2008 PÄÄTÖKSET

Vapauttava 4031/PL/08
KMV-lehtiKeskeisen kunnallisen päättäjän on hyväksyttävä valintaansa kohdistuva kritiikki myös nimimerkin suojasta.
Vapauttava 4024/SL/08
IltalehtiPääministerin seuralaisen on kestettävä julkista arvostelua, joka kohdistuu hänen tyyliinsä ja pukeutumiseensa sekä parin esiintymiseen virallisissa tilaisuuksissa ja julkisuudessa ylipäätään.
Vapauttava 4023/SL/08
Hämeen SanomatLehti julkaisi kantelijaa kritisoivan mielipidekirjoituksen nimimerkin suojassa. Kantelijan aseman vuoksi hänen piti sietää nimimerkin arvostelu.
Vapauttava 4009/SL/08
Satakunnan KansaLehti kertoi eläinsuojelurikkomuksen oikeuskäsittelystä ja tuomiosta. Yksityiskohdat eivät paljastaneet syytettyä. Lehti seurasi oikeuskäsittelyn asianmukaisesti loppuun saakka.
Langettava 4006/KL/08
Vakka-Suomen AluesanomatUutinen oikeutti kantelijan omaan kannanottoon, jota toimitus kommentoi samassa yhteydessä ja väheksyen. Toimittaja toimi lisäksi omassa asiassaan.
Vapauttava 4003/SL/08
HufvudstadsbladetLehti julkaisi uutisia kiistellystä henkilöstä. Asiaa käsiteltiin monipuolisesti. Lehti saattoi olla julkaisematta kantelijan kirjettä, koska oikeutta omaan kannanottoon ei syntynyt. Epäilyille toimittajien jääviydestä ei ollut näyttöä.
Vapauttava 4001/YLE/08
Yle, MOTToimittaja käytti puhelinkeskustelusta osia ohjelmassa, ja koko keskustelu julkaistiin litteroituna nettisivuilla. Poikkeuksellinen menettely oli perusteltua haastateltavan aseman ja yhteiskunnallisesti merkittävien tietojen vuoksi.
Vapauttava 3995/PL/08
KaakonkulmaUutisessa koiratappelusta oli virheitä, ja teksti perustui toisen osapuolen kertomaan. Kantelija ei kuitenkaan halunnut lehteen omaa kannanottoaan, jolla myös virheet olisivat tulleet korjatuiksi.
Vapauttava 3991/YLE/08
Yle, TV1Ajankohtaisohjelman raportti kertoo thaimaalaisista marjanpoimijoista Lapissa. Kritiikki ei kohdistu selkeästi yksittäiseen yritykseen, minkä vuoksi ei synny velvoitetta samanaikaiseen kuulemiseen.
Langettava 3989/SL/08
Länsi-SuomiLehti kertoi eläinsuojelurikkomuksen oikeuskäsittelystä ja tuomiosta niin yksityiskohtaisesti, että vaaransi syytetyn nimen suojan. Raportointi tuomiosta oli puutteellista.
Vapauttava 3988/4/08
Nelonen Kauhajoen koulusurmaajan tallettamien videoiden esittäminen ei vaarantanut rikoksen uhrien hienovaraista kohtelua. Kanava ei myöskään luovuttanut journalistista päätösvaltaa toimituksen ulkopuolelle. Päätös sisältää myös muita periaatteellisesti tärkeitä näkökohtia.
Vapauttava 3985/SL/08
IltalehtiLehti kertoi elinkautisvankien arjesta vankilan muurien sisällä. Jutun tiedot eivät loukanneet vangin yksityisyyden suojaa.
Vapauttava 3983/YLE/08
Yle Radio 1Radiokolumnin alaotsikkona oli ”Kaikki huumeet ovat yhtä vaarallisia”. Kanava korjasi ohjelmassa olleen virheen ja tarjosi kantelijalle mahdollisuutta osallistua keskusteluun ohjelman nettisivuilla.
Langettava 3982/SL/08
Kymen SanomatUutisesta tunnistettavissa oleva kantelija joutui erittäin kielteiseen julkisuuteen. Häntä ei kuultu riita-asiassa samanaikaisesti, eikä jälkeenpäin mahdollisesti julkaistu kannanotto olisi korvannut jo syntynyttä vahinkoa.
Langettava 3977/PL/08
Suur-KeuruuToimittajan olisi pitänyt kertoa kytköksistään tai pidättäytyä kokonaan kantelijan projekteihin kohdistuvien juttujen kirjoittamisesta.
Vapauttava 3974/SL/08
IlkkaLehti julkaisi vajaan viikon aikana useita mielipidekirjoituksia, joissa käsiteltiin homoseksuaalisuutta ja myös pedofiliaa. Neuvosto katsoi, että kyseessä oli keskustelu, jossa vastakkaiset mielipiteet saivat monipuolisesti tilaa lehden palstoilla.
Vapauttava 3967/SL/08
Helsingin SanomatKantelijasta tehdyssä jutussa oli virheitä. Lehti korjasi olennaisen virheen ja julkaisi kantelijan näkemyksen kirjeet -palstalla.
Vapauttava 3961ABC/SL/08
AamulehtiLehti julkaisi uutisen huumeratsiasta musiikkijuhlilla ja tästä uutisesta kertoneen otsikkojulisteen eli lööpin: ”LSD-bileet metsässä; 100 jäi kiinni Marttilassa; amfetamiinia, hasista, sieniä…”. Neuvosto katsoi, että lööppi kertoi uutisesta sen olennaisen sisällön.
Vapauttava 3959/SL/08
IltalehtiLehti teki uutisen erään avoimen portaalin verkkokeskusteluun osallistuneen nimimerkin puheenvuorosta ja paljasti hänen oikean nimensä. Kirjoittaja ja hänen puheenvuoronsa liittyi Jokelan koulusurmiin.
Vapauttava 3956/SL/08
IltalehtiToimitus poisti verkkokeskustelusta viestiketjun. Lehdellä oli perusteet menettelylleen julkaisemiensa pelisääntöjen puitteissa, eikä se syyllistynyt myöskään sananvapauden rajoittamiseen.
<< 1 2 3 4 5 >> 

