2018 PÄÄTÖKSET

Vapauttava 6907/AL/18
Sanansaattaja

Journalistinen päätösvalta, oma kannanotto


Lehti ei julkaissut toimittajansa tekemää juttua, jossa kielteiseen julkisuuteen joutunut henkilö tuli samanaikaisesti kuulluksi. Sen sijaan lehti julkaisi aiheesta toisen jutun, jossa häntä ei kuultu. Lehti kuitenkin julkaisi henkilön oman kannanoton heti kun se oli mahdollista. Tapauksessa on viitteitä journalistisen päätösvallan luovuttamisesta toimituksen ulkopuolisille, mutta neuvosto ei pysty saamansa materiaalin perusteella vakuuttumaan siitä.
 

Vapauttava 6868/SL+PL/18
Kalajokilaakso, KP24.fi, Nivala-lehti

Yksityisyyden suoja

Kaksi lehteä ja verkkosivusto julkaisivat jutun, jossa kerrottiin käräjäoikeudessa korvauksiin tuomitun nimi ja virka-asema. Nimen julkaiseminen oli perusteltua eikä se rikkonut yksityiselämän suojaa.

Vapauttava 6843/SL/18
Aamulehti

Olennainen asiavirhe

Lehti julkaisi työttömyysturvan aktiivimallin vaikutuksia käsittelevän jutun. Jutussa käytettiin epätarkkoja ja harhaanjohtavia ilmaisuja, mutta siinä ei ollut olennaisia asiavirheitä. Äänestyspäätös 9–2. Päätöksen lopussa eriävä mielipide.    

Langettava 6841/SL/18
Savon Sanomat

Olennainen asiavirhe, virheen korjaaminen, lähdekritiikki

Lehti kertoi, että Valvira tutkii lääkärin toimintaa. Lehti ei ollut tarkistanut tietoa riittävästi eikä sillä ollut perusteita väitteelleen. Väite oli olennainen asiavirhe, mutta lehden oikaisuksi nimeämässä jatkojutussa asia jäi edelleen epäselväksi. Kantelija joutui kielteiseen julkisuuteen, mutta häntä kuultiin jutussa riittävästi.

Vapauttava 6828/SL/18
Ilta-Sanomat

Lainaaminen

Lehti julkaisi jutun, jossa ystävät muistelivat kuollutta julkisuuden henkilöä. Jutussa, lehden kannessa tai lööpissä ei ollut tarpeen mainita tiedotusvälinettä, joka oli kertonut henkilön kuolemasta ensimmäisenä. 

Vapauttava 6827/MTV/18
MTV

Yksityisyyden suoja

MTV esitti televisiossa julkisuuden henkilöiden perhe-elämää heidän kotonaan esittelevän ohjelman. Osallistuessaan ohjelmaan julkisuuden henkilö otti riskin siitä, että asunnon sijainti saattaa käydä ohjelmasta ilmi.

Langettava 6825/SL/18
Kymen Sanomat

Tietojen tarkistaminen, lähdekritiikki, olennainen asiavirhe, virheen korjaus

Kymen Sanomat julkaisi uutisen, jossa oli olennainen asiavirhe. Lehti jätti virheen korjaamatta vaikka se sai siitä tiedon.

Vapauttava 6824/AL/18
Tekniikka & Talous

Tietojen tarkistaminen, olennainen asiavirhe, virheen korjaus, samanaikainen kuuleminen

Lehti julkaisi kantelijan keksinnöstä kertovan jutun verkkosivuillaan ja printtilehdessään. Jutussa ei ollut siihen tehdyn korjauksen jälkeen olennaisia asiavirheitä, eikä kantelija joutunut jutussa erittäin kielteiseen julkisuuteen.

Vapauttava 6818/MTV/18
MTV

Ihmisarvon kunnioittaminen, yksityiselämän suoja, rikosepäillyn tunnistaminen

MTV julkaisi verkkosivuillaan uutisen, jossa kerrottiin, että kuuro oli tuomittu laittomasta uhkauksesta. Kuulovammaisuutta ei käsitelty halventavasti ja siitä kertominen oli perusteltua tapauksen ymmärtämisen vuoksi. Kantelija saattoi olla lähipiirinsä tunnistettavissa, mutta se ei ollut tekoon nähden kohtuutonta.

