2013 PÄÄTÖKSET

Lausuma 5362/L/13
Lausuma piilomainonnasta
Vapauttava 5306/SL/13
Ilta-Sanomat

Piilomainonta, konserniyhteys

Lehti kertoi suomalaisten suosikkilentokohteista. Jutun tiedot perustuivat saman konsernin verkossa toimivaan markkinapaikkaan, johon jutussa julkaistu linkki vei. Sivuston tilastojen käyttöä jutun lähteenä ei voi pitää piilomainontana. Konserniyhteyttä ei tarvinnut mainita, koska se jutun kannalta ei ollut olennaista.

Vapauttava 5300/YLE/13
Yle.fi, uutiset

Haastattelu, otsikko

Yleisradio haastatteli kansanedustajaa ja päätteli haastattelun perusteella jutun otsikossa, että tämä muun muassa vastustaa syyrialaisten lasten vastaanottamista Suomeen. Haastattelussa oli muitakin kiistanalaisia tulkintoja, mutta Ylellä oli riittävät perustelut niille.

Vapauttava 5290/SL/13
Aamulehti

Otsikko

Otsikko kertoi e-pillereiden uhrista. Sille löytyi katetta jutusta.

Langettava 5289/SL/13
Ilta-Sanomat

Lainaaminen

Lehden pääuutinen perustui toisen välineen edellisenä päivänä julkaisemaan tietoon. Koska lehteä myytiin toisen välineen skuupilla, lähde olisi pitänyt mainita jo kannen otsikossa.

Langettava 5288/SL/13
Iltalehti

Lainaaminen

Yksi lehden pääuutisista perustui toisen välineen edellisenä päivänä julkaisemaan tietoon. Koska lehteä myytiin toisen välineen skuupilla, lähde olisi pitänyt mainita jo kannen otsikossa.

Vapauttava 5284/SL/13
Helsingin Sanomat

Haastattelu

Lehti haastatteli entistä pitkäaikaisasunnotonta. Toimitus korjasi jutun virheet jälkikäteen. Neuvoston mielestä lehden olisi ollut reilua lähettää haastatellulle hänen sitaattinsa luettavaksi etukäteen. Se ei kuitenkaan rikkonut Journalistin ohjeita. 

Vapauttava 5282/TV/13
MTV3.fi

Haastattelu

Toimittaja haastatteli poliitikkoa tv-uutisissa ja kertoi myöhemmin verkossa julkaistussa kolumnissaan muun muassa haastatellun käyttäytymisestä haastattelutilanteessa. Menettelytapa ei loukannut haastatellun oikeuksia.

Langettava 5274/SL/13
Ilkka

Virheen korjaus

Kolumni käsitteli alkoholin myyntirajoituksia. Siinä lainattiin tutkimusta, jota ei vielä ollut julkaistu. Neuvosto ei löytänyt perusteita kolumnissa esitetylle väitteelle alkoholiveron kevennyksen taloudellisista seurauksista.

Langettava 5273/SL/13
Pohjolan Sanomat

Virheen korjaaminen

Sanomalehden pääkirjoitus antoi virheellisen käsityksen syyttömyysolettamasta.  Kyse oli olennaisesta asiavirheestä, joka olisi pitänyt korjata.

Vapauttava 5269/SL/13
Ankkuri

Toisen työn käyttäminen

Lehti julkaisi näyttelykutsun mukana saamansa tekstin jutun yhteydessä. Koska tekstin käyttöä ei mitenkään ollut rajoitettu ja jutun alla oli kirjoittajan nimi, toimitus toimi asianmukaisesti ja hyvän journalistisen tavan mukaan.

Vapauttava 5263/SL/13
Helsingin Sanomat

Totuudenmukainen tiedonvälitys, yksityisyyden suoja

Lehti käsitteli yrittäjyyskeskuksen rahankäyttöön ja johtamiseen liittyviä ristiriitoja. Sen hallituksen jäsenen nimen näkyminen jutun kuvassa ei rikkonut yksityisyyden suojaa. 

Vapauttava 5259/SL/13
Åbo Underrättelser

Samanaikainen kuuleminen

Lehti kertoi paikallisten kauppiaiden luopuvan kauppapaikastaan, koska heillä oli ollut erimielisyyksiä kiinteistön vuokraisännän kanssa. Häntä kuultiin jälkikäteen uudessa jutussa.

