Vapauttava 6828/SL/18
Ilta-Sanomat

Lainaaminen

Lehti julkaisi jutun, jossa ystävät muistelivat kuollutta julkisuuden henkilöä. Jutussa, lehden kannessa tai lööpissä ei ollut tarpeen mainita tiedotusvälinettä, joka oli kertonut henkilön kuolemasta ensimmäisenä. 

Vapauttava 6827/MTV/18
MTV

Yksityisyyden suoja

MTV esitti televisiossa julkisuuden henkilöiden perhe-elämää heidän kotonaan esittelevän ohjelman. Osallistuessaan ohjelmaan julkisuuden henkilö otti riskin siitä, että asunnon sijainti saattaa käydä ohjelmasta ilmi.

Langettava 6757/MTV/18
MTV

Otsikko, muu esittely

MTV mainosti keskusteluohjelmaansa televisiossa kanavajuonnoilla, joissa väitettiin, että kantelija olisi yksi ohjelman vieraista. Väitteelle ei löytynyt ohjelman sisällöstä katetta.

Vapauttava 6496/AL/17
Suomen Kuvalehti

Journalistinen päätösvalta, kielteinen julkisuus, samanaikainen kuuleminen, oma kannanotto, totuudenmukainen tiedonvälitys, toimittajan asema, oikeudenkäyntiin vaikuttaminen

Lehti kertoi jutussaan Asianajajaliiton tutkivan alkoholia työaikana nauttineen asianajajan toimia. Jutussa haastateltiin kirkkovaltuuston jäseniä, koska kyseinen asianajaja kuului kirkkovaltuustoon. Haastateltavien lausumia käytettiin totuudenmukaisesti. Asianajajaa ei tarvinnut kuulla samassa yhteydessä, koska kyseessä oli jatkojuttu, joka kommentoi aiempaa juttua, jossa häntä oli haastateltu. 

Langettava 5785/MTV/15
MTV3 Katsomo

Ihmisarvon kunnioittaminen

MTV3:n Katsomo-sivustolla mainostettiin keskusteluohjelmaa kansanryhmän etnistä alkuperää halventavalla väitteellä. Väitteen poistaminen ei riittänyt korjaamaan tapahtunutta vahinkoa.

Langettava 5659/SL/14
Iltalehti

Piilomainonta

Ilmoittaja julkaisi Iltalehden verkkosivulla tuottamaansa aineistoa, joka jäljitteli Iltalehden ulkoasua ja jutuntekotapaa. Sponsoroitu sisältö -merkintä ei riittänyt erottamaan ilmoitusta journalistisesta sisällöstä.

Langettava 5411/TV/14
MTV, Kymmenen uutiset

Virheen korjaus

STT:n tekemässä ja MTV:n julkaisemassa uutisessa oli olennainen virhe. Toimitus ei sitä korjannut kantelijan pyynnöstä ja STT:n oikaisusta huolimatta.  
   

Vapauttava 5284/SL/13
Helsingin Sanomat

Haastattelu

Lehti haastatteli entistä pitkäaikaisasunnotonta. Toimitus korjasi jutun virheet jälkikäteen. Neuvoston mielestä lehden olisi ollut reilua lähettää haastatellulle hänen sitaattinsa luettavaksi etukäteen. Se ei kuitenkaan rikkonut Journalistin ohjeita. 

Vapauttava 5282/TV/13
MTV3.fi

Haastattelu

Toimittaja haastatteli poliitikkoa tv-uutisissa ja kertoi myöhemmin verkossa julkaistussa kolumnissaan muun muassa haastatellun käyttäytymisestä haastattelutilanteessa. Menettelytapa ei loukannut haastatellun oikeuksia.

Vapauttava 5161/TV/13
MTV3.fi

Piilomainonta, konserniyhteys

Verkkosivulla julkaistiin uutinen saman konsernin elokuvapalvelusta. Sen sisältö oli osin kritiikitöntä, mutta konserniyhteys tehtiin lukijoille selväksi. Kysymys ei ollut piilomainonnasta. 

Langettava 5159/SL/13
Iltalehti

Otsikko, totuudenmukainen tiedonvälitys, tietolähteen käyttö

Lehden lööppi ja etusivu kertoivat vauvan kuolleen rokotteen seurauksena. Jutusta ei löytynyt katetta väitteelle. 

