Vapauttava 6828/SL/18
Ilta-Sanomat

Lainaaminen

Lehti julkaisi jutun, jossa ystävät muistelivat kuollutta julkisuuden henkilöä. Jutussa, lehden kannessa tai lööpissä ei ollut tarpeen mainita tiedotusvälinettä, joka oli kertonut henkilön kuolemasta ensimmäisenä. 

Vapauttava 6827/MTV/18
MTV

Yksityisyyden suoja

MTV esitti televisiossa julkisuuden henkilöiden perhe-elämää heidän kotonaan esittelevän ohjelman. Osallistuessaan ohjelmaan julkisuuden henkilö otti riskin siitä, että asunnon sijainti saattaa käydä ohjelmasta ilmi.

Langettava 6757/MTV/18
MTV

Otsikko, muu esittely

MTV mainosti keskusteluohjelmaansa televisiossa kanavajuonnoilla, joissa väitettiin, että kantelija olisi yksi ohjelman vieraista. Väitteelle ei löytynyt ohjelman sisällöstä katetta.

Vapauttava 6496/AL/17
Suomen Kuvalehti

Journalistinen päätösvalta, kielteinen julkisuus, samanaikainen kuuleminen, oma kannanotto, totuudenmukainen tiedonvälitys, toimittajan asema, oikeudenkäyntiin vaikuttaminen

Lehti kertoi jutussaan Asianajajaliiton tutkivan alkoholia työaikana nauttineen asianajajan toimia. Jutussa haastateltiin kirkkovaltuuston jäseniä, koska kyseinen asianajaja kuului kirkkovaltuustoon. Haastateltavien lausumia käytettiin totuudenmukaisesti. Asianajajaa ei tarvinnut kuulla samassa yhteydessä, koska kyseessä oli jatkojuttu, joka kommentoi aiempaa juttua, jossa häntä oli haastateltu. 

Langettava 5785/MTV/15
MTV3 Katsomo

Ihmisarvon kunnioittaminen

MTV3:n Katsomo-sivustolla mainostettiin keskusteluohjelmaa kansanryhmän etnistä alkuperää halventavalla väitteellä. Väitteen poistaminen ei riittänyt korjaamaan tapahtunutta vahinkoa.

Langettava 5659/SL/14
Iltalehti

Piilomainonta

Ilmoittaja julkaisi Iltalehden verkkosivulla tuottamaansa aineistoa, joka jäljitteli Iltalehden ulkoasua ja jutuntekotapaa. Sponsoroitu sisältö -merkintä ei riittänyt erottamaan ilmoitusta journalistisesta sisällöstä.

Langettava 5411/TV/14
MTV, Kymmenen uutiset

Virheen korjaus

STT:n tekemässä ja MTV:n julkaisemassa uutisessa oli olennainen virhe. Toimitus ei sitä korjannut kantelijan pyynnöstä ja STT:n oikaisusta huolimatta.  
   

Vapauttava 5284/SL/13
Helsingin Sanomat

Haastattelu

Lehti haastatteli entistä pitkäaikaisasunnotonta. Toimitus korjasi jutun virheet jälkikäteen. Neuvoston mielestä lehden olisi ollut reilua lähettää haastatellulle hänen sitaattinsa luettavaksi etukäteen. Se ei kuitenkaan rikkonut Journalistin ohjeita. 

Vapauttava 5282/TV/13
MTV3.fi

Haastattelu

Toimittaja haastatteli poliitikkoa tv-uutisissa ja kertoi myöhemmin verkossa julkaistussa kolumnissaan muun muassa haastatellun käyttäytymisestä haastattelutilanteessa. Menettelytapa ei loukannut haastatellun oikeuksia.

Vapauttava 5161/TV/13
MTV3.fi

Piilomainonta, konserniyhteys

Verkkosivulla julkaistiin uutinen saman konsernin elokuvapalvelusta. Sen sisältö oli osin kritiikitöntä, mutta konserniyhteys tehtiin lukijoille selväksi. Kysymys ei ollut piilomainonnasta. 

Langettava 5159/SL/13
Iltalehti

Otsikko, totuudenmukainen tiedonvälitys, tietolähteen käyttö

Lehden lööppi ja etusivu kertoivat vauvan kuolleen rokotteen seurauksena. Jutusta ei löytynyt katetta väitteelle. 

Langettava 5149/TV/13
MTV3

Otsikko

Tv-kanavan teksti-tv:n uutisen otsikko "Tytöt ja media huono yhdistelmä" oli yleisluontoinen lausahdus. Jutussa ei ollut otsikon lupaamaa sisältöä, eikä teksti tarkentanut otsikkoa millään tavalla.

