2015 PÄÄTÖKSET

Vapauttava 6016/SL/15, 6025/SL/15, 6028/SL/15
Helsingin Sanomat

Oikeat tiedot, virheen korjaus

Lehti julkaisi kolumnin, jossa kirjoittaja käsitteli ilmastonmuutosta. Tekstissä ei ollut olennaisia asiavirheitä, vaan kyse oli kiistanalaisista näkemyksistä.

Lausuma 5980/L/15
Posti Group Oyj

Sananvapauden rajoittaminen

Vapauttava 5883/SL/15
Pohjolan Sanomat

Virheen korjaus

Lehti julkaisi pakinatyylisessä kirjoituksessaan tulkinnanvaraisen kommentin, joka ei kuitenkaan ollut olennainen asiavirhe. Kantelijan oikaisupyynnön julkaiseminen mielipidekirjoituksena osoitti huonoa harkintaa, mutta lukija sai siitä mahdollisuuden punnita asiaa myös toisesta näkökulmasta.

Vapauttava 5872/SL/15
Ilta-Sanomat

Nimen suoja

Lehden uutisessa käsiteltiin tapausta, jossa koira puri tyttöä ja määrättiin lopetettavaksi. Lehti kertoi jutussaan kantelijan saamasta käräjäoikeuden sakkotuomiosta. Kantelijan nimi ja virka-asema mainittiin jutussa.

Vapauttava 5864/SL/15
Ilta-Sanomat

Oikeat tiedot, konserniyhteys

Kolumnistin maininta siitä, että Venäjä kieltää ulkomaalaisomisteisen median, ei ollut olennainen asiavirhe. Konserniyhteyden mainitseminen Venäjän mediavaikuttamista käsitelleessä kolumnissa ei ollut välttämätöntä. Eriävä mielipide päätöksen perusteluista.

Langettava 5861/SL/15
Hufvudstadsbladet

Virheen korjaus ja yleisön tuottama aineisto

Lehti julkaisi mielipidekirjoituksen, jossa oli olennainen asiavirhe. Lehti ei korjannut virhettä pyynnöstä huolimatta. 

Vapauttava 5860/SL/15
Salonjokilaakso

Piilomainonta, henkilökohtainen hyötyminen

Lehti julkaisi yhden miehen näytelmästä arvostelun, jonka oli kirjoittanut salolaisen harrastajateatterin johtaja. Hän mainitsi, että sama tunnettu helsinkiläisnäyttelijä saapuu esiintymään Saloon puolen vuoden kuluttua. Asian mainitsemisesta ei koitunut kirjoittajalle henkilökohtaista hyötyä eikä se ollut piilomainontaa.

Vapauttava 5858/SL/15
Sisä-Suomen Lehti

Yksityisyyden suoja

Lehti kertoi uutisessa Äänekosken kaupungin aikomuksesta vaatia kouluverkkopäätöksestä tehdyn valituksen kumoamista. Uutisessa käsiteltiin Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle tehdyn valituksen sisältöä ja kaupungin ehdotettua vastinetta valitukseen. Uutisessa mainittiin valituksen tekijät nimeltä.

Vapauttava 5855/SL/15
Etelä-Suomen Sanomat

Virheen Korjaus

Pääkirjoituksessa oli epätarkkuus, jonka lehti oikaisi kantelijan pyynnöstä. Korjaus jäi tekemättä netissä. Kyseessä ei ollut olennainen asiavirhe.

Langettava 5843/PL/15
Joutsan Seutu

Erittäin kielteinen julkisuus, samanaikainen kuuleminen, oma kannanotto

Joutsan kunnan kotihoidon johtamisjärjestelyjä käsitelleessä jutussa kohdistettiin kovaa kritiikkiä selvästi tunnistettavissa olevaa henkilöä kohtaan. Kantelija joutui erittäin kielteiseen julkisuuteen, eikä häntä kuultu jutussa.

Vapauttava 5841/SL/15
Digitoday

Konserniyhteys

Verkkolehti kertoi tv-ohjelmien tallentamiseen liittyvästä oikeudenkäynnistä. Konserniyhteys kerrottiin jutun lopussa vakiintuneen tavan mukaisesti. Kantelija ei joutunut erittäin kielteiseen julkisuuteen. Yhtiö ei myöskään vaatinut oman kannanoton julkaisemista.

Langettava 5835/SL/15, 5836/SL/15
Helsingin Sanomat

Virheen korjaus

Lehti julkaisi kartan, jossa oli olennainen asiavirhe. Lehti korjasi virheen seuraavan päivän lehdessä lyhyellä oikaisutekstillä. Korjaus oli tulkinnanvarainen eikä sen huomioarvo vastannut virheen vakavuutta.

Langettava 5830/R/15
Radio Suomipop

Ihmisarvon kunnioittaminen

Radion aamuohjelmassa arvosteltiin Suomen jääkiekkomaajoukkueen käyntiä Auschwitzin keskistysleirillä. Ohjelmassa vähäteltiin keskitysleirille joutuneiden juutalaisten kärsimyksiä ja naureskeltiin niille.

