5345/SL/13

Langettava

Lehti teki jutun myyntiin tulleesta harvinaisesta autosta. Jutun toteutus oli mainosmainen. Otsikko ja jutun yhteydessä ollut linkki autokaupan käyttämälle verkkosivulle vahvistivat vaikutelmaa.

Kantelu 8.11.2013

Kantelu kohdistuu 8.11.2013 julkaistuun juttuun ”Mikä superherkku! Myynnissä formulakuskien suosikkiauto”. Kantelija kiinnittää huomiota siihen, että juttuun oli linkitetty myynti-ilmoitus Autotalli.com-sivustolla. Iltalehti ja Autotalli.com kuuluvat samaan Alma-konserniin. Lehti julkaisi myynnissä olevasta autosta kaksi kuvaa, joista toisessa näkyy kantelijan mukaan auton myyjän internet-osoite. Hän katsoo Iltalehden syyllistyneen piilomainontaan.

Iltalehden vastaus 29.11.2013

Iltalehden päätoimittaja Kari Kivelä kertoo, että juttu julkaistiin elämäntapamediaksi luokitellussa IL Autot -palvelussa. Sen toimitus on jo vuosien ajan tehnyt uutisia ja juttuja myynnissä olevista, kiinnostusta herättävistä erikoisuuksista. Kivelän mukaan lehti ei toimituksellisissa päätöksissään arvota sitä, missä verkkopalvelussa tavara on myynnissä. Hän kiistää, että toimitus suosisi Alma-konsernin verkkopalveluita.

Kivelä kuvailee jutussa esiteltyä autoa harvinaisuudeksi ja keräilykappaleeksi ja pitää selvänä, että sellaisen myynti kiinnostaa autoilusta kiinnostunutta kohderyhmää. Kuvassa näkyvää nettiosoitetta päätoimittaja ei rinnasta piilomainontaan. Hän kirjoittaa, että osoite oli upotettu ainoaan saatavilla olevaan kuvaan, eikä toimitus ollut edes tietoinen siitä, kenelle se kuuluu. Lehdellä ei myöskään ollut asiakas- tai liikesuhdetta osoitteen omistajan kanssa. Kivelä toteaa osoitteen tuoneen omistajalleen ”ilmaista mainosta”, mutta ei pidä sitä piilomainontana. Jutun yhteydessä julkaistua myynti-ilmoitusta hän pitää journalistisesti perusteltuna, koska autoharvinaisuudesta kiinnostunut yleisö voi saada sitä kautta lisätietoja auton ominaisuuksista.

Ratkaisu

Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava (JO 16).

Jutussa kirjoitettiin, että useat formulakuljettajat vannovat myynnissä olevan autoharvinaisuuden nimeen. Autosta kerrottiin sen väri ja malli, jota on jutun mukaan valmistettu vain rajoitettu määrä. ”Autosta löytyy niin paljon tehoja, että heikompaa hirvittää. 620 hevosvoimaa takaa tulisen startin”, lehti kuvaili. Auton hinnaksi, eli keinoksi päästä ”elitistiseen seurueeseen”, kerrottiin vajaat 200 000 euroa. Jutun yhteydessä julkaistiin linkki auton myynti-ilmoitukseen kainalojutun tapaan. Toisessa kuvassa näkyi autoliikkeen logo, toisessa myös liikkeen nettiosoite.

Kuvissa näkyvä yritys kuuluu Autotalli.comissa autoja myyviin liikkeisiin. Lehden ja autokauppasivuston konserniyhteys mainittiin jutussa asiallisesti. On myös normaalia, että lehti tekee uutisen myyntiin tulevista harvinaisista autoista. Jutun mainosmainen sävy pisti kuitenkin silmään jo otsikosta ”Mikä superherkku! Myynnissä formulakuskien suosikkiauto”. Lisäksi lehti kehui autoa estoitta sekä julkaisi myyjän kuvia ja vain yhden linkin, joka johti varsinaiseen myynti-ilmoitukseen. Näin menetellessään lehti hämärsi ilmoitusten ja journalistisen aineiston välistä rajaa tavalla, jota neuvosto ei hyväksy.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Iltalehti on rikkonut hyvää journalistista tapaa ja antaa lehdelle huomautuksen.

Ratkaisun tekivät:
Risto Uimonen (pj), Marko Forss, Hannele Haanpää-Holappa, Hannu Helineva, Jyrki Huotari, Ulla Järvi, Riitta Kalliokoski, Lauri Karppi, Pasi Kivioja, Heli Kärkkäinen, Seppo Määttänen, Riitta Ollila ja Heikki Vento.