Langettava 5615/AL/14
Aku Ankka

Piilomainonta

Aku Ankan keskelle oli nidottu yhtä tuotetta mainostava ilmoitusliite, jota ei ollut erotettu riittävän selkeästi lehden tavanomaisesta sisällöstä.

Langettava 5615/AL/14

Vastaaja: Aku Ankka

Asia: Piilomainonta

Ratkaistu: 25.2.2015

Aku Ankan keskelle oli nidottu yhtä tuotetta mainostava ilmoitusliite, jota ei ollut erotettu riittävän selkeästi lehden tavanomaisesta sisällöstä.

Kantelu 9.10.2014

Kantelu kohdistuu 1.10.2014 julkaistun Aku Ankan n:o 40 sisällä julkaistuun 16-sivuiseeen ilmoitusliitteeseen, jossa mainostetaan Oululaisen Reilu-leipää. Kantelija toteaa, että ilmoitusliite näyttää Aku Ankka -lehdeltä lähtien kansikuvasta ja fonteista.

Kantelijan mukaan myös liitteen sisältämät sarjakuvat on valittu mainostetun tuotteen näkökulmasta. Kantelija muistuttaa, että Aku Ankka on lapsille suunnattu lehti, jossa mainosten ja toimituksellisen sisällön ero pitää olla selvä. Kantelija tiedustelee myös, onko ilmoitusliitteen sisällön tuottanut lehden toimitus.

Aku Ankan vastaus 23.10.2014

Päätoimittaja Aki Hyypän mukaan Aku Ankan sisälle nidotun ilmoitusliitteen sisältö on muodostunut mainostajan tuottamasta sisällöstä ja toimituksen mainostajalle tuottamasta kaupallisesta sisällöstä. Päätoimittajan mielestä ilmoitusliite on selkeästi erillinen liite, joka on helposti tunnistettavissa kaupalliseksi sisällöksi. Jotta kaupallisen sisällön erottaminen varmistuisi, liitteen kanteen on lisätty teksti ILMOITUSLIITE. Päätoimittajan mukaan liitteen tunnistamista kaupalliseksi materiaaliksi helpottaa myös se, että liite on painettu eri paperilaadulle kuin Aku Ankan sisäsivut, ja liitteellä on oma sivunumerointi.

Näihin seikkoihin vetoamalla päätoimittaja esittää, että liitteen kaupallisesta luonteesta ei ole perustellusti voinut syntyä epäselvyyttä lehden lukijoille, ikäryhmästä riippumatta.

Ratkaisu

JO 16: Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava.

Julkisen sanan neuvosto toteaa 27.11.2013 antamassaan lausumassa piilomainonnasta seuraavaa:
”Neuvosto pitää tärkeänä, että koko media-ala kantaa vastuunsa Journalistin ohjeiden noudattamisesta, torjuu johdonmukaisesti piilomainonnan sekä kieltäytyy ulkopuolisesta painostuksesta myös silloin, kun sitä yrittää vaikutusvaltainen ilmoittaja tai yhteistyökumppani. Jos tiedotusväline taipuu, tieto siitä voi levitä sekä heikentää kyseisen välineen, ja viime kädessä koko media-alan, uskottavuutta yleisön silmissä.”

Aku Ankka on Suomen suurin viikkolehti. Lehden mediatiedoissa kerrotaan, että suurin osa sen lukijoista on 8–16-vuotiaita (3–11-vuotiaita lukijoita on yhteensä 267 000/Yippee 2011, yli 12-vuotiaita lukijoita on yhteensä 983 000/KMT 2012). Lehden lukijakunnasta suurin osa on alaikäisiä. Neuvosto painottaa, että lapsille suunnatussa mediassa piilomainonnan torjuminen on yhtä tärkeää kuin kaikissa muissakin tiedotusvälineissä, ellei vieläkin tärkeämpää. Sarjakuvalehden lukijakunnalla ei ole yhtä hyviä valmiuksia kuin aikuisilla erottaa mainontaa lehden tavanomaisesta sisällöstä varsinkin, kun mainonnalle haetaan vakuuttavuutta lehden ilmettä jäljittelemällä ja valitsemalla sisällöksi leipä-aiheisia sarjakuvia.                                                                                                                        
 
Oululaisen Reilu-leivän mainosliitteen kansi oli samanlainen kuin Aku Ankan kansi. Ilmoitusliite-teksti ei ollut riittävä, koska Aku Ankan logo hallitsi liitteen kantta ja siinä käytettiin samoja fontteja kuin Aku Ankan kannessa. 16-sivuisessa liitteessä oli neljän sivun mittainen sarjakuva, kaksi ja puoli sivua sarjakuvastrippejä sekä aukeaman sanaristikko. Kaikki Aku Ankan arkistoista valikoitu sisältö käsitteli leipää. Ilmoitusliite-sanaa ei toistettu kertaakaan liitteen kannen jälkeen. Liitteessä mainittiin reilu-sana 20 kertaa: kahdeksan kertaa tuotteen logona, kerran sanaristikossa ja 11 kertaa eri muodoissa toimituksen tuottamassa aineistossa.

Päätoimittajan vastauksen mukaan lehden toimitus oli tuottanut liitteeseen kaupallista sisältöä mainostajan tilauksesta. Lisäksi tekijätietojen julkaiseminen myös liitteessä hämärsi rajaa ilmoituksen ja lehden toimituksellisen sisällön välillä. Neuvosto pitää arveluttavana sitä, että toimitus tekee ilmoitussisältöä tällä tavoin.

Julkisen sanan neuvosto toteaa, että Aku Ankka on rikkonut hyvää journalistista tapaa ja antaa sille huomautuksen.



Ratkaisun tekivät:
Risto Uimonen (pj), Pirjo Auvinen, Kalle Heiskanen, Katariina Anttila, Liina Matveinen, Ulla Järvi, Anssi Järvinen, Riitta Kalliokoski, Pasi Kivioja, Niklas Vainio, Heli Kärkkäinen, Venla Mäntysalo ja Heikki Vento.

Tämä päätös on avattu 9461 kertaa