2008 PÄÄTÖKSET

Vapauttava 4031/PL/08
KMV-lehtiKeskeisen kunnallisen päättäjän on hyväksyttävä valintaansa kohdistuva kritiikki myös nimimerkin suojasta.
Vapauttava 4024/SL/08
IltalehtiPääministerin seuralaisen on kestettävä julkista arvostelua, joka kohdistuu hänen tyyliinsä ja pukeutumiseensa sekä parin esiintymiseen virallisissa tilaisuuksissa ja julkisuudessa ylipäätään.
Vapauttava 4023/SL/08
Hämeen SanomatLehti julkaisi kantelijaa kritisoivan mielipidekirjoituksen nimimerkin suojassa. Kantelijan aseman vuoksi hänen piti sietää nimimerkin arvostelu.
Vapauttava 4009/SL/08
Satakunnan KansaLehti kertoi eläinsuojelurikkomuksen oikeuskäsittelystä ja tuomiosta. Yksityiskohdat eivät paljastaneet syytettyä. Lehti seurasi oikeuskäsittelyn asianmukaisesti loppuun saakka.
Langettava 4006/KL/08
Vakka-Suomen AluesanomatUutinen oikeutti kantelijan omaan kannanottoon, jota toimitus kommentoi samassa yhteydessä ja väheksyen. Toimittaja toimi lisäksi omassa asiassaan.
Vapauttava 4003/SL/08
HufvudstadsbladetLehti julkaisi uutisia kiistellystä henkilöstä. Asiaa käsiteltiin monipuolisesti. Lehti saattoi olla julkaisematta kantelijan kirjettä, koska oikeutta omaan kannanottoon ei syntynyt. Epäilyille toimittajien jääviydestä ei ollut näyttöä.
Vapauttava 4001/YLE/08
Yle, MOTToimittaja käytti puhelinkeskustelusta osia ohjelmassa, ja koko keskustelu julkaistiin litteroituna nettisivuilla. Poikkeuksellinen menettely oli perusteltua haastateltavan aseman ja yhteiskunnallisesti merkittävien tietojen vuoksi.
Vapauttava 3995/PL/08
KaakonkulmaUutisessa koiratappelusta oli virheitä, ja teksti perustui toisen osapuolen kertomaan. Kantelija ei kuitenkaan halunnut lehteen omaa kannanottoaan, jolla myös virheet olisivat tulleet korjatuiksi.
Vapauttava 3991/YLE/08
Yle, TV1Ajankohtaisohjelman raportti kertoo thaimaalaisista marjanpoimijoista Lapissa. Kritiikki ei kohdistu selkeästi yksittäiseen yritykseen, minkä vuoksi ei synny velvoitetta samanaikaiseen kuulemiseen.
Langettava 3989/SL/08
Länsi-SuomiLehti kertoi eläinsuojelurikkomuksen oikeuskäsittelystä ja tuomiosta niin yksityiskohtaisesti, että vaaransi syytetyn nimen suojan. Raportointi tuomiosta oli puutteellista.
Vapauttava 3988/4/08
Nelonen Kauhajoen koulusurmaajan tallettamien videoiden esittäminen ei vaarantanut rikoksen uhrien hienovaraista kohtelua. Kanava ei myöskään luovuttanut journalistista päätösvaltaa toimituksen ulkopuolelle. Päätös sisältää myös muita periaatteellisesti tärkeitä näkökohtia.
Vapauttava 3985/SL/08
IltalehtiLehti kertoi elinkautisvankien arjesta vankilan muurien sisällä. Jutun tiedot eivät loukanneet vangin yksityisyyden suojaa.
Vapauttava 3983/YLE/08
Yle Radio 1Radiokolumnin alaotsikkona oli ”Kaikki huumeet ovat yhtä vaarallisia”. Kanava korjasi ohjelmassa olleen virheen ja tarjosi kantelijalle mahdollisuutta osallistua keskusteluun ohjelman nettisivuilla.
Langettava 3982/SL/08
Kymen SanomatUutisesta tunnistettavissa oleva kantelija joutui erittäin kielteiseen julkisuuteen. Häntä ei kuultu riita-asiassa samanaikaisesti, eikä jälkeenpäin mahdollisesti julkaistu kannanotto olisi korvannut jo syntynyttä vahinkoa.
Langettava 3977/PL/08
Suur-KeuruuToimittajan olisi pitänyt kertoa kytköksistään tai pidättäytyä kokonaan kantelijan projekteihin kohdistuvien juttujen kirjoittamisesta.
Vapauttava 3974/SL/08
IlkkaLehti julkaisi vajaan viikon aikana useita mielipidekirjoituksia, joissa käsiteltiin homoseksuaalisuutta ja myös pedofiliaa. Neuvosto katsoi, että kyseessä oli keskustelu, jossa vastakkaiset mielipiteet saivat monipuolisesti tilaa lehden palstoilla.
Vapauttava 3967/SL/08
Helsingin SanomatKantelijasta tehdyssä jutussa oli virheitä. Lehti korjasi olennaisen virheen ja julkaisi kantelijan näkemyksen kirjeet -palstalla.
Vapauttava 3961ABC/SL/08
AamulehtiLehti julkaisi uutisen huumeratsiasta musiikkijuhlilla ja tästä uutisesta kertoneen otsikkojulisteen eli lööpin: ”LSD-bileet metsässä; 100 jäi kiinni Marttilassa; amfetamiinia, hasista, sieniä…”. Neuvosto katsoi, että lööppi kertoi uutisesta sen olennaisen sisällön.
Vapauttava 3959/SL/08
IltalehtiLehti teki uutisen erään avoimen portaalin verkkokeskusteluun osallistuneen nimimerkin puheenvuorosta ja paljasti hänen oikean nimensä. Kirjoittaja ja hänen puheenvuoronsa liittyi Jokelan koulusurmiin.
Vapauttava 3956/SL/08
IltalehtiToimitus poisti verkkokeskustelusta viestiketjun. Lehdellä oli perusteet menettelylleen julkaisemiensa pelisääntöjen puitteissa, eikä se syyllistynyt myöskään sananvapauden rajoittamiseen.
<< 1 2 3 4 5 >> 

