2015 PÄÄTÖKSET

Vapauttava 6016/SL/15, 6025/SL/15, 6028/SL/15
Helsingin Sanomat

Oikeat tiedot, virheen korjaus

Lehti julkaisi kolumnin, jossa kirjoittaja käsitteli ilmastonmuutosta. Tekstissä ei ollut olennaisia asiavirheitä, vaan kyse oli kiistanalaisista näkemyksistä.

Lausuma 5980/L/15
Posti Group Oyj

Sananvapauden rajoittaminen

Vapauttava 5883/SL/15
Pohjolan Sanomat

Virheen korjaus

Lehti julkaisi pakinatyylisessä kirjoituksessaan tulkinnanvaraisen kommentin, joka ei kuitenkaan ollut olennainen asiavirhe. Kantelijan oikaisupyynnön julkaiseminen mielipidekirjoituksena osoitti huonoa harkintaa, mutta lukija sai siitä mahdollisuuden punnita asiaa myös toisesta näkökulmasta.

Vapauttava 5872/SL/15
Ilta-Sanomat

Nimen suoja

Lehden uutisessa käsiteltiin tapausta, jossa koira puri tyttöä ja määrättiin lopetettavaksi. Lehti kertoi jutussaan kantelijan saamasta käräjäoikeuden sakkotuomiosta. Kantelijan nimi ja virka-asema mainittiin jutussa.

Vapauttava 5864/SL/15
Ilta-Sanomat

Oikeat tiedot, konserniyhteys

Kolumnistin maininta siitä, että Venäjä kieltää ulkomaalaisomisteisen median, ei ollut olennainen asiavirhe. Konserniyhteyden mainitseminen Venäjän mediavaikuttamista käsitelleessä kolumnissa ei ollut välttämätöntä. Eriävä mielipide päätöksen perusteluista.

Langettava 5861/SL/15
Hufvudstadsbladet

Virheen korjaus ja yleisön tuottama aineisto

Lehti julkaisi mielipidekirjoituksen, jossa oli olennainen asiavirhe. Lehti ei korjannut virhettä pyynnöstä huolimatta. 

Vapauttava 5860/SL/15
Salonjokilaakso

Piilomainonta, henkilökohtainen hyötyminen

Lehti julkaisi yhden miehen näytelmästä arvostelun, jonka oli kirjoittanut salolaisen harrastajateatterin johtaja. Hän mainitsi, että sama tunnettu helsinkiläisnäyttelijä saapuu esiintymään Saloon puolen vuoden kuluttua. Asian mainitsemisesta ei koitunut kirjoittajalle henkilökohtaista hyötyä eikä se ollut piilomainontaa.

Vapauttava 5858/SL/15
Sisä-Suomen Lehti

Yksityisyyden suoja

Lehti kertoi uutisessa Äänekosken kaupungin aikomuksesta vaatia kouluverkkopäätöksestä tehdyn valituksen kumoamista. Uutisessa käsiteltiin Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle tehdyn valituksen sisältöä ja kaupungin ehdotettua vastinetta valitukseen. Uutisessa mainittiin valituksen tekijät nimeltä.

Vapauttava 5855/SL/15
Etelä-Suomen Sanomat

Virheen Korjaus

Pääkirjoituksessa oli epätarkkuus, jonka lehti oikaisi kantelijan pyynnöstä. Korjaus jäi tekemättä netissä. Kyseessä ei ollut olennainen asiavirhe.

Langettava 5843/PL/15
Joutsan Seutu

Erittäin kielteinen julkisuus, samanaikainen kuuleminen, oma kannanotto

Joutsan kunnan kotihoidon johtamisjärjestelyjä käsitelleessä jutussa kohdistettiin kovaa kritiikkiä selvästi tunnistettavissa olevaa henkilöä kohtaan. Kantelija joutui erittäin kielteiseen julkisuuteen, eikä häntä kuultu jutussa.

Vapauttava 5841/SL/15
Digitoday

Konserniyhteys

Verkkolehti kertoi tv-ohjelmien tallentamiseen liittyvästä oikeudenkäynnistä. Konserniyhteys kerrottiin jutun lopussa vakiintuneen tavan mukaisesti. Kantelija ei joutunut erittäin kielteiseen julkisuuteen. Yhtiö ei myöskään vaatinut oman kannanoton julkaisemista.

Langettava 5835/SL/15, 5836/SL/15
Helsingin Sanomat

Virheen korjaus

Lehti julkaisi kartan, jossa oli olennainen asiavirhe. Lehti korjasi virheen seuraavan päivän lehdessä lyhyellä oikaisutekstillä. Korjaus oli tulkinnanvarainen eikä sen huomioarvo vastannut virheen vakavuutta.

Langettava 5830/R/15
Radio Suomipop

Ihmisarvon kunnioittaminen

Radion aamuohjelmassa arvosteltiin Suomen jääkiekkomaajoukkueen käyntiä Auschwitzin keskistysleirillä. Ohjelmassa vähäteltiin keskitysleirille joutuneiden juutalaisten kärsimyksiä ja naureskeltiin niille.

