Veikkauksen voittajahaastattelut ovat mainontaa

Veikkauksen voittajahaastattelut ovat mainontaa

Julkisen sanan neuvosto tuomitsi käytännön, jossa tiedotusvälineet julkaisevat Veikkauksen tuottamia nimettömiin haastatteluihin perustuvia voittajatarinoita journalismina.  

Neuvosto antoi 13.4. pidetyssä kokouksessaan langettavan päätöksen Iltalehdestä tehdystä kantelusta. Iltalehti oli kertonut kolmessa jutussaan Veikkaus Oy:n pelien voitoista ja voittajista. Jutut perustuivat kokonaan Veikkauksen tiedotteisiin, joissa voittajat esiintyivät nimettöminä. Lehti ei ollut itse haastatellut heitä.  

Julkisen sanan neuvoston mielestä yhtiö pyrkii tiedotteillaan erilaisista pelivoitoista markkinoimaan omia tuotteitaan ja palveluitaan. Julkaisemalla voittajatarinoita ilman omaa toimituksellista panostaan lehti alistuu osaksi yhtiön markkinointia.  

Neuvosto painotti, että tiedotteiden käyttäminen journalistien tietolähteenä on normaali käytäntö. Mainostajan tuottamien anonyymien haastattelujen julkaiseminen on kuitenkin toimituksellisen päätösvallan luovuttamista ulkopuolisille, koska toimittaja ei voi päättää, mitä kysytään ja mitä materiaalia vastauksista valitaan julkaistavaksi eikä pysty varmistamaan niiden todenperäisyyttä.  

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Iltalehti on rikkonut hyvää journalistista tapaa ja antaa lehdelle huomautuksen. Vastaavia nimettömiä voittajahaastatteluja on julkaistu myös muissa lehdissä, mutta tapausta käsiteltiin Iltalehden osalta, koska vain siitä oli tehty kantelu.  

Päätöksessä linjattiin kuitenkin yleisemmälläkin tasolla sitä, miten tiedotusvälineet voivat käyttää mainostajien tuottamaa nimettömiin haastatteluihin perustuvaa materiaalia. Neuvoston mukaan kyseessä oli toimituksellisen päätösvallan luovuttaminen ulkopuolisille sekä piilomainonta.

Lisätiedot ja kommentit puheenjohtaja Elina Grundström 050 5410479 

Linkki ratkaisuun : 6075/SL/16