6615/SL/17

Langettava

Lehti julkaisi verkkosivuillaan jutun erikoisesta ajoneuvosta. Juttu oli tehty journalistisin perustein ja konserniyhteys jutun lopussa mainittuun automyyntipalveluun oli merkitty asianmukaisesti. Jutun sisällä oleva linkki ja kehotus siirtyä automyyntipalveluun oli kuitenkin piilomainontaa.

Kantelu 11.4.2017

Kantelu kohdistuu Iltalehden 11.4.2017 julkaisemaan juttuun ´Matildan upea tarra-Volvo ihastuttaa Turussa: ”Mummotkin tulevat hiplaamaan”´.

http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201704112200098949_oa.shtml

Kantelu kohdistui kaikkiaan viiteen Iltalehden juttuun. Jutuista kolmea ei otettu käsittelyyn, koska niiden ilmestymisestä oli yli kolme kuukautta. Kaksi juttua otettiin käsittelyyn ja erotettiin omiksi kanteluikseen. Toinen niistä kohdistui Iltalehden asumisosiossa julkaistuun juttuun, ja se on ratkaistu päätöksellä 6565/SL/17.

Kantelun mukaan verkko-Iltalehti on piilomainostanut jo vuosia samaan konserniin kuuluvia Autotalli.com- ja Etuovi.com-palveluita siitä huolimatta, että Journalistin ohjeet puuttuvat piilomainontaan.

Päätoimittajan vastaus 30.8.2017

Päätoimittaja Petri Hakala vastasi molempiin kanteluihin samalla vastauksella. Tämän kantelun osalta hän totesi, että autosivustoilla esitellään usein alan erikoisuuksia. ”Matildan upea tarra-Volvo kertoo tarinan omistajasta, joka kyllästyi autonsa heikkoon maalipintaan.” 

Päätoimittajan mukaan kaikkien juttujen yhteydessä on selkeästi kerrottu, että juttujen lähteinä on käytetty saman konsernin palveluita. Ne ovat normaalia median toimintaa ja palvelujournalismia, eivätkä piilomainontaa. Päätoimittaja katsoo, että Iltalehti on toiminut journalististen ohjeiden mukaisesti.

 

Ratkaisu

JO 6: Käsitellessään omalle tiedotusvälineelle, konsernille tai sen omistajille merkittäviä asioita journalistin on hyvä tehdä asiayhteys lukijalle, kuulijalle ja katsojalle selväksi.

JO 16: Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava.

Iltalehti julkaisi verkkosivuillaan jutun, joka käsitteli tarroilla peitettyä autoa. Juttu perustui haastatteluun ja siinä käytetyt kuvat olivat peräisin haastateltavalta. 

Juttu oli autosivuille sopiva ilmiöjuttu, joka oli tehty journalistisin perustein. 

Viimeisen kappaleen tyyli poikkesi varsinaisen jutun kirjoitustyylistä. Kappale oli jutun sisällä ja siihen sisältyi linkki, joka johti autojen myynti-ilmoituksia sisältävään palveluun. Kappaleessa todettiin ”Löydä oma Volvo V40 Autotalli.comista. Autotalli.com ja Iltalehti kuuluvat samaan Alma Media -konserniin.”

Linkkiä ei voinut pitää lähdeviitteenä, koska jutussa käsitelty auto ei ollut ollut myynnissä kyseisessä palvelussa. Julkisen sanan neuvosto toteaa, että kappale oli mainosmainen kehotus siirtyä lehden kanssa samaan konserniin kuuluvaan myyntipalveluun. Konserniyhteys oli kuitenkin mainittu Journalistin ohjeiden mukaisesti.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Iltalehti on rikkonut Journalistin ohjeiden kohtaa 16, ja antaa sille huomautuksen.

Ratkaisu tehty:

22.11.2017

Ratkaisun tekivät:

Elina Grundström (pj), Pirjo Auvinen, Lauri Haapanen, Hannu Helineva, Jyrki Huotari, Pasi Kivioja, Robert Sundman, Heikki Kuutti, Venla Mäntysalo, Tapio Nykänen, Paula Paloranta ja Maria Swanlju