Vapauttava 5829/PL/15
Mäntyharjun-Pertunmaan Pitäjänuutiset

Kielteinen julkisuus, samanaikainen kuuleminen

Lehti esitti kantelijoista kiistanalaisia väitteitä uutisessaan, joka käsitteli paikallisen motellin tilannetta. Kantelijat saivat esittää oman kommenttinsa jatkojutussa samana päivänä.

Langettava 5825/AL/15
Tekniikan Maailman

Piilomainonta

Lehti kertoi uudesta pelikoneesta. Juttu oli tehty valmistajan ehdoilla ja se oli mainosmainen.

Vapauttava 5815/TV/15
MTV, Huomenta Suomi

Toimittajan asema

Tv-ohjelmassa esiintyneen toimitusjohtajan yritys ja ohjelman juontaja ovat olleet liikesuhteessa keskenään. Suhde ei heijastunut ohjelman sisältöön eikä ole näyttöä, että siitä olisi koitunut ainakaan välitöntä hyötyä toimittajalle. Äänestyspäätös 10–1. Eriävä mielipide. 

Langettava 5814, 5856/AL/15
Image

Kielteinen julkisuus, oma kannanotto, asiattomasta sisällöstä ilmoittaminen

Lehti julkaisi kantelijan vastineen blogiin nettisivullaan, mutta ei linkittänyt sitä blogipostaukseen. Lehti julkaisi bloggaajan asiattomat kommentit kantelijan omaan kannanottoon. Lehden blogisivulla ei ollut mahdollisuutta ilmoittaa asiattomasta sisällöstä.

Langettava 5809/AL/15
Suomen Kuvalehti

Haastateltavan oikeudet, Virheen korjaus

Lehti julkaisi laajan henkilöhaastattelun, jota kantelija ei saanut tarkastaa ajoissa. Lehti ei suostunut kantelijan vaatimiin oikaisuihin.

Vapauttava 5807/YLE/15
Yleisradio

Virheen korjaus

Yleisradion uutisreportaasissa esiteltiin pienpuolueiden eduskuntavaalikampanjointia. Muutos 2011 -puolueen luonnehtiminen EU- ja eurovastaiseksi ei ollut virhe. Oikaisuvelvoitetta ei syntynyt.

Vapauttava 5806/TV/15
MTV

Piilomainonta

Tv-kanava kertoi verkossa julkaisemissaan uutisessa ja videojutussa laitteesta sekä kännykkäsovelluksesta, joiden avulla voi jäljittää esimerkiksi varastettua autoa. Kyse ei ollut piilomainonnasta, vaan uutuustuotteen testauksesta.

<< 1 2 3 4 5 >> 

Vapauttava 5807/YLE/15

Vastaaja: Yleisradio

Asia: Virheen korjaus

Ratkaistu: 23.9.2015

Yleisradion uutisreportaasissa esiteltiin pienpuolueiden eduskuntavaalikampanjointia. Muutos 2011 -puolueen luonnehtiminen EU- ja eurovastaiseksi ei ollut virhe. Oikaisuvelvoitetta ei syntynyt.

Kantelu 1.4.2015

Itsenäisyyspuolueen kantelu kohdistuu Ylen uutisissa 27.3.2015 esitettyyn kahden minuutin ja 23 sekunnin pituisen reportaasiin, jossa kerrotaan neljän pienpuolueen vaalikampanjoinnista vuoden 2015 eduskuntavaaleissa. Kantelija valittaa myös Ylen kevätkauden 2015 vaaliohjelmista yleensä. Neuvosto käsittelee kantelua vain Ylen uutisissa esitetyn reportaasin osalta. 

Kantelijan mukaan kyseisen päivän aikana kaikissa uutislähetyksissä toistettiin väärää tietoa Muutos 2011 puolueesta ja Itsenäisyyspuolueen saama vähäinen huomio kohdistettiin ehdokkaan puheen takelteluun. Tämä oli kantelijan mukaan halventavaa,

Kantelijan mukaan väärää tietoa on se, että Muutos 2011 -puolue pyrkisi eroon EU:sta ja eurosta. Kantelijan mukaan näitä asioita ajaa vain Itsenäisyyspuolue.

Kantelija on vaatinut Yleisradiota korjaamaan virheenä pitämänsä tiedon. Yleisradio ei ole myöntänyt asiaa virheeksi ja on kieltäytynyt korjaamasta sitä.

Kantelija vetoaa Journalistin ohjeiden kohtiin 1, 5, 8, 10 ja 20, Neuvosto käsittelee kantelun Journalistin ohjeiden numero 20 mukaisesti, jossa määritellään olennaisen asiavirheen korjaaminen.

Yleisradion vastaus 7.5.2015

Päätoimittaja Atte Jääskeläisen mukaan pienpuolueita käsittelevän uutisen aihe oli eduskuntapuolueiden ulkopuolella olevien puolueiden valmistautuminen vaaleihin. Reportaasissa kuvailtiin neljän puolueen keskeisiä vaalitavoitteita ja kuvailtiin vaalitilaisuuksien luonnetta. 

