PÄÄTÖKSET

Langettava 7675/UL/21
Karjalainen

Tietojen tarkistaminen, olennainen asiavirhe, virheen korjaus, lähdekritiikki, totuudenmukainen tiedonvälitys, samanaikainen kuuleminen, yleisön tuottama aineisto

Lehti uutisoi tutkintapyynnöstä tietämättä, että esitutkinta asiasta oli jo edellisellä viikolla lopetettu. Vanhentuneen tiedon päätyminen juttuun johtui siitä, ettei lehti tarkistanut tietoja tutkintapyynnöstä muusta lähteestä kuin sen tekijältä ja tämän asianajajalta. Jutussa lueteltiin myös syytä epäillä -tutkintanimikkeitä, joista poliisi ei tosiasiassa ollut edes kirjannut rikosilmoitusta. Lehti ei korjannut juttua Journalistin ohjeiden mukaisesti.

Vapauttava 7663/UL/21
Iltalehti

Uhrin ihmisarvo ja hienotunteinen kohtelu

Iltalehti julkaisi kuvan kuolleesta George Floydista sairasautossa. Uhri oli kuvassa tunnistettavissa. Kuva liittyi meneillään olevaan oikeudenkäyntiin, jossa syytettiin poliisia Floydin surmasta. Kuvan julkaisu oli sen yhteiskunnallisen merkityksen vuoksi perusteltavissa.
 

Langettava 7661/PL/21
Östnyland

Yksityisyyden suoja

Lehti julkaisee säännöllisesti tietoja kaikista tietyillä alueilla tehdyistä vähintään 150 000 euron arvoisista kiinteistönluovutuksista, joista se hankkii Maanmittauslaitokselta tiedot. Lehti julkaisee ostajien ja myyjien nimet, kiinteistön tarkan osoitteen ja kauppahinnan. Lehden valitsema hintaraja ei yksinään ollut riittävä journalistinen peruste asuinkiinteistön ostaneen yksityishenkilön nimen julkaisemiseen yhdessä osoitteen kanssa.

Vapauttava 7656/YLE/21
Yle

Olennainen asiavirhe, totuudenmukainen tiedonvälitys, kielteinen julkisuus, samanaikainen ja jälkikäteinen kuuleminen, uutisen seuranta

Yle liitti Suojelupoliisin uhka-arvioita käsitteleviin juttuihin poliitikkojen puheiden arviointia. Supon uhkakuvat ja Ylen huomiot esiintyivät rinnan, mutta niitä ei samaistettu harhaanjohtavasti. Kyse oli tavanomaisesta poliittisen toiminnan arvioinnista, eikä se synnyttänyt kantelijalle oikeutta samanaikaiseen kuulemiseen tai omaan kannanottoon.

Langettava 7619/UL/21
Helsingin Uutiset

Olennainen asiavirhe, virheen korjaus

Lehti korjasi nettijuttuaan vasta kolme kuukautta sen julkaisemisen jälkeen saatuaan tiedon Julkisen sanan neuvostolle tehdystä kantelusta. Neuvosto toteaa, että on tiedotusvälineiden vastuulla huolehtia palautekanavien toimivuudesta ja siitä, että niiden viestit tarkistetaan riittävän huolellisesti.

Vapauttava 7618/YLE/21
Yle

Virheen korjaus, otsikko

Ylen kolumnissa esitettiin kärjekkäitä ja tulkinnanvaraisia väitteitä lääketeollisuuden osuudesta koronapandemian pitkittymiseen. Jutussa ei ollut olennaisia asiavirheitä ja otsikolle löytyi kate jutusta. 

Langettava 7610/SMF/21
Nelonen

Journalistinen päätösvalta

Energiayhtiö rahoitti ilmastopäästöjä käsittelevää tv-ohjelmasarjaa. Vaikka ohjelma oli journalistinen ja käsitteli yhtiötä myös kriittisesti, sponsori on yhteistyökuvion vuoksi käytännössä vaikuttanut ohjelmasarjan ideointiin ja tekijätahon valintaan.
Kokonaisuus oli omiaan heikentämään yleisön luottamusta journalismin riippumattomuuteen, etenkin kun energiayhtiön edustajat olivat ohjelmasarjassa vahvasti edustettuina.