Langettava 5149/TV/13
MTV3

Otsikko

Tv-kanavan teksti-tv:n uutisen otsikko "Tytöt ja media huono yhdistelmä" oli yleisluontoinen lausahdus. Jutussa ei ollut otsikon lupaamaa sisältöä, eikä teksti tarkentanut otsikkoa millään tavalla.

Vapauttava 4897/TV/12
MTV3, uutiset

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös nimen suojasta ja epäillyn asemasta. Kantelijan entisen sukunimen näyttäminen uutisen kuvituksessa ei paljastanut hänen nykyistä henkilöllisyyttään. Uutisesta kävi selvästi ilmi, että kyseessä oli vasta epäily.

Vapauttava 4872/TV/12
MTV3, 45 minuuttia

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös tietojen hankkimisesta ja haastattelusta. Jutussa kerrottiin laittomia ylitöitä tekevän taksinkuljettajan aiheuttamista riskeistä ja taksien valvontaan liittyvistä puutteista. Neuvoston mielestä haastattelut oli tehty asianmukaisesti eikä haastatteluaineistoa käytetty Journalistin ohjeiden vastaisesti.

Vapauttava 4837/TV/12
MTV3.fi

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös oikeita tietoja ja piilomainontaa koskevassa asiassa. Tv-kanava muokkasi nettiuutista kertomatta asiasta lukijoille. Kyse ei kuitenkaan ollut olennaisen asiavirheen korjauksesta, jolloin siitä olisi pakko kertoa. Viihdesivustolla julkaistu uutinen kertoi markkinointikampanjan aiheuttamasta hämmingistä, joten sille oli journalistiset perusteet.

Langettava 4767/TV/11
MTV3

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös piilomainontaa koskevassa asiassa. Maajussille morsian -ohjelmassa annettiin yhden elintarvikeyrityksen tuotteille silmiinpistävän paljon näkyvyyttä. Kysymys oli piilomainonnasta.

Langettava 4720/TV/11
MTV3

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös piilomainontaa ja toimittajan ammatillista asemaa koskevassa asiassa. Urheilutoimittajan esiintyminen tv-mainoksissa selostamansa autokilpailun mainoskatkoilla hämärsi kaupallisen ja toimituksellisen aineiston rajan. Myös journalistinen päätösvalta joutui kyseenalaiseen valoon.

Vapauttava 4692/SL/11
Satakunnan Kansa

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös arkaluonteisen rikoksen alaikäisen uhrin henkilöllisyyden suojaa koskevassa asiassa. Lehti saattoi kertoa alaikäisiin kohdistuvista rikosnimikkeistä poikkeuksellisen yksityiskohtaisesti, koska kysymyksessä oli yhteiskunnallisesti merkittävä rikosvyyhti.

Langettava 4669/TV/11
MTV3, Makuja

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös piilomainontaa koskevassa asiassa. MTV3.fi referoi nettisivuillaan karppaukseen kielteisesti suhtautunutta juttua. Samassa yhteydessä julkaistiin leipomon mainontaa. Kun mainoskampanja loppui, poistui juttukin yleisön saatavilta.

Vapauttava 4592B-G/YLE+SL+TV/11
Yle, Iltalehti, Ilta-Sanomat, MTV3, Helsingin Sanomat, Etelä-Suomen Sanomat

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös sanan ”persu” käyttöä koskevassa asiassa. Neuvosto ei voi eikä halua kieltää yksittäistä sanaa. Sanaa on käytetty vailla halventavaa tai loukkaavaa tarkoitusta kantelijan esiin nostamissa tapauksissa.

<< 1 2 3 4 5 >> 

Vapauttava 4837/TV/12

Vastaaja: MTV3.fi

Ratkaistu: 26.9.2012

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös oikeita tietoja ja piilomainontaa koskevassa asiassa. Tv-kanava muokkasi nettiuutista kertomatta asiasta lukijoille. Kyse ei kuitenkaan ollut olennaisen asiavirheen korjauksesta, jolloin siitä olisi pakko kertoa. Viihdesivustolla julkaistu uutinen kertoi markkinointikampanjan aiheuttamasta hämmingistä, joten sille oli journalistiset perusteet.

