2014 PÄÄTÖKSET

Vapauttava 5585/SL/14
Kymen Sanomat

Ihmisarvo, kielteinen julkisuus

Lehti julkaisi kolumnin, jossa suhtauduttiin väheksyen ja jopa halveksuen kaupungissa järjestettyyn messutapahtumaan. Alatyyliset ilmaisut eivät kohdistuneet tunnistettaviin henkilöihin. Tämän vuoksi ne voi sananvapauden nimissä sallia.

Langettava 5582/SL/14
Ilta-Sanomat

valokuva, yksityiselämän suoja

Lehti teki jutun pilvipalvelujen kautta julkisuuteen vuotaneista julkkisten alastonkuvista. Jutun yhteydessä oli kuvituskuva tytöstä, jolla oli älypuhelin kädessään. Alaikäinen henkilö oli tunnistettavissa kuvasta.

Vapauttava 5580/R/14
Radio City

Piilomainonta

Radiossa haastateltiin jääkiekkovalmentajaa, joka haastattelun lopussa ryhtyi kehumaan kauppaketjua. Myös toimittaja lähti mukaan kehuihin. Toimituksellisen ja kaupallisen aineiston raja pysyi silti riittävän selvänä.

Vapauttava 5577/SL/14
Helsingin Sanomat

Virheen korjaus

Lehti esitteli jutussaan espanjalaisen valokuvaajan ja hänen valokuviaan, jotka kertoivat maan kiinteistömarkkinoiden lamasta. Maininta Espanjan työttömyysluvuista ei ollut täsmällinen, mutta tässä yhteydessä kyse ei ollut olennaisesta asiavirheestä.

Vapauttava 5574/SL/14
Etelä-Suomen Sanomat

Virheen korjaus

Huumeongelmista kertoneessa jutussaan lehti mainitsi työikäisten miesten yleisimmäksi kuolinsyyksi alkoholin. Kyse ei ollut olennaisesta asiavirheestä. Lehden tieto perustui aiempaan tilastointitapaan.

Langettava 5571/SL/14
Helsingin Uutiset

Virheen korjaaminen

Lehden kolumnisti kirjoitti, että julkisten menojen osuus bruttokansantuotteesta on pian 60 prosenttia. Virhettä ei korjattu pyynnöstä huolimatta.

Langettava 5570/SL/14
Helsingin Sanomat

Virheen korjaus

Lehti kertoi Britannian taloutta käsitelleessä jutussaan, että maan työllisyysaste on lamavuosia korkeampi, vaikka se on edelleen matalammalla tasolla. Lehti ei pyynnöstä huolimatta korjannut olennaista asiavirhettä.

Langettava 5569/YLE/14
Yleisradio

samanaikainen kuuleminen, virheen korjaus

Tv-ohjelma raportoi sitkeästä ja kauan jatkuneesta laiturikiistasta. Juttuun sisältyi asiavirheitä, eikä kantelijaa kuultu lainkaan. Toimitus korjasi asiavirheet puutteellisesti ja kohteli oikaisupyynnön tehnyttä kantelijaa yliolkaisesti. Toimittajan asiaa sivuava kolumni pahensi tilannetta. Langettava päätös äänin 11–1. Eriävät mielipiteet langettavasta päätöksestä ja lisäksi sen perusteista.

Langettava 5561/SL/14
Iltalehti

Totuudenmukaisuus, Tietojen tarkistaminen, Onnettomuuden uhrin hienovarainen kohtelu

Lehti julkaisi tarkistamattomia ja virheellisiä tietoja. Se lisäsi onnettomuuden uhrin lähipiirin kärsimystä. Samalla lehti jätti huomioimatta uhrin hienovaraisen kohtelun.

Vapauttava 5559/SL/14
Sipoon Sanomat

Totuudenmukaisuus, Tietojen tarkistaminen, Tosiasioiden, mielipiteiden ja sepitteen erottaminen, Kielteinen julkisuus, kuuleminen jälkeenpäin

Lehti kertoi, että kantelija oli toisen henkilön kanssa päävastuussa hämminkiä aiheuttaneesta joukkoliikennereittien ja -aikataulujen uudistuksesta. Kantelija sai julkaista mielipiteensä jutun kommenttiosiossa netissä ja lehden seuraavassa numerossa. 

Vapauttava 5553/SL/14
Lapin Kansa

Virheen korjaus

Lehden pääkirjoituksessa käsiteltiin rattijuoppoutta vakavana yhteiskunnallisena ongelmana. Kantelija oli eri mieltä asian vakavuudesta, mutta ei vaatinut oikaisua.