Vapauttava 5829/PL/15
Mäntyharjun-Pertunmaan Pitäjänuutiset

Kielteinen julkisuus, samanaikainen kuuleminen

Lehti esitti kantelijoista kiistanalaisia väitteitä uutisessaan, joka käsitteli paikallisen motellin tilannetta. Kantelijat saivat esittää oman kommenttinsa jatkojutussa samana päivänä.

Langettava 5825/AL/15
Tekniikan Maailman

Piilomainonta

Lehti kertoi uudesta pelikoneesta. Juttu oli tehty valmistajan ehdoilla ja se oli mainosmainen.

Vapauttava 5815/TV/15
MTV, Huomenta Suomi

Toimittajan asema

Tv-ohjelmassa esiintyneen toimitusjohtajan yritys ja ohjelman juontaja ovat olleet liikesuhteessa keskenään. Suhde ei heijastunut ohjelman sisältöön eikä ole näyttöä, että siitä olisi koitunut ainakaan välitöntä hyötyä toimittajalle. Äänestyspäätös 10–1. Eriävä mielipide. 

Langettava 5814, 5856/AL/15
Image

Kielteinen julkisuus, oma kannanotto, asiattomasta sisällöstä ilmoittaminen

Lehti julkaisi kantelijan vastineen blogiin nettisivullaan, mutta ei linkittänyt sitä blogipostaukseen. Lehti julkaisi bloggaajan asiattomat kommentit kantelijan omaan kannanottoon. Lehden blogisivulla ei ollut mahdollisuutta ilmoittaa asiattomasta sisällöstä.

Langettava 5809/AL/15
Suomen Kuvalehti

Haastateltavan oikeudet, Virheen korjaus

Lehti julkaisi laajan henkilöhaastattelun, jota kantelija ei saanut tarkastaa ajoissa. Lehti ei suostunut kantelijan vaatimiin oikaisuihin.

Vapauttava 5807/YLE/15
Yleisradio

Virheen korjaus

Yleisradion uutisreportaasissa esiteltiin pienpuolueiden eduskuntavaalikampanjointia. Muutos 2011 -puolueen luonnehtiminen EU- ja eurovastaiseksi ei ollut virhe. Oikaisuvelvoitetta ei syntynyt.

Vapauttava 5806/TV/15
MTV

Piilomainonta

Tv-kanava kertoi verkossa julkaisemissaan uutisessa ja videojutussa laitteesta sekä kännykkäsovelluksesta, joiden avulla voi jäljittää esimerkiksi varastettua autoa. Kyse ei ollut piilomainonnasta, vaan uutuustuotteen testauksesta.

<< 1 2 3 4 5 >> 

Langettava 5830/R/15

Vastaaja: Radio Suomipop

Asia: Ihmisarvon kunnioittaminen

Ratkaistu: 22.10.2015

Radion aamuohjelmassa arvosteltiin Suomen jääkiekkomaajoukkueen käyntiä Auschwitzin keskistysleirillä. Ohjelmassa vähäteltiin keskitysleirille joutuneiden juutalaisten kärsimyksiä ja naureskeltiin niille.

Kantelu 6.5.2015

Kantelu kohdistuu Radio Suomipopin Aamulypsy-ohjelman osuuteen, jossa käsiteltiin Suomen jääkiekkomaajoukkueen vierailua Auschwitzin keskitysleirillä.  Kantelijan mukaan ohjelman huumori oli epäasiallista sekä aliarvioi kansanmurhan uhrien muistoa ja kyseenalaisti holokaustin vakavuutta rikoksena ihmiskuntaa vastaan.  

Kantelija olettaa, että kyseinen radio-ohjelma on suunnattu nuorisolle. Hänen mukaansa tällainen huumori hämärtää käsityksiä viime vuosisadan kauheuksien merkityksestä ja loukkaa humanistisia arvoja ja lehtimiehen keskustelutapaa, vaikka sitä ei nykyisissä ohjeissa suoraan ja selkeästi mainitakaan.

Radio Suomipopin vastaus 28.5.2015  

Sisältöjohtaja Jussi Suvannon mukaan Radio Suomipopin Aamulypsy-show on tyyliltään omaleimaisen rosoinen ja sen juontajapersoonat ovat tarkasti roolitettuja. Kuten lähes jokaisessa Aamulypsy-show´ssa, puheissa on vakaviakin aiheita, jotka pääsääntöisesti kuullaan Anni Hautalan kertomana. Juha Perälän ja Jaajo Linnonmaan rooli on tuoda keskusteluun omat puujalkamaiset heittonsa. Nämä Aamulypsy-persoonien maku- ja tyyliasiat sekä ohjelmaidentiteetti ovat hyvin ohjelman yleisön tiedossa, onhan ohjelmaa tehty jo yhdeksän vuotta, sisältöjohtaja muistuttaa.

Kyseisessä kantelussa peräänkuulutettiin hyvän lehtimiestavan noudattamista, joka liittyi show´ssa käytyyn, tuttuun rönsyilevän tyylin keskusteluun Leijonien retkestä Auschwitzin keskitysleiriin jääkiekon MM-kisojen välipäivänä. Kantelussa todettiin, että tällainen huumori hämärryttää käsityksiä viime vuosisadan kauheuksista ja loukkaa humanistisia arvoja.  

