2008 PÄÄTÖKSET

Vapauttava 4031/PL/08
KMV-lehtiKeskeisen kunnallisen päättäjän on hyväksyttävä valintaansa kohdistuva kritiikki myös nimimerkin suojasta.
Vapauttava 4024/SL/08
IltalehtiPääministerin seuralaisen on kestettävä julkista arvostelua, joka kohdistuu hänen tyyliinsä ja pukeutumiseensa sekä parin esiintymiseen virallisissa tilaisuuksissa ja julkisuudessa ylipäätään.
Vapauttava 4023/SL/08
Hämeen SanomatLehti julkaisi kantelijaa kritisoivan mielipidekirjoituksen nimimerkin suojassa. Kantelijan aseman vuoksi hänen piti sietää nimimerkin arvostelu.
Vapauttava 4009/SL/08
Satakunnan KansaLehti kertoi eläinsuojelurikkomuksen oikeuskäsittelystä ja tuomiosta. Yksityiskohdat eivät paljastaneet syytettyä. Lehti seurasi oikeuskäsittelyn asianmukaisesti loppuun saakka.
Langettava 4006/KL/08
Vakka-Suomen AluesanomatUutinen oikeutti kantelijan omaan kannanottoon, jota toimitus kommentoi samassa yhteydessä ja väheksyen. Toimittaja toimi lisäksi omassa asiassaan.
Vapauttava 4003/SL/08
HufvudstadsbladetLehti julkaisi uutisia kiistellystä henkilöstä. Asiaa käsiteltiin monipuolisesti. Lehti saattoi olla julkaisematta kantelijan kirjettä, koska oikeutta omaan kannanottoon ei syntynyt. Epäilyille toimittajien jääviydestä ei ollut näyttöä.
Vapauttava 4001/YLE/08
Yle, MOTToimittaja käytti puhelinkeskustelusta osia ohjelmassa, ja koko keskustelu julkaistiin litteroituna nettisivuilla. Poikkeuksellinen menettely oli perusteltua haastateltavan aseman ja yhteiskunnallisesti merkittävien tietojen vuoksi.
Vapauttava 3995/PL/08
KaakonkulmaUutisessa koiratappelusta oli virheitä, ja teksti perustui toisen osapuolen kertomaan. Kantelija ei kuitenkaan halunnut lehteen omaa kannanottoaan, jolla myös virheet olisivat tulleet korjatuiksi.
Vapauttava 3991/YLE/08
Yle, TV1Ajankohtaisohjelman raportti kertoo thaimaalaisista marjanpoimijoista Lapissa. Kritiikki ei kohdistu selkeästi yksittäiseen yritykseen, minkä vuoksi ei synny velvoitetta samanaikaiseen kuulemiseen.
Langettava 3989/SL/08
Länsi-SuomiLehti kertoi eläinsuojelurikkomuksen oikeuskäsittelystä ja tuomiosta niin yksityiskohtaisesti, että vaaransi syytetyn nimen suojan. Raportointi tuomiosta oli puutteellista.
Vapauttava 3988/4/08
Nelonen Kauhajoen koulusurmaajan tallettamien videoiden esittäminen ei vaarantanut rikoksen uhrien hienovaraista kohtelua. Kanava ei myöskään luovuttanut journalistista päätösvaltaa toimituksen ulkopuolelle. Päätös sisältää myös muita periaatteellisesti tärkeitä näkökohtia.
Vapauttava 3985/SL/08
IltalehtiLehti kertoi elinkautisvankien arjesta vankilan muurien sisällä. Jutun tiedot eivät loukanneet vangin yksityisyyden suojaa.
Vapauttava 3983/YLE/08
Yle Radio 1Radiokolumnin alaotsikkona oli ”Kaikki huumeet ovat yhtä vaarallisia”. Kanava korjasi ohjelmassa olleen virheen ja tarjosi kantelijalle mahdollisuutta osallistua keskusteluun ohjelman nettisivuilla.
Langettava 3982/SL/08
Kymen SanomatUutisesta tunnistettavissa oleva kantelija joutui erittäin kielteiseen julkisuuteen. Häntä ei kuultu riita-asiassa samanaikaisesti, eikä jälkeenpäin mahdollisesti julkaistu kannanotto olisi korvannut jo syntynyttä vahinkoa.
Langettava 3977/PL/08
Suur-KeuruuToimittajan olisi pitänyt kertoa kytköksistään tai pidättäytyä kokonaan kantelijan projekteihin kohdistuvien juttujen kirjoittamisesta.
Vapauttava 3974/SL/08
IlkkaLehti julkaisi vajaan viikon aikana useita mielipidekirjoituksia, joissa käsiteltiin homoseksuaalisuutta ja myös pedofiliaa. Neuvosto katsoi, että kyseessä oli keskustelu, jossa vastakkaiset mielipiteet saivat monipuolisesti tilaa lehden palstoilla.
Vapauttava 3967/SL/08
Helsingin SanomatKantelijasta tehdyssä jutussa oli virheitä. Lehti korjasi olennaisen virheen ja julkaisi kantelijan näkemyksen kirjeet -palstalla.
Vapauttava 3961ABC/SL/08
AamulehtiLehti julkaisi uutisen huumeratsiasta musiikkijuhlilla ja tästä uutisesta kertoneen otsikkojulisteen eli lööpin: ”LSD-bileet metsässä; 100 jäi kiinni Marttilassa; amfetamiinia, hasista, sieniä…”. Neuvosto katsoi, että lööppi kertoi uutisesta sen olennaisen sisällön.
Vapauttava 3959/SL/08
IltalehtiLehti teki uutisen erään avoimen portaalin verkkokeskusteluun osallistuneen nimimerkin puheenvuorosta ja paljasti hänen oikean nimensä. Kirjoittaja ja hänen puheenvuoronsa liittyi Jokelan koulusurmiin.
Vapauttava 3956/SL/08
IltalehtiToimitus poisti verkkokeskustelusta viestiketjun. Lehdellä oli perusteet menettelylleen julkaisemiensa pelisääntöjen puitteissa, eikä se syyllistynyt myöskään sananvapauden rajoittamiseen.
<< 1 2 3 4 5 >> 