Vapauttava 5551/SL/14
Etelä-Suomen Sanomat

virheen korjaus, tietojen tarkistaminen, valokuva

Uutisessa oli useita olennaisia virheitä. Lehti korjasi ne julkaisemalla kokonaan uuden jutun useita päiviä myöhemmin. Viiveen aiheutti monimutkaiseen asiakokonaisuuteen perehtyminen ja yksittäisten faktojen tarkistus.

Vapauttava 5550/SL/14
Karjalainen

Virheen korjaus, otsikko

Uutisessa oli useita olennaisia virheitä. Lehti korjasi ne julkaisemalla kokonaan uuden jutun useita päiviä myöhemmin. Viive johtui asian monimutkaisuudesta ja faktojen tarkistuksesta.

Vapauttava 5549/SL/14
Suomen Tietotoimisto

Virheen korjaus, uutistapahtuman seuraaminen

STT välitti asiakkailleen uutisen, jossa lainattiin virheellistä sanomalehtiuutista. Uutistoimisto julkaisi oikaisun, kun se oli saanut riittävän varmuuden korjausta vaatineista tiedoista.

Vapauttava 5548/AL/14
Talouselämä

Virheen korjaus

Lehti julkaisi STT:n välittämän uutisen, jossa oli virheellistä tietoa. Virheet korjattiin, kun STT lähetti lehdelle oikaisun.

Langettava 5547/SL/14
Turun Sanomat

Virheen korjaaminen

Lehti kertoi, että julkisten menojen osuus bruttokansantuotteesta on 58 prosenttia, kun kyseessä oli kulujen suhde bruttokansantuotteeseen. Virhettä ei korjattu pyynnöstä huolimatta.

Vapauttava 5545/SL/14
Hämeen Sanomat

Virheen korjaus

Lehden pääkirjoituksessa oli virhe. Se korjattiin painetussa lehdessä seuraavana päivänä. Verkossa korjaus viivästyi teknisen syyn vuoksi, mutta siitä ei aiheutunut kenellekään kohtuutonta haittaa.

Vapauttava 5536/SL/14
Syd-Österbotten

Haastateltavan oikeudet, Ihmisarvon kunnioittaminen

Lehti julkaisi jutun sosiaaliseen mediaan levinneestä sanaharkasta kaksikielisen kaupungin leirintäalueen kioskilla. Lehti julkaisi myös pilakuvan, jossa leirintäalueyrittäjää verrattiin Pekka Puupäähän. Pilapiirros ei ollut loukkaava, ja yrittäjä sai kertoa oman näkemyksensä tapahtuneesta lehdessä.

Vapauttava 5535/SL/14
Etelä-Saimaa

Virheen korjaus, samanaikainen kuuleminen, vastine

Lehti kertoi suureen rakennushankkeeseen liittyvistä epäkohdista jutussa, jossa kuultiin myös kantelijaa. Tämä olisi halunnut selvittää omia näkemyksiään vielä jutun jälkeen, mutta lehti torjui kantelijan kirjoituksen liian pitkänä.

Vapauttava 5526/SL/14
Lapin Kansa

Kielteinen julkisuus, kuuleminen jälkeenpäin

Lehti kertoi jutussaan, että kantelija oli menetellyt puutteellisesti toimiessaan pesänhoitajana. Lehti julkaisi pari päivää myöhemmin täydentävän uutisen, jossa kantelija kiisti toimiinsa kohdistuneen arvostelun.

<< 1 2 3 4 5 >> 

Vapauttava 5580/R/14

Vastaaja: Radio City

Asia: Piilomainonta

Ratkaistu: 10.12.2014

Radiossa haastateltiin jääkiekkovalmentajaa, joka haastattelun lopussa ryhtyi kehumaan kauppaketjua. Myös toimittaja lähti mukaan kehuihin. Toimituksellisen ja kaupallisen aineiston raja pysyi silti riittävän selvänä.

Kantelu 12.9.2014

Kantelun kohteena on Radio Cityssä 12.9.2014 noin kello 17.10 esitetty jääkiekkovalmentaja Tomek Valtosen haastattelu ja Radio City Jyväskylän verkossa 17.6.2014 julkaistu uutisartikkeli ”Jyväskylän Kreeta Ahonen grillasi finaaliin”.