Vapauttava 4897/TV/12
MTV3, uutiset

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös nimen suojasta ja epäillyn asemasta. Kantelijan entisen sukunimen näyttäminen uutisen kuvituksessa ei paljastanut hänen nykyistä henkilöllisyyttään. Uutisesta kävi selvästi ilmi, että kyseessä oli vasta epäily.

Vapauttava 4872/TV/12
MTV3, 45 minuuttia

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös tietojen hankkimisesta ja haastattelusta. Jutussa kerrottiin laittomia ylitöitä tekevän taksinkuljettajan aiheuttamista riskeistä ja taksien valvontaan liittyvistä puutteista. Neuvoston mielestä haastattelut oli tehty asianmukaisesti eikä haastatteluaineistoa käytetty Journalistin ohjeiden vastaisesti.

Vapauttava 4837/TV/12
MTV3.fi

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös oikeita tietoja ja piilomainontaa koskevassa asiassa. Tv-kanava muokkasi nettiuutista kertomatta asiasta lukijoille. Kyse ei kuitenkaan ollut olennaisen asiavirheen korjauksesta, jolloin siitä olisi pakko kertoa. Viihdesivustolla julkaistu uutinen kertoi markkinointikampanjan aiheuttamasta hämmingistä, joten sille oli journalistiset perusteet.

Langettava 4767/TV/11
MTV3

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös piilomainontaa koskevassa asiassa. Maajussille morsian -ohjelmassa annettiin yhden elintarvikeyrityksen tuotteille silmiinpistävän paljon näkyvyyttä. Kysymys oli piilomainonnasta.

Langettava 4720/TV/11
MTV3

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös piilomainontaa ja toimittajan ammatillista asemaa koskevassa asiassa. Urheilutoimittajan esiintyminen tv-mainoksissa selostamansa autokilpailun mainoskatkoilla hämärsi kaupallisen ja toimituksellisen aineiston rajan. Myös journalistinen päätösvalta joutui kyseenalaiseen valoon.

Vapauttava 4692/SL/11
Satakunnan Kansa

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös arkaluonteisen rikoksen alaikäisen uhrin henkilöllisyyden suojaa koskevassa asiassa. Lehti saattoi kertoa alaikäisiin kohdistuvista rikosnimikkeistä poikkeuksellisen yksityiskohtaisesti, koska kysymyksessä oli yhteiskunnallisesti merkittävä rikosvyyhti.

Langettava 4669/TV/11
MTV3, Makuja

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös piilomainontaa koskevassa asiassa. MTV3.fi referoi nettisivuillaan karppaukseen kielteisesti suhtautunutta juttua. Samassa yhteydessä julkaistiin leipomon mainontaa. Kun mainoskampanja loppui, poistui juttukin yleisön saatavilta.

Vapauttava 4592B-G/YLE+SL+TV/11
Yle, Iltalehti, Ilta-Sanomat, MTV3, Helsingin Sanomat, Etelä-Suomen Sanomat

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös sanan ”persu” käyttöä koskevassa asiassa. Neuvosto ei voi eikä halua kieltää yksittäistä sanaa. Sanaa on käytetty vailla halventavaa tai loukkaavaa tarkoitusta kantelijan esiin nostamissa tapauksissa.

<< 1 2 3 4 5 >> 

Vapauttava 4897/TV/12

Vastaaja: MTV3, uutiset

Ratkaistu: 20.12.2012

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös nimen suojasta ja epäillyn asemasta. Kantelijan entisen sukunimen näyttäminen uutisen kuvituksessa ei paljastanut hänen nykyistä henkilöllisyyttään. Uutisesta kävi selvästi ilmi, että kyseessä oli vasta epäily.

Kantelu 15.5.2012

Kantelijan mukaan MTV3:n Kymppiuutisissa näytettiin 27.4.2012 materiaalia, josta selvisi kantelijan sukunimi. Uutisessa kerrottiin, että henkilö on vangittuna, koska hän oli aloittanut uusien rikosten teon heti vankilasta vapauduttuaan. Uutinen julkaistiin ja nimi kerrottiin, vaikka kyseessä oli vasta epäily. Kantelija katsookin, että hänen yksityisyyden suojaansa on rikottu.