Vapauttava 3956/SL/08

Vastaaja: Iltalehti

Ratkaistu: 10.9.2008

Toimitus poisti verkkokeskustelusta viestiketjun. Lehdellä oli perusteet menettelylleen julkaisemiensa pelisääntöjen puitteissa, eikä se syyllistynyt myöskään sananvapauden rajoittamiseen.

Kantelu 21.7.2008

Kantelija kertoo kirjoittaneensa Iltalehti.fi:n keskustelupalstalle keskustelun aloituksen ”F1 kilpa on pikkumiesten kilpa”. Kirjoitus poistettiin ja kantelijaa estettiin kirjoittamasta palstalle mitään. Lehti loukkaa kantelijan mielestä hänen sananvapauttaan, koska hänen ip-osoitteestaan ei voi lähettää lainkaan viestejä keskustelupalstalle. Kantelijan mielestä hänen kirjoituksensa oli asiallinen eikä se loukannut ketään, sillä ovathan nämä F1 kuljettajat aika pienikokoisia, 50–60 -kiloisia. Kantelija kertoo yrittäneensä saada oman kannanottonsa julki, mutta lehti ei ole julkaissut sitä.

Iltalehden vastaus 28.8.2008

Päätoimittaja Kari Kivelä vastaa, että Iltalehti.fi:n keskustelufoorumilla ovat näkyvästi esillä verkkokeskustelun toimintaperiaatteet ja säännöt. Vaikka lehti ilmoittaakin, että ei vastaa foorumille jätetyistä viesteistä tai keskusteluista, niissä esitetyistä tiedoista ja mielipiteistä, niin samalla lehti ilmoittaa selvästi kuitenkin valvovansa keskustelua ja tarpeen vaatiessa poistavansa asiattomia viestejä. Samalla se määrittelee asiattomuuksia.

Kantelija on nimimerkillä tehnyt 25.6.2008 klo 16.27 keskustelun avauksen otsikolla ”F1 on pikkumiesten kilpa”. Toisin kuin kantelija esittää, tämä viesti ei aiheuttanut viestiketjun poistamista, vaan saman nimimerkin 25.6.2008, klo 18.10 jättämä viesti. Siinä kirjoittaja herjaa toisen kirjoittajan henkisiä ominaisuuksia sekä rehentelee tappelullaan. Toisen kirjoittajan loukkaaminen ja väkivallan ihannointi ovat asiattomia puheenvuoroja. Tällaisen kirjoituksen poistamista ei voida pitää sanavapauden rajoittamisena.

Iltalehti.fi:n järjestelmätietojen mukaan ip-osoite, josta kirjoittaja on lähettänyt 25.6.2008 päivätyn viestinsä, ei ole suljettu. Kirjoittaja on 18.7.2008 lähettänyt keskustelufoorumiin asiaansa koskevan viestin. Viestissä ei pyydetä minkään asian korjausta, vaan arvostellaan voimakkaasti iltalehti.fi:n toimintaa viestien poistamisessa. Iltalehti.fi on kyseisen kannanoton julkaissut.

Ratkaisu

Tiedonvälityksen sisältöä koskevat ratkaisut on tehtävä journalistisin perustein. Tätä päätösvaltaa ei saa missään oloissa luovuttaa toimituksen ulkopuolisille (JO 2). Verkkolausumassaan (3741/L/07) JSN totesi, että Journalistin ohjeiden tavoitteena on tukea sananvapauden vastuullista käyttämistä joukkoviestimissä ja että vapaudelle ja vastuulle on löydettävä järkevät rajat myös verkkokeskusteluissa.

Iltalehti on antanut neuvoston käyttöön kantelijan nimimerkkitiedot, viestiketjun poiston aiheuttaneen viestin ja kantelijan 18.7.2008 lähettämän ja lehdessä julkaistun viestin, jossa arvostellaan suorasanaisesti Iltalehteä. Julkisen sanan neuvoston saaman selvityksen mukaan lehti on toiminut verkkokeskustelulle asettamiensa ohjeiden puitteissa, eikä asiattoman viestin poistamista voi pitää sananvapauden rajoittamisena.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Iltalehti ei ole rikkonut hyvää journalistista tapaa.

Tämä päätös on avattu 4507 kertaa