Kantelijan huumorintajua tai arvomaailmaa tuntematta lienee Radio Suomipopin näkökulmasta selvää, että sen tapa käsitellä aiheita ei naurata kaikkia. Sisältöjohtaja ei usko, että lähetyksessä käyty keskustelu kuitenkaan hämärryttäisi koko kansakuntamme käsitystä Natsi-Saksan suorittamisista julmuuksista.  

Sisältöjohtajan mukaan Aamulypsy-ohjelma ei ole suunnattu nuorisolle, kuten kantelija olettaa. Hänen mukaansa kohderyhmä on 25–44-vuotiaat suomalaiset, kuten koko Radio Suomipop -kanavalla. Ohjelma on ylivoimaisesti kuunnelluin aamushow Suomessa alle 54-vuotiaiden keskuudessa. Ohjelmaa kuuntelee joka arkiaamu noin 450 000 kuuntelijaa.  

Sisältöjohtaja vetoaa lisäksi siihen, että myös mielikuvamittauksissa Aamulypsyä ja sen persoonia pidetään maamme hauskimpina radiohahmoina. Mikäli Radio Suomipopin tuottama viihde olisi jatkuvasti ristiriidassa yleisen huumorintajutason tai suvaitsevien arvojen kanssa, ei ohjelma nauttisi näin valtaisaa suosiota, sisältöjohtaja päättelee.  

Ohjelman ja sen persoonien tyylilinjan tiimoilta emme katso rikkoneemme hyvää journalistista tapaa. 

Ratkaisu  

 

JO 26: Jokaisen ihmisarvoa on kunnioitettava. Etnistä alkuperää, kansallisuutta, sukupuolta, seksuaalista suuntautumista, vakaumusta tai näihin verrattavaa ominaisuutta ei pidä tuoda esiin asiaankuulumattomasti tai halventavasti. 

Radio Suomipopin aamuohjelman kolme juontajaa arvostelivat Suomen jääkiekkomaajoukkueen retkeä Auschwitzin keskistysleirille maailmanmestaruuskisojen välipäivänä. Kahden juontajan mukaan retkikohde oli oudosti valittu. Kolmas juontaja alkoi kertoa kyseiseltä keskitysleiriltä pelastuneen miehen tarinaa, joka oli koskettanut häntä. Roolinsa mukaan ohjelman miesjuontajat keskeyttivät jatkuvasti naisjuontajan omilla välihuomautuksillaan, muun muassa tällä tavalla:

”Heidät oli viety sinne Pariisista karjankuljetusvaunuissa. Se oli ollut niin täynnä jengii se vaunu, että kukaan ei ollut mahtunut edes istumaan ja ne joutu tekeen tarpeensa kaikkien edessä. – – No se on kurja juttu, ettei päässyt edes istumaan…– – No sitten kun he olivat päässeet sinne perille…–  Huokasivat helpotuksesta, että nyt päästiin kylpylään, kylpyläänhän he oli menossa. Piti ihan Pariisista asti käydä hakemassa, että pääsi Auschwitziin. – – Niinku Eedenissä siellä oli semmonen ulkoilmallas.”  

Naisjuontajan kuvailua juutalaisten lähettämisestä joko töihin tai suihkutettavaksi kuoliaaksi kaasulla kommentoitiin näin:  

”Joutui meneen kattoon Vino show´ta, joka kuvattiin siellä… Voinko päästä suihkuun, mä en kestä enää. Ihmiskirjaimet, mä en enää kestä! Auttakaa! Suihkuun!”  

Jatkossa mm. pienille lapsille tatuoituja keskitysleirinumeroita kutsuttiin lottonumeroiksi.  

Naisjuontaja totesi pari kertaa tehneensä virheen ottaessaan aiheen puheeksi. Miesjuontajat jatkoivat provosointiaan hänen mielipiteestään huolimatta.

Julkisen sanan neuvosto ei ota kantaa makuasioihin ja puolustaa ihmisten oikeutta ilmaista itseään joskus myös mauttomasti. Tässä radio-ohjelmassa mentiin kuitenkin liian pitkälle ja loukattiin ihmisarvoa. Toimittajat käsittelivät ohjelmassa juutalaisten joukkomurhaa ja kokemuksia keskitysleirillä erittäin halventavasti. Tapahtuneista julmuuksista tehtiin puujalkavitsejä. Neuvosto ei pidä tällaista journalismia suotavana edes harmittomaksi tarkoitetussa ja yleisön sellaiseksi mieltämässä viihteellisessä ajankohtaisohjelmassa.  

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Radio Suomipop on rikkonut hyvää journalistista tapaa ja antaa sille huomautuksen.  

Ratkaisu tehty: 21.10.2015  

Ratkaisun tekivät: Risto Uimonen (pj), Pirjo Auvinen, Katariina Anttila, Jyrki Huotari, Jussi Lankinen, Anssi Järvinen, Niklas Vainio, Veera Ristikartano, Venla Mäntysalo ja Heikki Vento.

Tämä päätös on avattu 8077 kertaa