Kantelun mukaan MTV3 otti myös ennakolta kantaa syyllisyyteen antaessaan vaikutelman, että syyllisyys on jo varmaa. Samassa yhteydessä puhuttiin myös pedofiliasta, vaikka Suomen laki ei tunne sellaista sanaa. Kantelija painottaa, että hänen tapauksessaan ei ole koskaan ollut kyse pedofiliasta. Suomessa voi kantelijan mukaan saada tuomion lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä, jos keskustelee 15-vuotiaan kanssa netissä seksuaalisista asioista. Tällainen tuomio ei kantelijan mukaan tee tuomitusta automaattisesti pedofiiliä, kuten MTV3 virheellisesti uutisoi. Kantelija sanoo, että hän on joutunut vaihtamaan nimensä asian takia.

MTV3:n vastaus 7.6.2012

Päätoimittaja Merja Ylä-Anttila vastaa, että uutinen käsittelee kahta Helsingissä paljastunutta lasten hyväksikäyttöepäilyjen sarjaa sekä kemiallista kastraatiota seksuaalirikoksiin syyllistyneiden mahdollisena hoitomuotona. Kantelijan sukunimi näkyy tv-jutun kuvituksessa.  Nimeä ei kuitenkaan jutussa korostettu.

Nimen julkistamiselle on Ylä-Anttilan mukaan peruste jo epäilyvaiheessa, koska henkilö on tuomittu keväällä 2009 vastaavanlaisista teoista, yli kolmenkymmenen lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä, neljän vuoden vankeusrangaistukseen. Tuolloin kyseessä oli poikkeuksellisen laaja ja runsaasti huomiota herättänyt rikossarja. Nuorin uhreista oli 12-vuotias.

Ylä-Anttila sanoo, että jutussa oli selkeästi myös kerrottu, että kyse on rikosepäilystä. Siinä ei ole otettu kantaa syyllisyyteen muutoin kuin jo tuomitun rikoksen osalta. Uusista rikoksista oli jutun tekohetkellä nostettu jo syytteet. Helsingin käräjäoikeus tuomitsi kantelijan näistä rikoksista 5 vuodeksi 6 kuukaudeksi vankeuteen 23.5.2012. MTV3:n uutisten tietojen mukaan kantelija on vaihtanut nimeään jo ennen ko. uutisen julkaisua.

Ratkaisu

Rikoksesta tuomitun nimen, kuvan tai muita tunnistetietoja voi julkaista, ellei se tuomitun asemaan tai tekoon nähden ole selvästi kohtuutonta −− (JO 31). Tunnistamiseen johtavien tietojen käytössä on syytä olla varovainen, kun kyse on vasta rikosepäilystä tai syytteestä (JO 32). Tietoja rikoksentekijästä, syytetystä tai epäillystä ei yleensä pidä julkaista, jos ne paljastavat erityisen arkaluonteisen rikoksen uhrin (JO 33). ¬−− Oikeudenkäynnin aikana ei pidä asiattomasti pyrkiä vaikuttamaan tuomioistuimen ratkaisuihin eikä ottaa ennakolta kantaa syyllisyyteen (JO 35).

Kantelija tuomittiin 2009 alaikäisten hyväksikäytöstä vankilaan. Vapautumisen jälkeen hän syyllistyi uusiin hyväksikäyttöihin, jäi kiinni, pidätettiin ja vangittiin. MTV3 kertoi tapauksesta uutisissaan ennen tuomiota, jutun ollessa käräjillä. Uutisen yhteydessä käytettiin kuvituksena vanhaa käräjäoikeuden tuomiota, josta näkyi kantelijan sukunimi. Kantelija oli kuitenkin ensimmäisen tuomionsa jälkeen vaihtanut nimensä, joten paperissa näkyi hänen entinen nimensä.

Neuvosto tähdentää, että nimen paljastamisessa on käytettävä erityistä harkintaa, kun kyse on vasta rikosepäilystä. Tämä periaate korostuu, kun kyse on arkaluontoisesta rikoksesta ja uhrin suojasta.

Kymppiuutisissa lähetetystä raportista kävi selkeästi ilmi, että kyseessä on hyväksikäyttöepäily. Tämän vuoksi kyse ei voi olla syyllisyyden ennakoinnista. Uutisen kuvituksena näytettiin kolme vuotta vanhaa oikeudenkäyntipöytäkirjaa, jossa oli kantelijan entinen sukunimi. Tämä ei voinut paljastaa kantelijan nykyistä henkilöllisyyttä muille kuin niille, jotka sen jo ennestään tiesivät.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että MTV3 ei ole rikkonut hyvää journalistista tapaa.

 

Ratkaisun tekivät:
Risto Uimonen (pj), Ulla Ahlmén-Laiho, Timo Huovinen, Lauri Karppi, Juha Keskinen, Tuomo Lappalainen, Salla Nazarenko, Riitta Pollari ja Jaakko Ujainen.

Tämä päätös on avattu 5684 kertaa