Langettava 6811/SL/18
Iltalehti

Lainaaminen, totuudenmukainen tiedonvälitys, tietojen tarkistaminen, lähdekritiikki, olennainen asiavirhe

Lehti julkaisi ulkomaalaiseen lähteeseen perustuvan jutun, jossa esitetyt lääketieteelliset tiedot eivät olleet uskottavia. Lehti ei ollut tarkistanut tietoja riittävästi eikä se pystynyt perustelemaan juttunsa tietojen oikeellisuutta. Jutussa oli olennainen asiavirhe, jota ei ollut pyynnöistä huolimatta korjattu.

Langettava 6806/SL/18
Iltalehti

Lähdekritiikki, virheen korjaus, yksityisyyden suoja, lasten esiintyminen mediassa

Lehti julkaisi jutun, jossa tunnistettavissa olevan alaikäisen lapsen väitettiin syyllistyneen pahoinpitelyyn. Jutussa oli olennainen asiavirhe, jota ei ollut korjauspyynnöstä huolimatta korjattu. Jutun väite loukkasi lapsen yksityiselämän suojaa.

Vapauttava 6803/AL/18
Kotimaa24

Journalistinen päätösvalta, yleisön tuottama aineisto

Bloggaaja poisti kommentin keskustelusta verkkolehden tarjoamalla blogialustalla. Kommenttien editointimahdollisuuden delegoiminen kirjoittajalle ei ollut journalistisen päätösvallan luovuttamista.

Langettava 6787/R/18
Radio Classic

Piilomainonta

Radio esitti mainoksen, jota ei ollut erotettu toimituksellisesta aineistosta Journalistin ohjeiden edellyttämällä tavalla.

Langettava 6757/MTV/18
MTV

Otsikko, muu esittely

MTV mainosti keskusteluohjelmaansa televisiossa kanavajuonnoilla, joissa väitettiin, että kantelija olisi yksi ohjelman vieraista. Väitteelle ei löytynyt ohjelman sisällöstä katetta.

Langettava 6753/AL/18
Seiska

Oma kannanotto

Lehti myönsi erittäin kielteiseen julkisuuteen joutuneelle kantelijalle oikeuden vastineeseen eli omaan kannanottoon. Lehti ei kuitenkaan linkittänyt omaa kannanottoa kahteen verkkojuttuun, joihin se kohdistui.

Langettava 6747/SL/18
Ilta-Sanomat

Virheen korjaus

Lehti julkaisi Facebook-tilillään päivityksen, jossa oli olennainen asiavirhe. Päivityksessä näkyi jutun otsikko, jossa virhe oli. Lehti poisti päivityksen, mutta ei jakanut Facebookissa oikaisua, jonka se oli julkaissut verkkosivuillaan.

Vapauttava 6743/YLE/18
Yle

Otsikko, olennainen asiavirhe, totuudenmukainen tiedonvälitys

Yle julkaisi verkkosivuillaan Jemenin sotaa käsittelevän jutun. Jutussa ei ollut olennaista asiavirhettä, kun siinä tehtiin tulkinta YK-johtajan kannanotosta.

Vapauttava 6742/YLE/18
Yle

Totuudenmukainen tiedonvälitys, tietojen tarkistaminen, olennainen asiavirhe, samanaikainen kuuleminen

Yle julkaisi toimittajansa kolumnin, jossa toimittaja puolusteli epäasiallista käyttäytymistään kritisoimalla tunnistettavissa olevaa henkilöä. Jutussa ei kuitenkaan ollut olennaisia asiavirheitä. Siinä ei myöskään ollut välttämätöntä kuulla kritiikin kohteeksi joutunutta henkilöä samanaikaisesti, koska kyseessä oli kulttuurikritiikkiin rinnastuva mielipideteksti, jossa kommentoitiin aiemmin julkisuudessa käytyä keskustelua. 

Langettava 6738/SL/17
Kaleva

Piilomainonta, mainonnan merkitseminen

Lehti julkaisi sivun kokoisen mainoksen, jota ei ollut merkitty mainokseksi.

Vapauttava 6737/SL/17
Kymen Sanomat

Lähdesuoja

Lehti julkaisi joulupukkina kauppakeskuksessa esiintyneen henkilön nimen kuvatekstissä. Kysymys siitä, oliko lähdesuojasta sovittu, jäi epäselväksi.

<< 1 2 3 >> 

Vapauttava 6737/SL/17

Vastaaja: Kymen Sanomat

Asia: Lähdesuoja

Ratkaistu: 11.4.2018

Lehti julkaisi joulupukkina kauppakeskuksessa esiintyneen henkilön nimen kuvatekstissä. Kysymys siitä, oliko lähdesuojasta sovittu, jäi epäselväksi.

