2008 PÄÄTÖKSET

Vapauttava 4031/PL/08
KMV-lehtiKeskeisen kunnallisen päättäjän on hyväksyttävä valintaansa kohdistuva kritiikki myös nimimerkin suojasta.
Vapauttava 4024/SL/08
IltalehtiPääministerin seuralaisen on kestettävä julkista arvostelua, joka kohdistuu hänen tyyliinsä ja pukeutumiseensa sekä parin esiintymiseen virallisissa tilaisuuksissa ja julkisuudessa ylipäätään.
Vapauttava 4023/SL/08
Hämeen SanomatLehti julkaisi kantelijaa kritisoivan mielipidekirjoituksen nimimerkin suojassa. Kantelijan aseman vuoksi hänen piti sietää nimimerkin arvostelu.
Vapauttava 4009/SL/08
Satakunnan KansaLehti kertoi eläinsuojelurikkomuksen oikeuskäsittelystä ja tuomiosta. Yksityiskohdat eivät paljastaneet syytettyä. Lehti seurasi oikeuskäsittelyn asianmukaisesti loppuun saakka.
Langettava 4006/KL/08
Vakka-Suomen AluesanomatUutinen oikeutti kantelijan omaan kannanottoon, jota toimitus kommentoi samassa yhteydessä ja väheksyen. Toimittaja toimi lisäksi omassa asiassaan.
Vapauttava 4003/SL/08
HufvudstadsbladetLehti julkaisi uutisia kiistellystä henkilöstä. Asiaa käsiteltiin monipuolisesti. Lehti saattoi olla julkaisematta kantelijan kirjettä, koska oikeutta omaan kannanottoon ei syntynyt. Epäilyille toimittajien jääviydestä ei ollut näyttöä.
Vapauttava 4001/YLE/08
Yle, MOTToimittaja käytti puhelinkeskustelusta osia ohjelmassa, ja koko keskustelu julkaistiin litteroituna nettisivuilla. Poikkeuksellinen menettely oli perusteltua haastateltavan aseman ja yhteiskunnallisesti merkittävien tietojen vuoksi.
Vapauttava 3995/PL/08
KaakonkulmaUutisessa koiratappelusta oli virheitä, ja teksti perustui toisen osapuolen kertomaan. Kantelija ei kuitenkaan halunnut lehteen omaa kannanottoaan, jolla myös virheet olisivat tulleet korjatuiksi.
Vapauttava 3991/YLE/08
Yle, TV1Ajankohtaisohjelman raportti kertoo thaimaalaisista marjanpoimijoista Lapissa. Kritiikki ei kohdistu selkeästi yksittäiseen yritykseen, minkä vuoksi ei synny velvoitetta samanaikaiseen kuulemiseen.
Langettava 3989/SL/08
Länsi-SuomiLehti kertoi eläinsuojelurikkomuksen oikeuskäsittelystä ja tuomiosta niin yksityiskohtaisesti, että vaaransi syytetyn nimen suojan. Raportointi tuomiosta oli puutteellista.
Vapauttava 3988/4/08
Nelonen Kauhajoen koulusurmaajan tallettamien videoiden esittäminen ei vaarantanut rikoksen uhrien hienovaraista kohtelua. Kanava ei myöskään luovuttanut journalistista päätösvaltaa toimituksen ulkopuolelle. Päätös sisältää myös muita periaatteellisesti tärkeitä näkökohtia.
Vapauttava 3985/SL/08
IltalehtiLehti kertoi elinkautisvankien arjesta vankilan muurien sisällä. Jutun tiedot eivät loukanneet vangin yksityisyyden suojaa.
Vapauttava 3983/YLE/08
Yle Radio 1Radiokolumnin alaotsikkona oli ”Kaikki huumeet ovat yhtä vaarallisia”. Kanava korjasi ohjelmassa olleen virheen ja tarjosi kantelijalle mahdollisuutta osallistua keskusteluun ohjelman nettisivuilla.
Langettava 3982/SL/08
Kymen SanomatUutisesta tunnistettavissa oleva kantelija joutui erittäin kielteiseen julkisuuteen. Häntä ei kuultu riita-asiassa samanaikaisesti, eikä jälkeenpäin mahdollisesti julkaistu kannanotto olisi korvannut jo syntynyttä vahinkoa.
Langettava 3977/PL/08
Suur-KeuruuToimittajan olisi pitänyt kertoa kytköksistään tai pidättäytyä kokonaan kantelijan projekteihin kohdistuvien juttujen kirjoittamisesta.
Vapauttava 3974/SL/08
IlkkaLehti julkaisi vajaan viikon aikana useita mielipidekirjoituksia, joissa käsiteltiin homoseksuaalisuutta ja myös pedofiliaa. Neuvosto katsoi, että kyseessä oli keskustelu, jossa vastakkaiset mielipiteet saivat monipuolisesti tilaa lehden palstoilla.
Vapauttava 3967/SL/08
Helsingin SanomatKantelijasta tehdyssä jutussa oli virheitä. Lehti korjasi olennaisen virheen ja julkaisi kantelijan näkemyksen kirjeet -palstalla.
Vapauttava 3961ABC/SL/08
AamulehtiLehti julkaisi uutisen huumeratsiasta musiikkijuhlilla ja tästä uutisesta kertoneen otsikkojulisteen eli lööpin: ”LSD-bileet metsässä; 100 jäi kiinni Marttilassa; amfetamiinia, hasista, sieniä…”. Neuvosto katsoi, että lööppi kertoi uutisesta sen olennaisen sisällön.
Vapauttava 3959/SL/08
IltalehtiLehti teki uutisen erään avoimen portaalin verkkokeskusteluun osallistuneen nimimerkin puheenvuorosta ja paljasti hänen oikean nimensä. Kirjoittaja ja hänen puheenvuoronsa liittyi Jokelan koulusurmiin.
Vapauttava 3956/SL/08
IltalehtiToimitus poisti verkkokeskustelusta viestiketjun. Lehdellä oli perusteet menettelylleen julkaisemiensa pelisääntöjen puitteissa, eikä se syyllistynyt myöskään sananvapauden rajoittamiseen.
<< 1 2 3 4 5 >> 

