Työryhmä pohtii natiivimainontaa

Julkisen sanan neuvoston puheenjohtajan Risto Uimosen vetämä piilomainontatyöryhmä on aloittanut työnsä. JSN perusti työryhmän valmistelemaan esitystä siitä, miten journalistinen ja kaupallinen sisältö voitaisiin erottaa selkeästi toisistaan median murroksessa ja nopeasti kehittyvästä nettimaailmassa. Työryhmä miettii muun muassa keinoja tehdä eroja journalismin kerrontamuotoja jäljittelevän  natiivimainonnan ja toimituksellisen sisällön välille.

Työryhmään kuuluvat Uimosen lisäksi Avun päätoimittaja Marja Aarnipuro A-lehdistä, Päätoimittajayhdistyksen puheenjohtaja, Kauppalehden päätoimittaja Arno Ahosniemi Alma Mediasta, Tekniikan maailman päätoimittaja Velimatti Honkanen Otavamediasta,  toimituspäällikkö Jyrki Huotari MTV:sta, julkaisujohtaja Eeva-Helena Jokitaipale Aller Media Finlandista, Iltalehden vastaava päätoimittaja ja kustantaja Kari Kivelä Alma Mediasta, edunvalvontapäällikkö Jenni Kähkönen Radiomediasta, Paikkallislehtien päätoimittayhdistyksen puheenjohtaja, Itä-Hämeen päätoimittaja Jari Niemi Mediatalo Esasta, Helsingin Sanomain vastaava päätoimittaja Kaius Niemi Sanoma Newsista, Keskisuomalaisen vastaava päätoimittaja Pekka Mervola Keskisuomalainen-konsernista sekä Aikakauslehtien päätoimittajayhdistyksen puheenjohtaja, Imagen päätoimittaja Heikki Valkama A-lehdistä.

Työryhmä tekee esityksen JSN:lle, jonka on määrä hyväksyä lopullinen linjaus. Työryhmän perustamiseen vaikutti osaltaan JSN:n piilomainonnasta antamien langettavien päätösten määrän kasvu. JSN pyrkii siihen, että sen linjaus auttaisi mediayhtiöitä ja niiden yhteistyökumppaneita erottamaan eri sisältötyypit toisistaan yhdenmukaisella tavalla ja vaikeuttamatta mediatalojen mahdollisuuksia kehittää liiketoimintojaan.