2008 PÄÄTÖKSET

Vapauttava 4031/PL/08
KMV-lehtiKeskeisen kunnallisen päättäjän on hyväksyttävä valintaansa kohdistuva kritiikki myös nimimerkin suojasta.
Vapauttava 4024/SL/08
IltalehtiPääministerin seuralaisen on kestettävä julkista arvostelua, joka kohdistuu hänen tyyliinsä ja pukeutumiseensa sekä parin esiintymiseen virallisissa tilaisuuksissa ja julkisuudessa ylipäätään.
Vapauttava 4023/SL/08
Hämeen SanomatLehti julkaisi kantelijaa kritisoivan mielipidekirjoituksen nimimerkin suojassa. Kantelijan aseman vuoksi hänen piti sietää nimimerkin arvostelu.
Vapauttava 4009/SL/08
Satakunnan KansaLehti kertoi eläinsuojelurikkomuksen oikeuskäsittelystä ja tuomiosta. Yksityiskohdat eivät paljastaneet syytettyä. Lehti seurasi oikeuskäsittelyn asianmukaisesti loppuun saakka.
Langettava 4006/KL/08
Vakka-Suomen AluesanomatUutinen oikeutti kantelijan omaan kannanottoon, jota toimitus kommentoi samassa yhteydessä ja väheksyen. Toimittaja toimi lisäksi omassa asiassaan.
Vapauttava 4003/SL/08
HufvudstadsbladetLehti julkaisi uutisia kiistellystä henkilöstä. Asiaa käsiteltiin monipuolisesti. Lehti saattoi olla julkaisematta kantelijan kirjettä, koska oikeutta omaan kannanottoon ei syntynyt. Epäilyille toimittajien jääviydestä ei ollut näyttöä.
Vapauttava 4001/YLE/08
Yle, MOTToimittaja käytti puhelinkeskustelusta osia ohjelmassa, ja koko keskustelu julkaistiin litteroituna nettisivuilla. Poikkeuksellinen menettely oli perusteltua haastateltavan aseman ja yhteiskunnallisesti merkittävien tietojen vuoksi.
Vapauttava 3995/PL/08
KaakonkulmaUutisessa koiratappelusta oli virheitä, ja teksti perustui toisen osapuolen kertomaan. Kantelija ei kuitenkaan halunnut lehteen omaa kannanottoaan, jolla myös virheet olisivat tulleet korjatuiksi.
Vapauttava 3991/YLE/08
Yle, TV1Ajankohtaisohjelman raportti kertoo thaimaalaisista marjanpoimijoista Lapissa. Kritiikki ei kohdistu selkeästi yksittäiseen yritykseen, minkä vuoksi ei synny velvoitetta samanaikaiseen kuulemiseen.
Langettava 3989/SL/08
Länsi-SuomiLehti kertoi eläinsuojelurikkomuksen oikeuskäsittelystä ja tuomiosta niin yksityiskohtaisesti, että vaaransi syytetyn nimen suojan. Raportointi tuomiosta oli puutteellista.
Vapauttava 3988/4/08
Nelonen Kauhajoen koulusurmaajan tallettamien videoiden esittäminen ei vaarantanut rikoksen uhrien hienovaraista kohtelua. Kanava ei myöskään luovuttanut journalistista päätösvaltaa toimituksen ulkopuolelle. Päätös sisältää myös muita periaatteellisesti tärkeitä näkökohtia.
Vapauttava 3985/SL/08
IltalehtiLehti kertoi elinkautisvankien arjesta vankilan muurien sisällä. Jutun tiedot eivät loukanneet vangin yksityisyyden suojaa.
Vapauttava 3983/YLE/08
Yle Radio 1Radiokolumnin alaotsikkona oli ”Kaikki huumeet ovat yhtä vaarallisia”. Kanava korjasi ohjelmassa olleen virheen ja tarjosi kantelijalle mahdollisuutta osallistua keskusteluun ohjelman nettisivuilla.
Langettava 3982/SL/08
Kymen SanomatUutisesta tunnistettavissa oleva kantelija joutui erittäin kielteiseen julkisuuteen. Häntä ei kuultu riita-asiassa samanaikaisesti, eikä jälkeenpäin mahdollisesti julkaistu kannanotto olisi korvannut jo syntynyttä vahinkoa.
Langettava 3977/PL/08
Suur-KeuruuToimittajan olisi pitänyt kertoa kytköksistään tai pidättäytyä kokonaan kantelijan projekteihin kohdistuvien juttujen kirjoittamisesta.
Vapauttava 3974/SL/08
IlkkaLehti julkaisi vajaan viikon aikana useita mielipidekirjoituksia, joissa käsiteltiin homoseksuaalisuutta ja myös pedofiliaa. Neuvosto katsoi, että kyseessä oli keskustelu, jossa vastakkaiset mielipiteet saivat monipuolisesti tilaa lehden palstoilla.
Vapauttava 3967/SL/08
Helsingin SanomatKantelijasta tehdyssä jutussa oli virheitä. Lehti korjasi olennaisen virheen ja julkaisi kantelijan näkemyksen kirjeet -palstalla.
Vapauttava 3961ABC/SL/08
AamulehtiLehti julkaisi uutisen huumeratsiasta musiikkijuhlilla ja tästä uutisesta kertoneen otsikkojulisteen eli lööpin: ”LSD-bileet metsässä; 100 jäi kiinni Marttilassa; amfetamiinia, hasista, sieniä…”. Neuvosto katsoi, että lööppi kertoi uutisesta sen olennaisen sisällön.
Vapauttava 3959/SL/08
IltalehtiLehti teki uutisen erään avoimen portaalin verkkokeskusteluun osallistuneen nimimerkin puheenvuorosta ja paljasti hänen oikean nimensä. Kirjoittaja ja hänen puheenvuoronsa liittyi Jokelan koulusurmiin.
Vapauttava 3956/SL/08
IltalehtiToimitus poisti verkkokeskustelusta viestiketjun. Lehdellä oli perusteet menettelylleen julkaisemiensa pelisääntöjen puitteissa, eikä se syyllistynyt myöskään sananvapauden rajoittamiseen.
<< 1 2 3 4 5 >> 