Kantelijan mukaan kyseessä on piilomainonta, joka jatkui koko kesän ja jossa piilomainostettiin Lidlin Grillimaisteri -tuotesarjaa. Kantelijan mielestä ehkä härskein mainostus osui syyskuulle, kun toimittaja ja valmentaja kehuivat kilpaa Lidliä ja sen tuotteita.


Radio Cityn vastaus 24.10.2014

Ohjelmapäällikkö, vastaava toimittaja Sami Virtanen vastaa, että Tomek Valtosen haastattelu on tyyliltään sarkastinen. Aiheeseen liittymättömän kommentin toi esiin haastateltava, joka itse vei aiheen Lidlin suuntaan. Kyseessä oli Virtasen mukaan haastateltavan kokemus ko. kaupasta ja näin ollen reaktio ja arvio ko. kaupan toiminnasta. Lidl ei sponsoroinut ko. ohjelmaa eikä haastattelua.

Radio City Jyväskylän verkkojutussa kyse on täysin paikallisesta uutisesta. Radio City Jyväskylä tavoittelee aikuista miesvaltaista kuulijakuntaa ja pallogrilliruoka on tälle kuluttajakunnalle hyvin istuva aihe. Kaupallinen Radio City ei vierasta kaupallista elementtiä tapahtumien tai paikkojen nimissä. Uutisoinnissa ovat käytössä laajasti eri välineissä Hippojuoksu (Osuuspankki), Neste Oil Rally Finland tai vaikkapa Synergia-areena ja Hartwall-areena.

Kokenut uutistoimittaja on vastaavan toimittajan mukaan välttänyt sähkeessä tietoisesti mainostavia laatusanoja kuten sähkeen sanamuodosta käy ilmi. Sähke ei ole yhteydessä kaupallisiin sopimuksiin. Radio City Jyväskylällä ei ole ollut Lidlin kanssa mitään kaupallista yhteistyötä koko Cityn toiminta-aikana. Vastaava toimittaja kieltää saaneensa mitään Lidliin liittyviä ohjeita esimiehiltään. Myöskään SBS:n omistamalla tätä ennen toimineella Radio Jyväskylällä ei ole ollut kaupallista yhteistyötä Lidlin kanssa.

Lidl on sinänsä ollut uutisaiheena useampia kertoja. Sen kaupallinen toiminta Suomessa alkoi Jyväskylästä ja Jyväskylän Vesangassa toimii erittäin laajaa aluetta palveleva Lidlin logistiikkakeskus/keskusvarasto. Virtasen mukaan City on uutisoinnissa vuosien varrella kertonut keskuksen kaavoituksesta ja laajennuksesta, kauppaliikkeiden avauksista sekä remonteista ja myös toimijan ja ammattiyhdistysliikkeen suhteiden rakentumisesta.


Ratkaisu

JO 16: Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava.

Jääkiekkojoukkueen päävalmentajan haastattelu kesti noin kolme ja puoli minuuttia, josta puoli minuuttia haastattelun lopussa käsiteltiin ruokakauppaa. Haastateltava innostui kehumaan käyttämäänsä myymälää. Toimittaja meni mukaan tunnelmaan ja yhtyi kehuihin kaupan tuotevalikoimasta sekä paistopisteestä. Valmentaja kaipasi kauppaketjua joukkueensa sponsoriksi vielä haastattelun lopuksi. Verkossa julkaistu juttu kosketti Jyväskylässä pidettyä Grillimaisteri-kisan osakilpailua.

Haastattelun kääntyminen kauppaketjuun kesken urheilujutun ei vaikuta Julkisen sanan neuvoston mielestä suunnitellulta. Tätä vaikutelmaa tukee sekin, että Radio City ei ollut sitonut ohjelmaansa osaksi mainoskampanjaa tai yhteistyökuviota. Lisäksi haastattelun sävy oli tässä kohdassa ohjelmaa kevyt ja leikkisä. Näistä syistä haastattelua ei voi pitää piilomainontana. Neuvosto kuitenkin kiinnittää huomiota toimittajan menettelyyn. Hän ei olisi saanut yhtyä kehuihin, vaan hänen olisi pitänyt lopettaa aiheesta puhuminen.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Radio City ei ole rikkonut hyvää journalistista tapaa.

Ratkaisun tekivät:


Risto Uimonen (pj), Kalle Heiskanen, Timo Huovinen, Anssi Järvinen, Eeva Ruotsalainen, Lauri Karppi, Pasi Kivioja, Veera Ristikartano, Riitta Ollila, Jaakko Ujainen ja Heikki Vento.

 

Tämä päätös on avattu 3331 kertaa