan kommenttikirjoitukseen "Marginaali-ilmiö ei kerro pyöräilyn tilasta". Vaikka kommentissa ei mainita yksittäisiä ihmisiä nimillä, on kirjoitus helposti yhdistettävissä kahteen kirjoituksen perusteella tunnistettavaan yksityishenkilöön, kantelijoihin. Toimittajan kommentin julkaisun jälkeen julkisissa sosiaalisen median keskusteluissa useat henkilöt ovat näin tehneet. Kantelun mukaan muita kuvaukseen sopivia videoita ei löydy kuopiolaisten pyöräilyä edistävien yhdistysten, Kuopion kaupungin eikä tunnetuimpien pyöräilystä viestivien kuopiolaisten yksityishenkilöiden aikajanoilta eikä keskusteluista. 

Kirjoitus sisältää kantelijoiden mielestä olennaisia asiavirheitä, jotka asettavat kantelijat erittäin kielteisen julkisuuden kohteeksi. Kommentissaan toimittaja kirjoittaa: “Sosiaalisessa mediassa on julkaistu esimerkiksi video, jota on muokkauksesta kertomatta nopeutettu niin, että näyttäisi siltä kuin autoilija jättää väistämättä kävelykatua ajavaa etuajo-oikeutettua pyöräilijää. Kun nopeutuksen
poistaa, läheltä piti -tilannetta ei ole.” Videoita, joihin kirjoitus voidaan helposti yhdistää, ei ole nopeutettu, joten väite on kantelun mukaan virheellinen. Väite nopeuttamisesta on omiaan saattamaan videoiden kuvaajat eli kantelijat kielteisen julkisuuden kohteeksi vääristelemällä tilanteen todellista kulkua.

Lisäksi kommentissaan toimittaja kirjoittaa: “Toisella videolla pyöräilijä ajaa tahallaan päin pysäköityä jakeluautoa ja aiheuttaa siihen vahinkoja.” Tämäkin väite on kantelun mukaan virheellinen. Pyöräilijä, toinen kantelijoista, luulee jakeluauton pysähtyneen sen ajovalojen sammuessa eikä tilanne ole pyöräilijän osalta tahallinen. Tämä käy ilmi Twitter-keskustelusta, joka seuraa videota. Tätä ei ole mainittu kommenttikirjoituksessa.

Kirjoittaja ei myöskään mainitse oleellista seikkaa, että tilanteessa jakeluauto on pysäköitynä laittomasti pyörätielle eikä tilaa pyöräilijälle sen ohittamiseen juurikaan ole. Lisäksi kantelijat huomauttavat, että tilanteessa ei kumpikaan ajoneuvo vaurioidu. Tahallinen vaurioittaminen voisi täyttää rikoksen tunnusmerkit. Sen vuoksi väite teon tahallisuudesta ja jakeluauton vaurioittamisesta asettaa kantelijoiden mukaan videon kuvaajan erittäin kielteisen julkisuuden kohteeksi.

Kirjoittaja ei ollut yhteydessä kantelijoihin ennen kommenttikirjoituksen julkaisemista. Kantelijat ovat pyytäneet oikaisua, mutta Savon Sanomien vastaava päätoimittaja on kieltäytynyt. Kommentin kirjoittanut toimittaja on osallistunut asiaan liittyvään sosiaalisen median keskusteluun ja tietää tämän vuoksi, että hänen kirjoituksensa on yleisesti yhdistetty kantelijoihin ja asettaa heidät erittäin kielteisen julkisuuden kohteeksi. Siitä huolimatta hän ei ole kuullut osapuolia eikä ole ollut halukas oikaisemaan sosiaalisessa mediassa liikkuneita virheellisiä käsityksiä, jotka ovat lähtöisin hänen kommentistaan.