Langettava 3977/PL/08

Vastaaja: Suur-Keuruu

Ratkaistu: 12.11.2008

Toimittajan olisi pitänyt kertoa kytköksistään tai pidättäytyä kokonaan kantelijan projekteihin kohdistuvien juttujen kirjoittamisesta.

Kantelu 30.8.2008

Kantelijat pyytävät neuvostoa tutkimaan onko Suur-Keuruun toimittaja rikkonut toistuvasti Journalistin ohjetta numero 4 mustaamalla, kyseenalaistamalla, vihjailemalla ja antamalla tahallaan virheellistä tietoa. Kirjoituksilla on pyritty estämään kantelijoiden edustaman hankkeen saama tuki samasta maaseutuohjelmasta, johon toimittajalla on kytköksiä asuinpaikkansa hankkeiden ja oman puolisonsa kautta.

Suur-Keuruun vastaukset 26.9. ja 30.9.2008

Päätoimittaja Jukka Ignatius vastaa, että kantelijoiden hankkeet seurannaisvaikutuksineen ovat olleet Suur-Keuruun uutisaiheita useita vuosia. Uutisia on tehnyt koko toimitus. On epärealistista vaatia, että pienessä toimituksessa, etenkään kesäaikana, toimittaja voisi jäävätä itsensä käsittelemästä tiettyjä uutisaiheita.

Päätoimittajan vastauksen mukaan toinen kantelijoista ja toimittajan puoliso ovat olleet Vesuri-ryhmän hallituksessa tasaveroisessa asemassa. Heidän hankkeensa eivät ole kilpailleet keskenään rahoituksesta, koska ne ovat erikokoisia ja niiden tarkoitusperät eroavat toisistaan. Lisäksi hankkeet sijoittuvat Keuruun äärilaidoille.

Lehti on tarjonnut kantelijoille säännöllisesti palstatilaa omien näkemystensä esittämiseen, ja he ovat sitä myös käyttäneet. Suur-Keuruun numeroon 30.7.2008 liittyvään uutisointiin lehti ei ole saanut pyyntöä oikaisuun tai vastineen tekemiseen.

Ratkaisu

Journalisti ei saa käyttää asemaansa väärin. Hänen ei pidä käsitellä aiheita, joihin liittyy henkilökohtaisen hyötymisen mahdollisuus eikä vaatia tai vastaanottaa etuja, jotka voivat vaarantaa riippumattomuuden tai ammattietiikan (JO 4). Käsitellessään omalle tiedotusvälineelle, konsernille tai sen omistajille merkittäviä asioita journalistin on hyvä tehdä asiayhteys lukijalle, kuulijalle ja katsojalle selväksi (JO 6).

Suur-Keuruun julkaisemat uutiset kertovat ns. Korpikirjaston ja siihen liittyvän konserttisalin projekteista ja rakentamisesta sekä kantelijoiden henkilökohtaisista rakennuslupaongelmista. Toimittajan kommenttikirjoitus keskittyy hankkeiden valvontaan ja rakennuslupiin. Juttujen yhteydessä ei ole mainintaa toimittajan mahdollisista kytköksistä puolisonsa kautta hankkeisiin. Neuvosto on perehtynyt vanhempiinkin juttuihin, mutta ei käytä niitä suoraan ratkaisunsa perusteina.

Tiedotusvälineen ja journalismin uskottavuus perustuu suurelta osin riippumattomuuteen ja avoimuuteen. Lukijoilla on myös oikeus saada tietää näihin tekijöiden vaikuttavista seikoista. Julkisen sanan neuvoston mielestä Suur-Keuruu olisi toiminut esimerkillisesti, jos lehti olisi antanut jonkun muun kuin ko. toimittajan kirjoittaa 30.7.2008 käsitellyistä aiheista. Vähimmäisvaatimus olisi ollut, että lehti olisi kertonut lukijoille seikoista, jotka saattoivat vaarantaa toimittajan puolueettomuuden. Tämä vaatimus koskee erityisesti kommenttikirjoitusta, jossa on voimakkaan kriittisiäkin äänenpainoja hankkeiden valvonnasta ja maininta maksimaalisesta julkisuudesta.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Suur-Keuruu on rikkonut hyvää journalistista tapaa ja antaa lehdelle huomautuksen.

Tämä päätös on avattu 4259 kertaa