Päätoimittaja kertoo, että kantelun tehneen Itsenäisyyspuolueen varapuheenjohtajan mukaan uutisessa annettiin väärää tietoa, kun siinä luonnehdittiin Muutos 2011- puoluetta kertomalla että, ” Muutoslaiset haluavat eroon EU:sta ja eurosta”.

Päätoimittajan mukaan on totta, että Muutos 2011 on puolue, joka antaa jäsentensä määritellä itse kantansa poliittisiin kysymyksiin. Muutos 2011:n jäsen voi sääntöjensä mukaan olla jäsenenä myös muissa puolueissa. Silti päätoimittajan mukaan voidaan perustella, että liike on profiloitunut juuri EU- ja eurovastaiseksi puolueeksi. Puolueen ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa kansanedustaja James Hirvisaari teki 27.3.2014 eduskunnalle lakialoitteen, jossa esitetään kansanäänestystä Suomen eroamisesta EU:sta. 

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lakialoite/Documents/la_18+2014.pdf#search=hirvisaari%20lakialoite 

Lisäksi puolueen kannattajat ovat ilmaisseet puolueen jäsenistölle läheisellä keskustelusivustolla, hommafoorumissa, EU- ja eurokielteisiä kantoja. 

http://www.hommaforum.org/

Eurosta eroamisesta Muutos 2011 eduskuntavaaliohjelmassa sanotaan seuraavaa: 

”Muutos 2011 pitää erittäin tärkeänä, että Suomi aloittaa valmistautumisen euroalueesta eroamiseen ja aloittaa oman kansallisen valuutan käyttöönottoon.”

Näillä perusteilla Yleisradiolla ei ollut päätoimittajan mukaan tarvetta oikaisuun, koska Muutos 2011:n eduskuntavaaliohjelmassa sanotaan, että Muutos 2011 pitää erittäin tärkeänä, että Suomi aloittaa valmistautumisen euroalueesta eroamiseen ja oman kansallisen valuutan käyttöönottoon. 

Journalismin tehtävä on päätoimittajan mukaan arvioida ja avata puolueiden vaalilinjauksia. Vaaliohjelmaan kirjattu lause tarkoittaa Ylen arvion mukaan sitä, että puolue haluaa eroon yhteisestä valuutasta. 

Itsenäisyyspuolue uudisti päätoimittajan mukaan oikaisuvaatimuksensa 1.4.2015. Ylen vastauksessa Itsenäisyyspuolueen oikaisuvaatimukseen 1.4.2015 toistettiin päätoimittajan mukaan, ettei oikaisuun ole tarvetta. Erityisen tärkeää on huomata, että Muutos 2011 puolue ei nähnyt uutisoinnissa virhettä. Päätoimittaja huomauttaa, että Itsenäisyyspuolue vaati siis oikaisua kilpailevan puolueen linjauksia koskevaan uutisointiin. 

Näillä perusteilla päätoimittaja katsoo, että Yleisradio ei ole rikkonut uutisoinnissaan Journalistin ohjeita.

Ratkaisu

JO 20: Olennainen asiavirhe on korjattava viipymättä ja niin, että se tavoittaa mahdollisimman kattavasti virheellistä tietoa saaneen yleisön. Korjaus on julkaistava sekä tiedotusvälineen toimituksellisilla verkkosivuilla että julkaisussa tai kanavassa, jossa virhe on alun perin ollut.

Yleisradion uutisreportaasissa käsiteltiin neljän pienpuolueen valmistautumista eduskuntavaaleihin. Reportaasissa haastateltiin puolueiden edustajia ja seurattiin vaalitilaisuutta. Toimittaja sanoi mm., että ”Muutoslaiset haluavat eroon EU:sta ja eurosta”. Tätä kantelija, Itsenäisyyspuolue, piti olennaisena asiavirheenä. Itsenäisyyspuolue katsoo olevansa ainoa edellä mainittuja vaatimuksia ajava puolue.

Yleisradio perusti tietonsa Muutos 2011 -puolueen ja sen edustajien toimintaan ja kannanottoihin.

Puoleen eduskuntavaaliohjelmassa vaadittiin esimerkiksi, että Suomi aloittaa valmistautumisen euroalueesta eroamiseen ja oman kansallisen valuutan käyttöönottoon. Puolueen ainoa kansanedustaja James Hirvisaari teki puolestaan eduskunnalle aloitteen Suomen eroamisesta EU:sta.

Julkisen sanan neuvosto toteaa, että Yleisradiolla oli riittävät perusteet käyttämäänsä ilmaisuun. Sillä ei ollut velvollisuutta suostua kantelijan vaatimaan oikaisupyyntöön, koska se ei ollut tehnyt olennaista asiavirhettä.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Yleisradio ei ole rikkonut hyvää journalistista tapaa.

Ratkaisun tekivät:

Risto Uimonen (pj), Kalle Heiskanen, Hannu Helineva, Anssi Järvinen, Pasi Kivioja, Heikki Kuutti, Heli Kärkkäinen, Venla Mäntysalo, Seppo Määttänen ja Heikki Vento.

Tämä päätös on avattu 3166 kertaa