Kantelu 12.3.2012

Kantelijan mukaan uutinen ”Huomiota herättäneet Viidakon tähtöset -videot leviävät netissä – katso mistä on kyse!” ilmestyi ensimmäisen kerran 12.3. klo14.59. Kantelija vaati oikaistua uutiseen, koska uutinen selkeästi rikkoi journalistin ohjeiden kohtaa 8, totuudenmukainen tiedonvälitys. Uutinen oli alun perin MTV3:n web-sivuilla tässä muodossa: "Kun "uutista" jaetaan Facebookiin, video näyttää ulkoasultaan Sub.fi:ssä olevalta uutiselta. Juttu ei kuitenkaan ole julki Sub.fin sivuilla, vaan joko omalla tai kaverin Facebook-seinällä. "Uutinen" on julki kaikille jutun tekijän Facebook-kavereille. Huomioithan, että jos et ole rajannut Facebook-asetuksissasi sitä, mikä sisältö näkyy kenellekin, "uutinen" voi näkyä kaikille."

Kantelijan oltua yhteydessä MTV3:een, korjattiin uutinen nykyiseen muotoonsa ilman mainintaa oikaisusta. Ns. uutisessa on myös selkeästi kyse "Viidakon tähtöset" ohjelman piilomainonnasta.
http://www.mtv3.fi/viihde/uutiset/televisio.shtml/1510392/huomiota-herattaneet-viidakon-tahtoset--videot-leviavat-netissa--katso-mista-on-kyse


MTV3:n vastaus 18.4.2012

Päätoimittaja Merja Ylä-Anttila vastaa, että MTV3.fi on muiden medioiden tavoin seurannut suositun Viidakon tähtöset -ohjelman käänteitä. Ohjelman aloitukseen liittyneet käyttäjien Facebook-ystävistään tekemät videot olivat uudenlainen ilmiö, joka herätti suurta huomiota. Ohjelman sivuilla vieraili satoja tuhansia käyttäjiä. MTV3.fin Viihdeuutisissa julkaistun artikkelin tarkoitus oli avata sitä, mistä ilmiössä oli kyse.

Artikkelin sisältö ei Ylä-Anttilan mukaan ole uutisoiva, vaan lukijaa palveleva. Jutun sisältöä muokattiin julkaisun jälkeen sellaiseksi, että siitä kävisi vielä paremmin ilmi, missä ja miten nettivideoita jaetaan. Jutussa ei kyse ole piilomainonnasta, koska siinä kerrotaan suoraan, että kyse on Viidakon tähtöset -ohjelman kampanjaan liittyvistä videoista.


Ratkaisu

Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava (JO 16). Olennainen virhe on korjattava heti tiedotusvälineen toimituksellisilla verkkosivuilla ja lisäksi julkaisussa, jossa virhe on alun perin ollut (JO 20).

MTV3.fi:n viihdesivuilla julkaistu juttu kertoo uuden tv-ohjelman markkinointikampanjasta ja sen herättämästä hämmennyksestä. Toimitus muutti alkuperäistä juttua, mutta muokkauksesta ei ole mainintaa nykyisen jutun yhteydessä.

Median ilmiöistä ja tv-ohjelmiin liittyvästä loiskiehunnasta tehdään nykyisin runsaasti juttuja sekä verkossa että perinteisissä tiedotusvälineissä. Tässä tapauksessa juttu kertoo hämmennystä herättäneestä markkinointikampanjasta. Julkisen sanan neuvosto katsoo, että MTV3.fi on tehnyt ja julkaissut jutun journalistisin perustein.

Neuvoston saaman materiaalin perusteella alkuperäinen juttu ja sivustolla nyt oleva juttu ovat erilaisia. Jos jutusta olisi korjattu olennainen asiavirhe, eikä tästä olisi mainintaa jutun yhteydessä, kyse olisi hyvän journalistisen tavan vastaisesta menettelystä. Julkisen sanan neuvosto kuitenkin katsoo, että MTV3.fi on vain editoinut ja täydentänyt aiemmin julkaistua juttua. Kyse ei siis ole olennaisen asiavirheen korjauksesta. Neuvosto kuitenkin muistuttaa, että myös jutun päivittämisestä olisi hyvä mainita julkaisutietojen yhteydessä.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että MTV3 ei ole rikkonut hyvää journalistista tapaa.


Ratkaisun tekivät:
Risto Uimonen (pj), Jukka Ahlberg, Ulla Ahlmén-Laiho, Hannele Haanpää-Holappa, Anna-Liisa Hämäläinen, Lauri Karppi, Juha Keskinen, Tuomo Lappalainen, Salla Nazarenko, Riitta Ollila ja Jaakko Ujainen.

Tämä päätös on avattu 3230 kertaa