Kantelijat ovat tulleet siihen tulokseen, että joko kommenttikirjoitus käsittelee heidän videoitaan, mutta kuvaus videoiden tapahtumista ei pidä lainkaan paikkaansa (Journalistin ohjeet 8, 10, 20, 21 ja 22) tai kirjoituksessa kuvattuja videoita ei todellisuudessa ole olemassa (Journalistin ohjeet 8, 11 ja 15).

Kantelijoiden toimittamat videolinkit:
1. https://twitter.com/astronaatti/status/1390950420105863169 (pakettiauto)
2. https://twitter.com/O_Joonas/status/1390952523977175041 (pakettiauto + onnikka)
3. https://twitter.com/suurvisiiri/status/1380099481182601216 (Audivideo)
4. https://twitter.com/Tuutick/status/1391699676991270912 (twiittikommentti)
5. https://twitter.com/AriPaanala/status/1391680296526000130 (twiittikommentti)


Päätoimittajan vastaus 20.8.2021

Päätoimittaja Seppo Rönkön vastauksen mukaan Savon Sanomien 8.5.2021 julkaisema kommenttijuttu oli osa laajempaa artikkelikokonaisuutta, jossa käsiteltiin liikennesääntöjä. Artikkeleissa ei mainittu ketään nimeltä, eikä kenestäkään kerrottu yksilöiviä tietoja. Päätös on tehty toimituksessa journalistisen harkinnan jälkeen. Tausta-aineistona olleet videot eivät ole myöskään löydettävissä netin hakukoneilla jutussa olevia tietoja käyttämällä.
 
Kantelijat eivät ole Kuopiossa julkisuuden henkilöitä. Väite, jonka mukaan he ovat yhdistettävissä kolumniin, ei ole perusteltavissa, vaikka toisella kantelijoista on yli 11 000 seuraajaa Twitterissä. Päätoimittaja Rönkön mukaan seuraajat ovat pääosin ulkomailta ja vain muutamia Savon Sanomien levikkialueelta. Savon Sanomilla ei ole tiedossa, että kantelijoita olisi nimetty videoiden lähteeksi tai heihin olisi kohdistunut kielteistä julkisuutta.

Sosiaalisessa mediassa postaavat pyöräilyaktivistit Kuopiosta ja muualta Suomesta ovat arvostelleet voimakkaasti kolumnin kirjoittajaa. Viesteissä on jopa epäilty, onko tausta-aineistona käytettyjä videoita lainkaan olemassa. Tausta-aineistona käytettyjen videoiden analysointi osoittaa päätoimittajan mukaan toimittajan johtopäätökset oikeiksi. Kuten kommentissa kirjoitetaan, läheltä piti -tilannetta ei ole, kun osassa videossa olevan nopeutuksen poistaa.

Toisessa videossa on kysymys nykyisessä tieliikennelaissa olevasta ennakointivelvollisuudesta, jonka mukaan kaikkien tielläliikkujien on hyvä sovittaa toimintansa sellaiseksi, joka edistää turvallista liikkumista. Kyseisen jakeluauton kokoinen ajoneuvo ei lähde yllättäen liikkeelle, vaikka kantelussa näin väitetään.

Julkisen sanan neuvosto on pyynnöstä saanut Savon Sanomista luottamuksellista materiaalia. Kyseinen materiaali on päätoimittaja Rönkön mukaan tausta-aineistoa, jota on pidettävä luottamuksellisena. Savon Sanomat ei ole niitä artikkeleidensa yhteydessä julkaissut. Sama koskee sitä osaa kantelun vastauksesta, jonka perusteella videot ovat tunnistettavissa.

Ratkaisu

JO 8: Journalistin velvollisuus on pyrkiä totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen. 

JO 10: Tiedot on tarkistettava mahdollisimman hyvin – myös silloin kun ne on aikaisemmin julkaistu.

JO 11: Yleisön on voitava erottaa tosiasiat mielipiteistä ja sepitteellisestä aineistosta. Myöskään kuvaa tai ääntä ei saa käyttää harhaanjohtavasti.