Kantelu 25.12.2017

Kantelu kohdistuu Kymen Sanomien painetussa lehdessä 24.12.2017 julkaistuun juttuun.

Kantelija on jutussa esiintyvä joulupukki. Kantelu kohdistuu hänen nimensä julkaisemiseen jutun kuvatekstissä. 

Kantelun mukaan toimittaja kysyi kantelijan nimeä, jota hän ei aluksi suostunut antamaan. Kantelija kertoo suostuneensa antamaan nimensä, kun toimittaja kertoi, ettei sitä julkaistaisi, vaan nimeä tarvittaisiin vain toimituksessa.

Kantelija kertoo kieltäneensä ehdottomasti nimensä julkaisemisen. Kantelijan mukaan myös paikalla ollut lehden kuvaaja kuuli keskustelun.

Nimi julkaistiin kuvatekstissä jutun printti- ja verkkoversioissa. Verkkoversiosta nimi poistettiin, kun kantelija oli toimitukseen yhteydessä. Verkossa julkaistuun näköislehteen nimi jäi. Kantelun mukaan hänelle kerrottiin, että näköislehden muuttaminen olisi vaikeaa.

Kantelun mukaan toimittaja syyllistyi lähdesuojan törkeään rikkomiseen sekä vahingon tuottamiseen. 

Kantelija kertoo reklamoineensa asiasta lehden päätoimittajalle ja asianomaisille vastuuhenkilöille.
Kantelun mukaan lehden ensimmäinen vastaus oli, että toimittaja pahoittelee tapahtunutta, ja se oli tapahtunut kiireessä ja epähuomiossa.

Kantelija ei hyväksynyt vastausta, sillä haastattelutilanteessa asiasta keskusteltiin, ja toimittajakin
lupasi, ettei kantelijan nimi tule julkisuuteen.

Kantelijan mukaan hän on toiminut joulupukkina jo viisi vuotta. Kantelun mukaan idea on, ettei pukin
henkilöä tunneta, mutta pukki tuntee lähes kaikki. Kantelijan mukaan hänet tuntee lähes kaikki kotkalaiset.

Kantelun mukaan tapahtunut on erityisen vakava, koska kyseessä oli joulupukki ja mahdollisesti
häneen uskovilta ja lukutaitoisilta lapsilta vietiin uskoa juuri jouluaattona ilmestyneessä
lehdessä.

Kantelun mukaan vastinetta ja korjausta ei kannata julkaista, koska vahinko on tapahtunut ja sen
kaivaminen julkisuudessa pahentaisi asiaa.

Kantelun mukaan aihe on ollut lehden toimituksessa keskustelun aiheena jo ennakkoon. Samassa lehdessä julkaistussa kolumnissa on käsitelty tapaa julkistaa joulupukin henkilöllisyys, joka on johtanut pukkiin uskovilta ja lukutaitoisilta lapsilta sanomalehtien piilottamiseen.

Kantelija ei ole liittänyt kanteluunsa kirjeenvaihtoa tai muita liitteitä.


Päätoimittajan vastaus 20.2.2018

Kanteluun on vastannut Kymen Sanomien vt. vastaavana päätoimittajana joulukuussa 2017 toiminut Pekka Lakka.

Päätoimittajan vastauksen mukaan Kymen Sanomat julkaisi verkossa ja paperilehdessä 24.12.2017 reportaasimaisen jutun joulumyynnistä. Osana reportaasia toimittaja ja kuvaaja kävivät kauppakeskus Pasaatissa, jossa myös joulupukki jakoi lapsille makeisia. Jutun alussa joulupukki kertoi jouluaaton kiireistään. Päätoimittajan mukaan joulupukki oli liikkeellä kauppakeskuksessa yksityisenä ammatinharjoittajana, jossa roolissa hän myös siis esiintyi jutussa.

Jutussa ei kerrota joulupukin nimeä. Kuvatekstissä joulupukin hahmossa esiintyvän henkilön nimi on kerrottu.
Kantelija väittää, että Kymen Sanomat on hänen nimen julkaistessaan rikkonut törkeästi lähdesuojaa ja tuottanut hänelle vahinkoa. Kantelijan mukaan toimittaja oli luvannut hänelle, ettei nimeä julkaista ja että nimi tulee vain toimituksen sisäiseen käyttöön.

