6787/R/18

Langettava

Radio esitti mainoksen, jota ei ollut erotettu toimituksellisesta aineistosta Journalistin ohjeiden edellyttämällä tavalla.

Kantelu 19.2.2018

Kantelu kohdistuu Radio Classicin 19.2.2018 esittämään haastatteluun, joka oli kantelijan mukaan journalistiselta sisällöltä kuulostava mainos.

https://soundcloud.com/radioclassicfi/vogel-01

Kantelun mukaan radiossa haastateltiin lääkäriä influenssa-aiheesta. Lääkäri kertoi yhden nimeltä mainitun valmisteen torjuvan flunssaa ja viittasi tutkimustuloksiin. Kantelun mukaan ”valmistetta käyttämällä ei käytännössä voi sairastua, koska se estää tartunnan”.

Kantelun mukaan haastattelu oli pitkä, ja vasta sen lopussa kerrottiin, kenen ohjelma oli. Kantelun mukaan radiossa ei mainittu, että kyseessä oli mainos.

Noin viisi minuuttia kestävän mainoksen alussa ja lopussa soi musiikki, jonka päälle lausutaan:

”Tämän lyhytohjelmasarjan tarjoaa sveitsiläisten kasvilääkkeiden asiantuntija A. Vogel – punahattua sisältävä Vogelin Echinaforce flunssan tukihoitoon ja ennaltaehkäisyyn”.

Vastaus 4.4.2018

Radio Classicin päätoimittaja Mika Lintu kiistää piilomainonnan.

Päätoimittajan mukaan kyseessä oli mainos. Se oli päätoimittajan mukaan erotettu muusta ohjelmavirrasta tunnistein, joissa kerrottiin, kuka mainoksen maksaja on ja mistä tuotteesta oli kysymys. Myös ohjelman sisällä mainittiin tuote sekä yhtiö. Lisäksi mainos esitettiin sellaisena aikana, jolloin normaalisti ei tullut muuta journalistista sisältöä, jotta sitä ei sekoitettaisi muuhun sisältöön.

Päätoimittajan mukaan mainos oli osa laajempaa kampanjaa, johon kuului lyhyitä spotteja, noin viisi minuuttia kestävä keskustelunomainen mainos sekä nettisivuilla näkyvä banneri.

Julkisen sanan neuvosto kysyi päätoimittajalta erikseen, tekeekö haastattelija kanavalle myös journalistista sisältöä. Päätoimittaja vastasi kysymykseen seuraavasti:

”Kyllä. Radiossamme on pieni henkilökunta ja kaikki työntekijämme tekevät kaikkia työtehtäviä. Teemme työmme noudattaen hyvää journalistista tapaa ja pidämme huolen, että mainoksemme erottuvat muusta ohjelmistosta.”

Ratkaisu

JO 16: Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava.

Lausuma medialle mainonnan merkitsemisestä 2015

Radio Classic esitti mainoksen, jossa toimittaja haastatteli lääkäriä, joka puhui mainosmaiseen sävyyn yhdestä nimeltä mainitusta luontaistuotteesta. Noin viisi minuuttia kestävän mainoksen alussa ja lopussa soi musiikki, jonka päälle lausutaan: ”Tämän lyhytohjelmasarjan tarjoaa sveitsiläisten kasvilääkkeiden asiantuntija A. Vogel – punahattua sisältävä Vogelin Echinaforce flunssan tukihoitoon ja ennaltaehkäisyyn.”

Julkisen sanan neuvosto toteaa, että mainoksen nimittäminen lyhytohjelmasarjaksi ei kertonut kuuntelijalle riittävän selvästi, että kyseessä oli mainos. Lisäksi neuvosto toteaa, että radiokanavan toimittajan käyttäminen mainosäänenä hämärsi mainoksen erottuvuutta toimituksellisesta aineistossa entisestään.

Julkisen sanan neuvosto suosittelee, että kaikki itsesääntelyn piiriin kuuluvat tiedotusvälineet käyttävät mainonnan merkitsemiseen selkeitä ja yleisesti tunnettuja termejä ”mainos” tai ”kaupallinen yhteistyö” aina kun on olemassa vaara, että mainos sekoittuu toimitukselliseen aineistoon.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Radio Classic on rikkonut Journalistin ohjeiden kohtaa 16 ja antaa sille huomautuksen.

Ratkaisun tekivät:

Elina Grundström (pj), Ilkka Ahtiainen, Lauri Haapanen, Antti Kokkonen, Anna Anttila, Tapio Nykänen, Arja Lerssi-Lahdenvesi, Hannele Peltonen, Ismo Siikaluoma, Aija Pirinen, Sinikka Tuomi ja Johanna Vehkoo.