Vapauttava 7605/YLE/21
Yle

Nimi rikosuutisissa, kielteinen julkisuus

Yle kertoi professuurihankkeen rahoitukseen liittyvästä esitutkinnasta. Kantelija mainittiin nimeltä uutisessa, joka oli osa pitkään kestänyttä saman asiakokonaisuuden seurantaa. Kantelijan nimen mainitseminen oli perusteltua hänen ammatillisen ja paikallisen asemansa sekä tapauksen yhteiskunnallisen merkityksen vuoksi.

Langettava 7601/UL/21
Mikkelin Kaupunkilehti

Journalistinen päätösvalta, toimittajan asema, konserniyhteys

Päätoimittaja käsitteli kirjoituksissaan asiaa, jonka yhteen osapuoleen hänellä oli sidonnaisuus. Lehti ei kertonut sidonnaisuudesta juttujen yhteydessä.
    

Vapauttava 7600/UL/21
Turun Sanomat

Olennainen asiavirhe, samanaikainen ja jälkikäteinen kuuleminen

Lehti julkaisi juttuja uimahallissa tapahtuneesta välikohtauksesta ja sen vuoksi tehdystä korvausvaatimuksesta ja muista toimenpiteistä. Ensimmäisessä jutussa taustalla olleista uimahallin tapahtumista oli kerrottu virheellisesti, mutta lehti korjasi virheen pikaisesti. Myöhemmissä seurantajutuissa tapahtumat oli kerrottu osin epätarkasti, mutta jutuista kävi ilmi, että kyseessä ei ollut tyhjentävä kuvaus tapahtumista, eikä jutuissa ollut olennaista asiavirhettä.

Langettava 7590/PL/21
Tejuka

Virheen korjaus, tietojen tarkistaminen, lähdekritiikki, mielipiteet ja tosiasiat

Mielipidekirjoituksessa oli olennainen asiavirhe, kun siinä väitettiin, että koronavirusta ei olisi eristetty eikä siten todennettu. Lehti ei korjannut tätä olennaista asiavirhettä pyynnöstä huolimatta. Myös lehden harjoittama lähdekritiikki oli moitittavan vähäistä.
    

Vapauttava 7582/YLE/21
Yle

Olennainen asiavirhe

Ylen ulkomaanuutisessa oli kerrottu kiistanalaisesta asiasta rajatusta näkökulmasta, mutta kyseessä ei ollut olennainen asiavirhe vaan epätarkkuus.

Langettava 7577/EJ/21
Kirkko ja kaupunki

Journalistinen päätösvalta, sananvapaus

Päätoimittajan päätös poistaa laajaa yhteiskunnallista keskustelua aikaansaanut kolumni hankaloitti yleisön mahdollisuutta käyttää sananvapauteen kuuluvaa tiedonsaantioikeuttaan. Poistamiseen ei ollut riittäviä journalistisia perusteita.

Langettava 7576/UL/21
Ilta-Sanomat

Lainaaminen

Lehti julkaisi netti- ja printtiversioissaan jutun, joka perustui sen omasta tiedonhankinnasta huolimatta selvästi toisen tiedotusvälineen skuuppiin. Lehti mainitsi lähteen puutteellisesti ja vain jutun leipätekstissä. Lähde olisi pitänyt mainita myös nettijutun otsikossa ja printtilehden kansinostossa.

Vapauttava 7560/YLE/21
Yle

Olennainen asiavirhe, totuudenmukainen tiedonvälitys, mielipiteet ja tosiasiat

Ylen esittämässä suomalaisia ikimetsiä käsittelevässä dokumentissa ei ollut olennaisia asiavirheitä eivätkä mielipiteet ja tosiasiat sekoittuneet siinä toisiinsa. Tiedotusvälineillä on oikeus valita näkökulmansa, tulkintansa ja ilmaisunsa.