Päätoimittajan mukaan jutun tehnyt toimittaja ei muista, että kantelija olisi ehdottomasti vaatinut anonymiteettiä. Lisäksi toimittaja kiistää luvanneensa kantelijalle, ettei hänen nimeään mainita. Päätoimittajan mukaan toimittaja kiistää myös ehdottomasti, että hän olisi sanonut kantelijalle hänen nimensä tulevan vain toimituksen käyttöön.

Päätoimittajan mukaan Kymen Sanomien toimituksen sisäisen ohjeistuksen mukaan kaikki lähdesuojapyynnöt käsitellään toimituksen johdossa. Tätä asiaa ei päätoimittajan tai muiden esimiesten tietoon saatettu ennen jutun julkaisemista. Jos toimittaja olisi tiedostanut, että kantelija haluaa ehdottomasti anonymiteetin, hän olisi päätoimittajan mukaan keskustellut asiasta jonkun esimiehen kanssa. Nyt keskustelua ei päätoimittajan mukaan käyty, koska toimittaja ei ehdotonta nimensuojapyyntöä rekisteröinyt. Kun kantelija pyysi nimen poistamista verkkouutisesta, nimi poistettiin kuitenkin sieltä välittömästi.

Kymen Sanomien tyylikirjan mukaan haastatellut henkilöt esiintyvät jutuissa aina oikeilla nimillään. Näistä voidaan päätoimittajan mukaan tehdä poikkeuksia, kun jutuissa käsitellään sensitiivisiä tai yhteiskunnallisesti merkittäviä asioita, jolloin toimitus voi käyttää jutuissa nimettömiä lähteitä. Tässä tapauksessa joulupukin hahmossa esiintyvä ammatinharjoittaja ei täytä näitä kriteerejä. Sanomalehdellä ei ole lähtökohtaisesti velvoitetta suojella joulupukin anonymiteettiä aikuisilta lukijoilta.

Kantelijan väitteet törkeästä lähdesuojan rikkomisesta ja vahingonteosta kuulostavat päätoimittajan mukaan ylimitoitetuilta. Joulupukki ei jutussa esiintynyt millään tavalla kielteisessä valossa, päinvastoin.

Toimituksen johto ja allekirjoittanut päätoimittaja kävivät vielä tämän kantelun tekemisen jälkeisenä aikana keskusteluja kantelijan kanssa. Tuolloin kantelija ei päätoimittajan mukaan viitannut millään tavalla tekemäänsä kanteluun. Päinvastoin, hän antoi allekirjoittaneelle ymmärtää, että asia on nyt loppuun käsitelty. Keskusteluissa päätoimittaja ja Kymen Sanomien tuottaja kerroimme kantelijalle, että luonnollisestikaan oikaisua ei jutusta voi tehdä, koska jutussa ei ole olennaista asiavirhettä. Kantelija ymmärsi tämän hyvin.

Päätoimittaja katsoo ehdottomasti, että Kymen Sanomat ei ole rikkonut hyvää journalistista tapaa.


Ratkaisu

JO 14: Journalistilla on oikeus ja velvollisuus pitää tietoja luottamuksellisesti antaneen henkilöllisyys salassa siten kuin lähteen kanssa on sovittu. 

Jos yhteiskunnallisesti merkittävien tietojen julkaisusta aiheutuu erittäin kielteistä julkisuutta, toimituksen on suotavaa avata yleisölle, miten nimettömän lähteen ja siltä hankittujen tietojen luotettavuus on varmistettu.

Kymen Sanomat julkaisi reportaasimaisen jutun joulumyynnistä. Jutussa haastateltiin kauppakeskuksessa esiintynyttä joulupukkia. Hänen oikea nimensä mainittiin kuvatekstissä.

Julkisen sanan neuvosto muistuttaa, että toimittajien tulee pitää tietoja luottamuksellisesti antaneen henkilöllisyys salassa siten kuin lähteen kanssa on sovittu.

Tässä tapauksessa neuvosto ei pysty kantelun ja päätoimittajan vastauksen perusteella päättelemään, oliko nimen julkaisematta jättämisestä sovittu selvästi vai ei. Neuvostolla ei ole edellytyksiä ottaa kantaa asiaan.


Ratkaisun tekivät:
Elina Grundström (pj), Ilkka Ahtiainen, Lauri Haapanen, Riitta Raatikainen, Riitta Korhonen, Pentti Mäkinen, Ulla Virranniemi, Paula Paloranta, Hannele Peltonen, Heta Heiskanen, Maria Swanljung, Taina Tukia, Sinikka Tuomi ja Juha Honkonen.


 

Tämä päätös on avattu 2328 kertaa