JO 15: Otsikoille, ingresseille, kansi- ja kuvateksteille, myyntijulisteille ja muille esittelyille on löydyttävä sisällöstä kate.

JO 20: Olennainen asiavirhe on korjattava viipymättä ja niin, että se tavoittaa mahdollisimman kattavasti virheellistä tietoa saaneen yleisön. Korjaus on julkaistava sekä tiedotusvälineen toimituksellisilla verkkosivuilla että julkaisussa tai kanavassa, jossa virhe on alun perin ollut. (…)

JO 21: Jos selvästi tunnistettavissa olevan henkilön tai tahon toiminnasta aiotaan esittää tietoja, jotka asettavat tämän erittäin kielteiseen julkisuuteen, kritiikin kohteelle tulee varata tilaisuus esittää oma näkemyksensä jo samassa yhteydessä.

JO 22: Ellei samanaikainen kuuleminen ole mahdollista, voi erittäin kielteisen julkisuuden kohteeksi joutunutta olla tarpeen kuulla jälkeen päin. Jos näin ei tehdä, hyvään tapaan kuuluu julkaista hänen oma kannanottonsa.

Lehti nosti kommenttikirjoituksessa esille ”pari kiukkuista pyöräilijää”, jotka tekstin mukaan tahallaan haastavat Kuopion liikenteessä riitaa. Esimerkkeinä tekstissä mainittiin kaksi sosiaalisessa mediassa julkaistua videota. Tekstin mukaan toista videota oli muokattu nopeammaksi ja toisessa pyöräilijä törmäsi tahallaan autoon ja aiheutti vahinkoa. Pyöräilijöitä ei nimetty eikä videoita yksilöity ylimalkaista kuvailua tarkemmin. Kantelijat ovat videoita sosiaalisessa mediassa julkaisevia kuopiolaisia pyöräilyaktivisteja, jotka olivat omasta mielestään tunnistettavissa kommenttikirjoituksesta videoiden julkaisijoina.

Kantelijoiden mielestä väitteet tahallisesta törmäämisestä ja vahingon aiheuttamisesta sekä videon nopeutuksesta olivat virheellisiä. Lehti ei kantelijoiden vaatimuksista huolimatta korjannut väitteitä. 

Julkisen sanan neuvosto toteaa, että kantelijat tai heidän julkaisemansa videot eivät tulleet kolumnista selvästi yksilöidyiksi. Kantelijat eivät olleet jutussa tunnistettavissa, joten kantelijat eivät joutuneet erittäin kielteisen julkisuuden kohteiksi.

Neuvostolla on ollut käytössään Savon Sanomien käyttämät videotallenteet. Aineiston valossa väite pyöräilijän törmäyksen tahallisuudesta ja autolle aiheutetusta vahingosta ovat kirjoittajan tekemiä tulkintoja, jotka tuodaan julki yksiselitteisinä tosiasioina. Neuvoston mielestä tekstissä esitettiin mielipiteitä tosiasioina. 

Neuvoston käyttämän videoasiantuntijan mukaan Savon Sanomien mainitsemaa videota ei ole nopeutettu, vaan vaikutelma voi johtua videon rajauksesta. Neuvoston mielestä kyse on olennaisesta asiavirheestä, joka lehden olisi pitänyt korjata.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Savon Sanomat on rikkonut Journalistin ohjeiden kohtia 8, 11 ja 20 ja antaa sille huomautuksen.

 

Ratkaisun tekivät:

Eero Hyvönen (pj), Riikka Mäntyneva, Kyösti Karvonen, Jukka Ruukki, Tuomas Rantanen, Henrik Rydenfelt, Tuomo Törmänen, Hanna Parhaniemi, Alma Onali, Heidi Finnilä, Valpuri Mäkinen ja Harto Pönkä.

Tämä päätös on avattu 2580 kertaa