Vapauttava 7543/A/20
Suomen Kuvalehti

Olennainen asiavirhe, samanaikainen ja jälkikäteinen kuuleminen, lähdekritiikki, tietojen tarkistaminen, tosiasiat ja mielipiteet

Erittäin kielteiseen julkisuuteen joutunutta paikallispoliitikkoa kuultiin jutussa niukasti, mutta riittävästi. Lehdellä ei ollut velvollisuutta siteerata kantelijan tutkintavankeudesta lähettämää viestiä laajemmin. Jutusta kävi ilmi, että se perustui suurelta osin kantelijan kanssa tekemisissä olleiden ihmisten kokemuksiin ja tulkintoihin. Jutussa oli myös perusteltu nimeämättömien lähteiden käyttö uskottavasti, eikä siinä ollut olennaisia asiavirheitä.

Vapauttava 7542 & 7604/PL/21
Ruovesi-lehti

Yksityisyydensuoja

Lehti julkaisi koronavirukselle altistumisen vuoksi karanteenissa olleiden kunnan johtoryhmän jäsenten nimet. Se ei loukannut heidän yksityisyyttään.

Vapauttava 7525/A/20
Seiska

Yksityisyydensuoja

Julkisuuden henkilön puolison verotietojen julkaiseminen ei loukannut hänen yksityisyyttään. Puolison yksityisyydensuoja oli mediahuomion myötä kaventunut ja tulotietojen julkaisulle oli journalistiset perusteet.

Vapauttava 7521/YLE/20
Yle

Olennainen asiavirhe, otsikko, totuudenmukainen tiedonvälitys

Yle teki nettijuttunsa otsikossa journalistisen tulkinnan tieteellisen tutkimuksen tuloksesta. Vaikka otsikko oli kärjistetty, kyseessä ei ollut olennainen asiavirhe. Jutussa tarkentui, mihin otsikon tulkinta perustui.

Vapauttava 7511/UL/20
Turun Sanomat

Totuudenmukainen tiedonvälitys, tietojen tarkastaminen, olennainen asiavirhe, kielteinen julkisuus

Lehti arvosteli jutussaan seurakunnan asettaman toimikunnan roolia. Toimikunnan jäsenet eivät olleet jutusta laajemmin tunnistettavissa. Jutussa ei ollut olennaisia asiavirheitä.

<< 1 2 3 4 5 6 7 8  ... >> 

Langettava 5966/SL/15

Vastaaja: Vasabladet

Asia: Yksityisyyden suoja

Ratkaistu: 9.3.2016

Vasabladet siteerasi jutussaan luennoitsijan kokemuksia elämästään mielenterveyspotilaan lapsena. Luennoitsijasta ja hänen läheisistään julkaistiin arkaluonteisia asioita kysymättä hänen lupaansa. Luennoitsija tiesi, että paikalla on toimittaja. Lehden olisi pitänyt pyytää luennoitsijan omaiselta lupa häntä koskevien arkaluonteisten asioiden julkaisemiselle.

Kantelu 7.10.2015

 

Kantelu kohdistuu Vasabladetissa 6.10.2015 julkaistuun juttuun ”Han vann kampen”. 

Kantelija kertoo olleensa luennoimassa kotikaupungissaan järjestetyssä mielenterveystyötä tukevassa omaisseminaarissa (Anhörigseminarium), jonka teemana oli nuoret ja omaiset. Kantelija kertoi luennossaan oman selviytymistarinansa elämästään mielenterveysongelmaisen lapsena.

Kantelijan mukaan Vasabladetin toimittaja lähestyi häntä seminaarin jälkeen ja halusi kuvata hänet. Seminaarin järjestäjät olivat kertoneet kantelijalle, että Vasabladet olisi paikalla ja tekisi seminaarista jutun.

Kantelija oletti toimittajan tekevän juttua koko seminaarista ja yllättyi ja järkyttyi täysin, kun juttu olikin vain hänestä. Kantelijan mukaan jutussa kerrottiin arkaluonteisia asioita hänestä ja hänen omaisistaan, eikä hän olisi kertonut asioista samalla tavalla medialle, eikä olisi halunnut, että hänen läheisensä saavat tietää asioista kotipaikkakunnan lehdestä. Kantelijan mukaan hänelle ei myöskään tarjottu mahdollisuutta tarkistaa juttua. 

Vasabladetin tarjoukseen oman kannanoton julkaisemisesta tai jutun oikaisemisesta kantelija ei suostunut, koska se ei olisi korjannut jo tapahtunutta vahinkoa.

