Uutisarkisto

21.6.2021
Julkisen sanan neuvoston vuosikertomus 2020
17.6.2021
JSN otti kantaa energiayhtiön sponsoroimaan ilmastonmuutosjournalismiin ja yksityishenkilöiden kiinteistökauppojen julkaisemiseen
7.6.2021
Neuvoston kokoukset syyskaudella 2021
25.5.2021
Neljä uutta mediaa mukaan itsesääntelyyn
14.5.2021
Paikallislehden lähdekritiikki petti mielipidekirjoituksen julkaisemisessa
8.4.2021
Kirkko ja kaupunki -lehdelle langettava kolumnin poistamisesta
8.4.2021
JSN:n kannanotto: yleisön olisi syytä saada tieto eduskunnan  turvakameroiden kuvamateriaalin olennaisesta sisällöstä
17.3.2021
Susan Heikkinen valittiin JSN:n valmistelijan sijaiseksi
4.3.2021
Raskauden alkuvaiheesta kertominen ja päihtyneen videokuvan julkaiseminen pandemiauutisen yhteydessä rikkoivat yksityisyyttä
3.2.2021
Haku päättynyt: JSN hakee valmistelijan sijaista ajalle 1.4. – 30.11.2021
3.2.2021
JSN järjestää webinaarin mielipidesivujen tuottajille
28.1.2021
Koronajuttu rikkoi sairastuneen yksityisyyden suojaa
28.1.2021
Miten saan nimeni tai kuvani pois nettijutusta?
28.1.2021
JSN valitsi varapuheenjohtajansa vuodelle 2021
5.1.2021
Kanteluiden ja langettavien määrä nousi vuonna 2020
14.12.2020
JSN:n kokouspäivät keväälle 2021
10.12.2020
JSN otti kantaa koronauutisointiin yksityisyyden suojan näkökulmasta
8.12.2020
Tutkija Lauri Haapanen: Uutisautomatisaatio ei ole vielä hypensä veroista, mutta siihen on herättävä viimeistään nyt
25.11.2020
JSN:n uudet mediaa edustavat jäsenet on valittu
25.11.2020
Viikko Pohjois-Karjala liittyi JSN:n erillisjäseneksi
<< 1 2 3 4 5 6 7 8  ... >> 

Hymy-lehden mainosliite ei erottunut riittävän selvästi Hymyn journalismista

Julkisen sanan neuvosto (JSN) antoi kokouksessaan 26.8.2020 langettavan päätöksen aikakauslehti Hymylle, joka julkaisee sekä painetun lehtensä välissä että nettisivuillaan Terveys-Hymy-nimistä liitettä. Päätoimittajan mukaan kyseessä on mainosliite, jonka sisältö on kokonaisuudessaan mainosmateriaalia.

Neuvosto totesi, ettei Hymy ollut erotellut mainosliitteensä sisältöä riittävän selvästi toimituksellisesta aineistostaan. Painetussa Terveys-Hymyssä liitteen mainosluonteesta kerrottiin ainoastaan yhden kerran 24-sivuisen liitteen kannessa, vaikka liitteen sisältö muistuttaa muun muassa ulkoasultaan journalismia. Nettiversiossa mainosmerkinnät puuttuivat kanteluun poimituista mainoksista kokonaan – päätoimittajan mukaan teknisestä ongelmasta johtuen.

Neuvoston mukaan merkintöjen pitäisi olla sellaisia, ettei lukija luule lukevansa terveysjournalismia lukiessaan mainosmateriaalia.

Päätoimittajan mukaan Terveys-Hymy muutettiin toimituksellisesta aineistosta mainosliitteeksi vuonna 2017. Taustalla oli JSN:n antama vakava huomautus, jossa todettiin, että liite on peruskonseptiltaan mainontaa.

JSN:n uusimman päätöksen viesti on, että mikäli liite on kokonaan mainosmateriaalia, se tulee myös merkitä sellaiseksi kauttaaltaan.

 

Neljä langettavaa, kaksi vapauttavaa

JSN käsitteli elokuun kokouksessaan yhteensä kuusi kantelua, joista neljä johti langettavaan päätökseen.

Aamulehti sai langettavan päätöksen kolumnissa olleiden olennaisten asiavirheiden korjaamatta jättämisestä.

Helsingin Sanomat ja Ilta-Sanomat saivat langettavat päätökset kanteluista, jotka käsittelivät muun muassa otsikon harhaanjohtavuutta.

Etelä-Suomen Sanomat sai vapauttavan päätöksen uutisesta, jonka kantelija katsoi olevan piilomainontaa. JSN totesi, että lehdellä oli journalistiset perusteet kertoa siitä, että paikallisesti kiinnostava ja historiallisesti merkittävä rakennus oli myynnissä.

Ammattilehti Journalisti sai vapauttavan päätöksen, koska JSN katsoi, ettei lehden jutussa mainittu toimittaja joutunut niin kielteiseen julkisuuteen, että häntä olisi pitänyt kuulla.

Neuvosto kokoontuu seuraavan kerran 30.9.2020.


Alla tiivistelmät 26.8.2020 tehdyistä päätöksistä.

Vapauttava päätös 7311/SL/20
Etelä-Suomen Sanomat
Lehdellä oli journalistiset perusteet kertoa siitä, että paikallisesti kiinnostava ja historiallisesti merkittävä rakennus on myynnissä. Juttu ei ollut piilomainontaa, eikä siinä ollut olennaisia asiavirheitä.

Vapauttava päätös 7302/SJL/20
Journalisti
Journalistien ammattilehti viittasi jutussaan tunnetusta toimittajasta muualla esitettyyn kritiikkiin. Kantelija ei joutunut jutussa niin kielteiseen julkisuuteen, että häntä olisi pitänyt kuulla samanaikaisesti tai jälkikäteen.

Langettava päätös 7295 & 7309/SL/20
Ilta-Sanomat
Lehti julkaisi uutisen, jossa se referoi Yhdysvaltain presidentin pitämää puhetta. Otsikko antoi harhaanjohtavan kuvan puheen ja jutun sisällöstä. Otsikolle ei siten löytynyt sisällöstä katetta.

Langettava päätös 7292/AL/20
Hymy
Terveys-Hymy-mainosliitteen sisältöjä ei ollut erotettu riittävän selvästi Hymyn toimituksellisesta aineistosta netissä eikä printissä.

Langettava päätös 7285/SL/20
Aamulehti
Alueellista vesihanketta käsitelleessä kolumnissa oli yksi selvä olennainen asiavirhe ja useita kohtia, joista saattoi saada väärän käsityksen asiasta. Lehti ei korjannut virheitä saatuaan niistä tiedon.

Langettava päätös 7288/SL/20
Helsingin Sanomat
Juttu käsitteli kriittisesti maahanmuuttajanuorten kotouttamiseen tähtäävää hanketta. Jutusta sai harhaanjohtavan kuvan hankkeen tavoitteista, mikä oli olennainen asiavirhe. Otsikossa esitetylle tulkinnalle ei löytynyt sisällöstä katetta.