Vapauttava 4009/SL/08

Vastaaja: Satakunnan Kansa

Ratkaistu: 17.12.2008

Lehti kertoi eläinsuojelurikkomuksen oikeuskäsittelystä ja tuomiosta. Yksityiskohdat eivät paljastaneet syytettyä. Lehti seurasi oikeuskäsittelyn asianmukaisesti loppuun saakka.

Kantelu 20.10.2008

Kantelijan mielestä hän on jutusta tunnistettavissa iän, sukupuolen, paikkakunnan, eläinten lukumäärän ja niiden lajien perusteella. Syytekohtien perusteella lukijat luulevat, että kyse on ollut nälkäisistä, sairaista tai muuten huonosti hoidetuista eläimistä.

Syyte koiran kytkettynä pitämisestä hylättiin, mutta tuomiosta kertoneessa uutisessa se mainittiin sakkotuomion perusteena. Asiavirhettä ei korjattu, vaikka kantelija soitti lehteen 6.10.2008. Harhaanjohtavat uutiset ovat aiheuttaneet kärsimyksiä ja tahranneet kantelijan nimen ikuisiksi ajoiksi.

Satakunnan Kansan vastaus 7.12.2008

Päätoimittaja Jouko Jokinen vastaa, että 25.9.2008 julkaistu uutinen on varsin tavanomainen oikeudenkäyntiuutinen, jossa kuvataan syyte ja kerrotaan muun muassa, että ”…eläinsuojelunkin saralla ansioitunut nainen kiisti hänelle luetun syytteen jyrkästi”. Kantelijaa ei uutisessa mainita nimeltä.

Tuomiosta kertoneessa uutisessa kerrotaan päätoimittajan mukaan käräjäoikeuden langettaneen eläinsuojelurikkomuksesta sakkotuomion. Uutisessa myös kerrotaan osan syytteistä kaatuneen. Päätoimittaja ja uutispäällikkö ovat keskustelleet kantelijan kanssa puhelimitse, mutta hän ei esittänyt selkeitä oikaisuvaatimuksia. Toimituksen tiedossa ei ole, että uutisissa olisi ollut olennaisia virheitä.

Ratkaisu

Olennainen virhe on viipymättä korjattava (JO 20). Tunnistamiseen johtavien tietojen käytössä on syytä olla varovainen, kun kyse on vasta rikosepäilystä tai syytteestä (JO 32). Jos tutkintapyynnöstä, syytteestä tai tuomiosta on julkaistu uutinen, asiaa on mahdollisuuksien mukaan seurattava loppuun saakka… (JO 35).

Satakunnan Kansan ensimmäisessä uutisessa kerrottiin kantelijan syytteiden käsittelystä käräjäoikeudessa ja siitä, että hän kiisti ne jyrkästi. Kantelijasta kerrottiin ikä, sukupuoli, kotipaikka sekä ylimalkaisia tietoja eläinlajeista ja niiden määristä. Toisessa uutisessa kerrottiin sakkotuomiosta ja oikeuden kumoamista syytekohdista.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että kantelija ei pelkän iän, sukupuolen ja kotipaikan perusteella ole lähipiiriään laajemmin tunnistettavissa. Uutisissa mainitut eläinten lajit ja määrät ovat sen verran ylimalkaisia, että kantelijaa ei voi niistäkään tunnistaa. Mahdollisen virheen korjaamispyyntöön neuvosto ei voi ottaa kantaa, koska kantelijan ja lehden kertomukset ovat vastakkaiset. Satakunnan Kansa on toisessa jutussaan seurannut oikeusjuttua loppuun saakka ja kertonut muun muassa kumotuista syytekohdista.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Satakunnan Kansa ei ole rikkonut hyvää journalistista tapaa.

Tämä päätös on avattu 3745 kertaa