Lähes 90 prosenttia suomalaisista tuntee Julkisen sanan neuvoston

Suomalaisista 87 prosenttia tuntee Julkisen sanan neuvoston vähintään nimeltä, selviää Taloustutkimuksen kyselystä. Yli puolelle suomalaisista (55 %) Julkisen sanan neuvosto on hyvin tai jonkun verran tuttu. Ainoastaan joka kymmenes kyselyyn vastannut ei ollut kuullut siitä aiemmin.

Lyhenteenä JSN on tunnetumpi kuin STM tai PRH ja lähes yhtä tunnettu kuin AKT.

Suomalaisista 68 prosenttia uskoo suomalaisen median noudattavan JSN:n tulkitsemia Journalistin ohjeita erittäin tai melko hyvin. Suurimmalla osalla heistä on vähintäänkin aavistus JSN:n toiminnan sisällöstä, mutta vain joka neljäs arvioi itse tuntevansa Journalistin ohjeiden sisällön hyvin.

”Näin hyvä tunnettuus oli meillekin yllätys. Se on maailman huippua. Kansalaiset näyttävät myös luottavan median itsesääntelyyn, mutta kaipaavan tarkempaa tietoa Journalistin ohjeiden sisällöstä ja siitä, mitkä mediat kuuluvat JSN:ään. Tänä vuonna kerromme suomalaisille näistä asioista yhdessä jäsenmedioidemme kanssa”, puheenjohtaja Elina Grundström toteaa.

 

50 vuotta vastuullista journalismia

Julkisen sanan neuvosto on median itsesääntelyelin, joka puolustaa sananvapautta ja valvoo Journalistin ohjeiden noudattamista. Se täyttää tänä vuonna 50 vuotta. JSN on tuottanut juhlavuoden kunniaksi muun muassa mediakasvatusmateriaalia sekä Suomea kiertävän näyttelyn Skandaalista skandaaliin.

Journalistin ohjeet ovat pohjimmiltaan lukijan oikeuksia. Juuri avattu verkkosivusto www.vastuullistajournalismia.fi havainnollistaa, mitä Journalistin ohjeet merkitsevät tavalliselle median kuluttajalle.

Skandaalista skandaaliin -näyttely kertoo muun muassa Matti Vanhasen lautakasakohun, Juha Sipilän ja Ylen välisen yhteydenpidon sekä 1970-luvun Hymy-lehden skandaalijournalismin käsittelystä JSN:ssä. Mediaskandaalien lisäksi näyttely kertoo journalismin etiikasta. Yleisö johdatetaan pohtimaan, millaisia ratkaisuja he olisivat itse tehneet JSN:n kokouksessa. Näyttelyssä voi esimerkiksi testata, kuinka hyvin tunnistaa piilomainoksen. Näyttelyaikataulu löytyy uutisen lopusta.

Juhlavuoden näyttelyn on tuottanut Päivälehden Museo ja mediakasvatusmateriaaleja ovat tuottaneet Yle Oppiminen, Sanomalehtien Liitto ja Aikakausmedia. Hankkeita on rahoittanut Koneen Säätiö.

JSN:n tunnettuutta testanneeseen Taloustutkimuksen kyselyyn vastasi 258 henkilöä 2.–4.10.2017. Näyte on Manner-Suomen suomenkielistä väestöä edustava. Kyselyn virhemarginaali on 1,8–6,3 prosenttiyksikköä.

 

Skandaalista skandaaliin -näyttelyn kiertueaikataulu 2018

Tammi-helmikuu, viikot 5-7 Kouvolan pääkirjasto 
Helmi-maaliskuu, viikot 9-11 Raision kirjasto
Maaliskuu, viikot 10-12 Kuopion kaupunginkirjasto
Maalis-huhtikuu, viikot 13-15 Toholammin kunnankirjasto
Huhtikuu, viikot 14-16 Oulun kaupunginkirjasto
Huhti-toukokuu, viikot 17-19 Keuruun kaupunginkirjasto 
Huhti-toukokuu, viikot 18-20 Joensuun seutukirjasto
Touko-kesäkuu, viikot 21-23 Kemin kaupunginkirjasto
Kesä-heinäkuu, viikot 25-28 Vaasan kaupunginkirjasto
Heinä-elokuu, viikot 30-32 Kannuksen kaupunginkirjasto
Elo-syyskuu, viikot 34-36 Haminan pääkirjasto
Elo-syyskuu, viikot 34-36 Lahden Mediakulma
Syys-lokakuu, viikot 38-40 Jyväskylän kaupunginkirjasto
Syys-marraskuu, viikot 39-47 Päivälehden museo, Helsinki
Loka-marraskuu, viikot 42-44 Kemijärven kaupunginkirjasto
Marraskuu, viikot 46-47 Lapin Kansan aula, Rovaniemi
Joulukuu, viikot 49-52 Turun kaupunginkirjasto
Joulu-helmikuu, viikot 50-7/2019 Mediamuseo Rupriikki, Tampere 

Tarkemmat ajankohdat suoraan kirjastoilta ja museoilta.

Lisätietoja

JSN:n puheenjohtaja Elina Grundström, p. 050 5410 479