Langettava 4006/KL/08

Vastaaja: Vakka-Suomen Aluesanomat

Ratkaistu: 17.12.2008

Uutinen oikeutti kantelijan omaan kannanottoon, jota toimitus kommentoi samassa yhteydessä ja väheksyen. Toimittaja toimi lisäksi omassa asiassaan.

Kantelu 20. ja 22.10.2008

Kantelun mukaan jutun kirjoittanut toimittaja on ehdolla Pyhärannan valtuustoon. Tiedot vaakunan käytöstä eivät pidä paikkaansa, ja ne olisi voinut tarkistaa ennen jutun julkaisemista. Toimittaja tuntuu käyttävän omaa asemaansa toimittajana toisten puolueiden mollaamiseen.

Kantelijan mukaan Aluesanomat julkaisi 22.10.2008 hänen vastineensa Pyhärannan sitoutumattomien sihteerinä ja sen ohessa toimituksen vastauksen, jossa muunnellun vaakunan käyttöä pidettiin edelleen epäilyttävänä toimintana. Kantelija sanoo suhtautuvansa asiaan ehkä herkkänahkaisesti, mutta olisi toivonut lehdeltä oikeudenmukaisempaa uutisointia.

Vakka-Suomen Aluesanomien vastaus 26.11.2008

Uuden Rauman ja Aluesanomien päätoimittaja Janne Rantanen vastaa, että tilanne ei ole ihanteellinen, kun toimittaja asettuu kunnallisvaaliehdokkaaksi. Todellista vaihtoehtoakaan ei ollut, koska hän on Aluesanomien ainoa toimittaja. Pyhärantalaiset tietävät toimittajan kokoomuslaiseksi. He tietävät myös sen, että hän pystyy tekemään ”objektiivisia” juttuja kaikkien puolueiden ehdokkaista.