Vasabladetin vastaus 28.10.2015

Päätoimittaja Niklas Nyberg myöntää, että Vasabladetin toimittajan olisi pitänyt kertoa kantelijalle selkeämmin, että lehti tekee jutun hänestä ja hänen kokemuksistaan luennon perusteella. 

Päätoimittajan mukaan kantelijan olisi pitänyt kuitenkin ymmärtää, että hänen kertomuksensa voi joutua lehteen. Päätoimittajan mukaan tilaisuus oli kaikille avoin ja järjestäjä oli kutsunut myös Vasabladetin paikalle ja seminaarin järjestäjälle ja kantelijalle oli kerrottu, että lehti oli paikalla ja seurasi luentoa. 

Päätoimittajan mukaan seminaarin järjestäjille oli myös kerrottu, että lehti on erityisesti kiinnostunut kantelija luennosta.

Päätoimittaja muistuttaa, että kantelija valitsi itse avoimen asenteen kerronnassaan, vaikka tiesi, että media oli paikalla, olihan hän kertonut elämäntarinansa myös muissa medioissa ja esimerkiksi Kyrkopressenissä netissä nuorten kunnallisella palvelusivulla.  

Ratkaisu

JO 27: Yksityiselämään kuuluvia erityisen arkaluonteisia seikkoja voi julkaista vain asianomaisen suostumuksella tai jos niillä on poikkeuksellista yhteiskunnallista merkitystä. Yksityiselämän suoja on otettava huomioon myös kuvia käytettäessä.

JO 30: Julkistakin aineistoa julkaistaessa pitää ottaa huomioon yksityiselämän suoja. Kaikki julkinen ei välttämättä ole julkaistavissa. Erityistä varovaisuutta on noudatettava, kun käsitellään alaikäisiä koskevia asioita.

Vasabladetin toimittaja osallistui Vaasassa järjestettyyn kaikille avoimeen seminaariin, jossa käsiteltiin nuorten asemaa mielenterveyskuntoutujan lapsena. Toimittaja kirjoitti kantelijan seminaariluennon pohjalta haastattelua muistuttavan jutun, jossa kerrottiin arkaluontoisia tietoja kantelijasta ja hänen omaisestaan.  

Jutun ingressissä mainitaan, että kantelija puhui kyseisessä seminaarissa ja lopussa on lainauksena yleisön esittämä kysymys. Lisäksi jutun yhteydessä on seminaarista kertova faktalaatikko. Kantelija tapasi toimittajan luennon jälkeen ja antoi ottaa itsestään valokuvan juttua varten. 

Julkisen sanan neuvosto muistuttaa, että kaikki julkinen ei ole julkaistavissa. Yksityiselämään kuuluvia erityisen arkaluonteisia seikkoja voi julkaista vain asianomaisen suostumuksella tai jos niillä on poikkeuksellista yhteiskunnallista merkitystä. Toimittajan olisi pitänyt varmistaa, että jutussa ei rikottu kantelijan eikä hänen läheistensä yksityisyyden suojaa. 

Kantelija oli itse kertonut samoista kokemuksistaan julkisuudessa useita kertoja. Hän puhui julkisessa tilaisuudessa ja oli tietoinen siitä, että paikalla oli toimittaja.

Sen sijaan kantelijan perheenjäsenen elämään liittyviä erityisen arkaluonteisia tietoja ei olisi saanut julkaista ilman asianomaisen suostumusta. Perheenjäsen oli paikkakunnalla tunnistettavissa. Hän ei itse kannellut jutusta, mutta hän antoi JSN:n tiedustelun jälkeen kirjallisen suostumuksensa kantelulle.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Vasabladet on rikkonut hyvää journalistista tapaa ja antaa lehdelle huomautuksen.

Ratkaisun tekivät: Elina Grundström (pj), Pirjo Auvinen, Hannu Helineva, Jyrki Huotari, Ulla Järvi, Anssi Järvinen, Pasi Kivioja, Antti Kokkonen, Heikki Kuutti, Venla Mäntysalo, Paula Paloranta, Heikki Valkama ja Juha Honkonen. 

Tämä päätös on avattu 2324 kertaa