Vapauttava 5252/SL/13
Kaleva

Ihmisarvon kunnioittaminen

Lehden päätoimittaja kirjoitti kolumnipalstallaan lyhyen kommentin, jonka kantelija katsoi loukkaavan naisia ja sukupuoltaan vaihtavia henkilöitä. Kommentti ei neuvoston mielestä ollut niin rankka, että se olisi halventanut minkään ryhmän ihmisarvoa. Sananvapauden nimissä voi esittää myös provosoivia mielipiteitä.

Vapauttava 5251/PL/13
Miilu

Yksityisyyden suoja

Lehti kertoi kunnallisvalituksesta uutisoidessaan valittajien nimet, mikä paljasti myös yt-neuvottelujen perusteella lomautettujen nimiä. Kyse ei ollut kuitenkaan arkaluonteisesta seikasta, koska lomautukset ja talkoovapaat koskivat koko kunnan henkilökuntaa.

Vapauttava 5247/YLE/13
Yle.fi, uutiset

Totuudenmukainen tiedonvälitys, samanaikainen kuuleminen

Yle Uutisten verkkosivuilla julkaistiin uutinen, jonka mukaan musiikkifestivaalin järjestysmiehet muun muassa potkivat yleisöä turva-aidan kaatumisen jälkeisessä tilanteessa. Uutinen perustui silminnäkijän kertomukseen. Festivaalijärjestäjää kuultiin samassa yhteydessä ja hän kiisti väitetyn järjestyksenvalvojien väkivallan.

Vapauttava 5246/SL/13
Helsingin Uutiset

Virheen korjaus, oma kannanotto

Lehti julkaisi uutisessaan olennaisesti virheellisen tiedon, jonka se korjasi välittömästi saatuaan oikean tiedon. Jutun yhteydessä julkaistiin myös kantelijan näkemys asiasta.

Langettava 5245/SL/13
Verkkouutiset

Virheen korjaaminen, otsikko

Lehti kertoi kansalaisaloitteen hylätyistä allekirjoituksista ja oikaisi myöhemmin juttuun sisältyneen olennaisen virheen kertomatta siitä yleisölle Journalistin ohjeiden edellyttämällä tavalla.
 

Langettava 5242/SL/13
Etelä-Suomen Sanomat, Ilkka, Karjalainen, Keskisuomalainen, Pohjalainen ja Savon Sanomat

Yksityisyyden suoja, alaikäiseen liittyvät arkaluonteiset tiedot

Sunnuntaisuomalaisen jutussa kerrottiin harvinaiseen ja vakavaan tautiin sairastuneesta miehestä. Jutussa mainittiin toistuvasti miehen olevan huolissaan siitä, että hänen alaikäinen lapsensa voi sairastua samalla tavalla. Tällaisen epäilyn levittäminen lapsesta oli kohtuutonta.

Vapauttava 5241/SL/13
Kaleva

Erittäin kielteinen julkisuus, oma kannanotto, oikeudenkäyntiin vaikuttaminen

Lehti julkaisi toimittajansa kolumnin, jossa kirjoitettiin kriittiseen sävyyn käräjäoikeuden laamannista. Merkittävänä tuomiovallan käyttäjänä hänen on kestettävä ammattirooliinsa kohdistuva kovakin arvostelu. Kritiikki ei ollut niin kohtuutonta, etteikö siihen olisi voinut vastata omalla kannanotolla. Äänestyspäätös 11–1. Eriävä mielipide päätöksen lopussa.

<< 1 2 3 4 5 6 >> 

Vapauttava 5252/SL/13

Vastaaja: Kaleva

Asia: Ihmisarvon kunnioittaminen

Ratkaistu: 5.9.2013

Lehden päätoimittaja kirjoitti kolumnipalstallaan lyhyen kommentin, jonka kantelija katsoi loukkaavan naisia ja sukupuoltaan vaihtavia henkilöitä. Kommentti ei neuvoston mielestä ollut niin rankka, että se olisi halventanut minkään ryhmän ihmisarvoa. Sananvapauden nimissä voi esittää myös provosoivia mielipiteitä.