Päätoimittaja sanoo lehden julkaisseen kantelijan vastineen, jossa hän muun muassa kirjoitti, että ”asia herättää monia kysymyksiä, joihin ehkä joskus saamme vastauksen". Toimittaja siis vastasi, kun kerran kysyttiin. Kysymys ei ollut virheen korjaamisesta, koska suoranaista asiavirhettä uutisessa ei ollut. Pyhärannan kunnan vaakunan, oikean tai väärän, käyttö oli sivuasia. Uutisen otsikkoasia oli laiton rahankeräys. Samasta aiheesta, mutta eri tapauksesta, uutisoi Turun Sanomat päivää aikaisemmin. Journalistin ohjeiden mukaan kannanoton yhteyteen ei tulisi liittää asiattomia lisäyksiä. Aluesanomien toimittajan kirjoittamat lisäykset olivat päätoimittajan mielestä asiallisia ja asiaankuuluvia.

Ratkaisu

Journalisti ei saa käyttää asemaansa väärin. Hänen ei pidä käsitellä aiheita, joihin liittyy henkilökohtaisen hyötymisen mahdollisuus eikä vaatia tai vastaanottaa etuja, jotka voivat vaarantaa riippumattomuuden tai ammattietiikan. (JO 4). Ellei samanaikainen kuuleminen ole mahdollista, voi erittäin kielteisen julkisuuden kohteeksi joutunutta olla tarpeen kuulla jälkeen päin. Jos näin ei tehdä, hyvään tapaan kuuluu julkaista hänen oma kannanottonsa (JO 22). Kannanotto on puheenvuoro, joka on syytä julkaista mahdollisimman nopeasti ilman sen yhteyteen liitettyjä asiattomia lisäyksiä (JO 23). Tavanomainen kulttuurikritiikki, poliittinen, taloudellinen tai yhteiskunnallinen arviointi sekä vastaavan muun mielipiteen esittäminen ei kuitenkaan synnytä oikeutta kannanottoon (JO 24).

Aluesanomien uutisessa kerrottiin, että lehti oli tehnyt poliisille tukintapyynnön Pyhärannan sitoutumattomien epäillystä laittomasta rahankeräyksestä ja että sitoutumattomien nettisivulla oli julkaistu kunnan vaakuna ilman lupaa. Sitoutumattomien edustajaa ei kuultu samanaikaisesti. Seuraavassa numerossa, joka oli viimeinen numero ennen kunnallisvaaleja, lehti julkaisi kantelijan oman kannanoton, jota toimittaja samassa yhteydessä kommentoi. Hän oli kokoomuksen ehdokkaana saman kunnan valtuustoon.

Julkisen sanan neuvoston mielestä kantelijan edustama poliittinen ryhmä joutui aivan kunnallisvaalien alla erittäin kielteiseen julkisuuteen. Uutisessa ei ollut kyse normaalista poliittisesta tai yhteiskunnallisesta arvioinnista, vaan epäillystä lain rikkomisesta. Koska ryhmää ei kuultu samanaikaisesti, sille syntyi oikeus omaan kannanottoon. Lehti julkaisikin kannanoton heti seuraavassa numerossaan, mutta lisäsi siihen toimittajan kommentin. Menettelyä ei voi neuvoston mielestä pitää asianmukaisena, koska kannanottoa kommentoiva teksti oli tyyliltään vähättelevä. Lisäksi toimittajan asema kilpailevan ryhmän kunnallisvaaliehdokkaana on omiaan heikentämään tiedotusvälineen ja journalismin uskottavuutta.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Vakka-Suomen Aluesanomat on rikkonut hyvää journalistista tapaa ja antaa lehdelle huomautuksen.

Tämä päätös on avattu 4211 kertaa