Vapauttava 3983/YLE/08

Vastaaja: Yle Radio 1

Ratkaistu: 17.10.2008

Radiokolumnin alaotsikkona oli ”Kaikki huumeet ovat yhtä vaarallisia”. Kanava korjasi ohjelmassa olleen virheen ja tarjosi kantelijalle mahdollisuutta osallistua keskusteluun ohjelman nettisivuilla.

Kantelu 15.9.2008

Kantelun mukaan Irti huumeista oli ainoa järjestö, joka tunnin ohjelmassa mainittiin nimeltä moneen otteeseen esimerkkinä ”mielettömistä ylilyönneistä”, ”fanaattisesta suhtautumisesta huumeisiin” ja ”kiihkoisasti toimivana instanssina”. Ohjelmassa oli asioita, jotka eivät ole totta. Ohjelman väitteet ja väärät tiedot vahingoittavat yhdistyksen yhteisökuvaa.

Irti huumeista lähetti kantelun mukaan kahdesti oikaisuvaatimuksen Yleen. Ohjelman keskustelublogiin ilmestyi oikaisu, joka oli luettu myös ohjelmassa. Meitä kehotettiin myös käymään keskustelua blogissa. Yhdistys ei kuitenkaan pitänyt blogia riittävänä tai asiallisena oikaisumediana. Yhdistys katsookin, että Yle ei ole julkaissut kannanottoa, jonka yhdistys on sille kahdesti toimittanut.

Ylen vastaus 15.10.2008

Vastaava toimittaja Heikki Peltonen vastaa, että ”Kirsi Virtanen” on persoonallinen kolumni, jossa toimittaja tarkastelee maailman menoa omasta näkökulmastaan kärjekkäässäkin muodossa. Kantelijan edustaja esitti ohjelmasta oikaisuvaatimuksen, minkä jälkeen vastaava toimittaja pyysi yksilöimään asiavirheet. Täydennettykin oikaisuvaatimus kommentoi enemmän toimittajan mielipiteitä kuin toi esiin oikaistavia, vääriä asiatietoja.

Vastauksen mukaan Yle julkaisi oikaisun ohjelmassa ääneen luettuna ja ohjelman nettisivuilla. Siinä korjattiin yksi asiavirhe, joka koski poliisin ja sosiaaliviranomaisen osallistumista asiakastilaisuuksissa. Oikaisusta keskusteltaessa yhdistykselle tarjottiin mahdollisuutta julkaista näkemyksensä ohjelman keskustelusivuilla internetissä. Tätä mahdollisuutta yhdistys ei käyttänyt.

Ratkaisu

Olennainen virhe on viipymättä korjattava (JO 20).

Radiokolumnissa käsiteltiin huumeita ja myös kantelijan toimintaa. Yle korjasi kantelijan pyynnöstä yhden virheen sekä ohjelmassa että sen nettisivuilla. Radiokanava tarjosi kantelijalle mahdollisuutta julkaista näkemyksiään laajemmin ohjelman nettisivuilla, mutta kantelija ei mahdollisuutta käyttänyt.

Omat mielipiteet ja niiden kärjekäskin esittäminen ovat ominaisia kolumneille julkaisutavasta riippumatta. Samanaikaisen kuulemisen periaatetta ei voi soveltaa niihin samalla tavalla kuin uutisjournalismissa. Yle Radio 1 korjasi ohjelmassa olleen virheen ja tarjosi kantelijalle mahdollisuutta kannanottoon ohjelman nettisivuilla. Toimintatapa on asianmukainen.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Yle Radio 1 ei ole rikkonut hyvää journalistista tapaa.

Tämä päätös on avattu 3950 kertaa