6738/SL/17

Langettava

Lehti julkaisi sivun kokoisen mainoksen, jota ei ollut merkitty mainokseksi.

Kantelu 26.12.2017

Kantelu kohdistuu Kalevan printtiversiossaan 27.11.2017 julkaisemaan journalistista sisältöä muistuttavaan mainokseen, jonka otsikko on ”Kalevan jaosta mukava lisä joukkueelle”. Kantelu on erittäin lyhyt. Siinä kysytään, eikö piilomainonnan kielto koske myös lehden omia ilmoituksia.

Päätoimittajan vastaus 9.1.2018

Kalevan vastaavan päätoimittajan Kyösti Karvosen mukaan sanomalehti Kaleva ei ole rikkonut hyvää journalistista tapaa.

Päätoimittajan mukaan sanomalehti Kalevassa on maanantaisin Yhteisöt-niminen sivusto, jolla muun muassa erilaiset kansalais- ja vapaaehtoisjärjestöt esittelevät toimintaansa. Kalevan toimitus toimittaa Yhteisöt-materiaalin. Päätoimittajan mukaan Yhteisöt-sivujen sisältöä voi pitää kansalaisjournalismina.

Päätoimittajan mukaan samalla sivustolla, joka on erillään Kalevan muusta sisällöstä, on maanantaisin myös niin sanottu Kalevan oma sivu, jossa kerrotaan Kalevan omasta yhteisötoiminnasta, esimerkiksi suuren suosion saavuttaneista Ookko nää –tapahtumista, jotka vetävät parhaimmillaan tuhansia ihmisiä. Sivun aiheet voivat vaihdella viikoittain. Päätoimittajan mukaan sivun ulkoasu poikkeaa merkittävästi Kalevan muusta sisällöstä ja myös Yhteisöt-sivuston muusta sisällöstä. Otsikoissa käytetään selkeästi erilaista kirjasinta kuin Kalevan ja Yhteisöt-sivuston muussa sisällössä. Samaten leipäteksti poikkeaa selkeästi sekä Kalevan että Yhteisöt-sivuston leipätekstistä. Lisäksi sivun alareunassa olevassa, koko sivun levyisessä mustassa palkissa lukee Kaleva ja sen alla lukee vielä Lukijamarkkinointi. Päätoimittajan mukaan kyseisestä sivusta merkintä Lukijamarkkinointi oli teknisen virheen vuoksi jäänyt pois. Sivun sisällön tuotannosta ja hankinnasta vastaa Kalevan lukijamarkkinointi.

Päätoimittajan mukaan kantelun kohteen yläreunassa oli lisäksi teksti: ”Kaleva tukee urheilujoukkueiden junioritoimintaa tarjoamalla markkinointiyhteistyötä Oulun ja ympäristökuntien alueella.” Myös tämä ”tekstikupla” poikkeaa ulkoasultaan, tekstityypiltään ja värimaailmaltaan selkeästi Kalevan journalistisesta sisällöstä ja korostaa vielä tältäkin osin, ettei kysymys ole Kalevan normaalista journalistisesta sisällöstä vaan Kalevan lukijamarkkinoinnista.

Ratkaisu

JO 16: Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava.

Lausuma medialle mainonnan merkitsemisestä 2015

Kaleva julkaisi sivun laajuisen advertoriaalin eli lehtijuttua jäljittelevän mainoksen, jossa käsiteltiin Kalevan ja urheilujoukkueen yhteistyötä. Mainos oli lehden markkinointimateriaalia, mutta siinä ei ollut mitään mainosmerkintää.

Päätoimittajan mukaan mainos oli lehden omaa ”lukijamarkkinointia”, ja merkintä ”lukijamarkkinointi” oli jäänyt pois sivulta teknisen virheen vuoksi. 

Julkisen sanan neuvosto toteaa, että mainos ei erottunut mainokseksi, vaikka siinä käytettiin hieman erilaisia kirjasintyyppejä kuin lehden journalistisessa sisällössä. Siinä olisi pitänyt olla selkeä mainosmerkintä.

Lisäksi neuvosto toteaa, että edes Kalevan normaalisti käyttämä merkintä ”lukijamarkkinointi” ei olisi välttämättä riittänyt, koska sisällön mainosluonne olisi voinut jäädä lukijoille epäselväksi. Neuvosto suosittelee, että Kaleva käyttäisi neuvoston mainonnan merkitsemistä käsittelevän lausuman mukaisesti kaupallisesta sisällöstä termiä mainos, koska sana on yksiselitteinen ja tunnettu.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Kaleva on rikkonut Journalistin ohjeiden kohtaa 16 ja antaa sille huomautuksen.

Ratkaisun tekivät:

Elina Grundström (pj), Ilkka Ahtiainen, Antti Kokkonen, Pentti Mäkinen, Ulla Virranniemi, Paula Paloranta, Hannele Peltonen, Ismo Siikaluoma, Maria Swanljung, Taina Tukia, Sinikka Tuomi ja Juha Honkonen.