Kantelu 26.8.2013

Kantelijan mukaan Kalevan pääkirjoitussivulla julkaistiin 25.8.2013 seuraava teksti: "Tietovuotaja Bradley Manning haluaa muuttua naiseksi. Se ei ole ihme. Laverteluhan on aina ollut ämmämäistä".  Kirjoitus rikkoo Journalistin ohjeiden ihmisarvokohtaa, jonka mukaan "Jokaisen ihmisarvoa on kunnioitettava. Etnistä alkuperää, kansallisuutta, sukupuolta, seksuaalista suuntautumista, vakaumusta tai näihin verrattavaa ominaisuutta ei pidä tuoda esiin asiaankuulumattomasti tai halventavasti".

Kantelun mukaan kirjoitus halventaa transgender-ihmisiä ilkkumalla vakavasti otettaville identiteettikysymyksille ja naisia solvaamalla heitä alentuvalla kommentilla. Sen lisäksi siinä loukataan Bradley Manningin omaa moraalis-poliittista vakaumusta tuoda esiin Yhdysvaltain tekemiä sotarikoksia Irakin sodassa.

Kantelijan mielestä kirjoitus loukkaa kaikkien edellä mainittujen tahojen ihmisarvoa, käsittelemällä transgender-kysymystä, naisten roolia sekä Manningin toimintaa asiaankuulumattomasti ja halventavasti. Ihmisoikeusjärjestö Seta ja Naisasialiitto Unioni ovat jo tuominneet Kalevan kirjoituksen loukkaavana, seksistisenä ja transfobisena, kantelija huomauttaa (http://yle.fi/uutiset/jarjestot_kalevan_manning-heitto_loukkaava_seksistinen_ja_transfobinen/6793897).

Kalevan vastaus 29.8.2013

Päätoimittaja Markku Mantilan vastaus kuuluu kokonaisuudessaan seuraavasti:
"En ole rikkonut hyvää journalistista tapaa. Kyse on kolumnipalstastani, jossa käsittelen valitsemiani aiheita neljässä erilaisessa ja erimittaisessa osassa. Jokaisessa niissä olen käyttänyt myös päätoimittajalle kuuluvaa sananvapauden oikeutta, myös Valitut-osassa, johon kantelija viittaa."

Ratkaisu

Jokaisen ihmisarvoa on kunnioitettava. Etnistä alkuperää, kansallisuutta, sukupuolta, seksuaalista suuntautumista, vakaumusta tai näihin verrattavaa ominaisuutta ei pidä tuoda esiin asiaankuulumattomasti tai halventavasti (JO 26).

Kantelija haluaa Julkisen sanan neuvoston ottavan kantaa Bradley Manningin ihmisarvon loukkaamiseen. Kyse on asianomistajakantelusta, johon pitäisi olla kyseisen henkilön suostumus. Kantelija ei ole suostumusta toimittanut, joten tältä osin neuvosto jättää kantelun tutkimatta. Neuvosto ottaa kantaa vain sukupuoltaan vaihtavien henkilöiden ja naisten mahdollisiin ihmisarvon loukkauksiin.

Kantelun kohteena oleva sitaatti on julkaistu päätoimittaja Markku Mantilan "Takkiin tarttunutta" -palstalla, jossa hän kirjoitti kahdesta ajankohtaisesta asiasta. Pääkommentin otsikkona on "Räppiä ja taidetta". Kyseessä on kevyehköön tyyliin kirjoitettu teksti, jossa on seuraava nosto: "Cheek saattaa laulaa sontaa, mutta [Jari] Halonen on heittänyt sitä itseään katsojien päälle". Toisessa kommentissaan hän käsitteli talouspolitiikan vaikutusta vaaleihin. Lisäksi päätoimittaja julkaisi palstallaan "Valitut"-sitaatin, jossa hän totesi: "Tietovuotaja Bradley Manning haluaa muuttua naiseksi. Se ei ole ihme. Laverteluhan on aina ollut ämmämäistä".

Julkisen sanan neuvoston mielestä kantelun kohteena oleva sitaatti on osa poleemisen palstan kokonaisuutta, jossa päätoimittaja ottaa viikoittain kantaa maailman menoon. Hänellä kuten muillakin kirjoittajilla on sananvapauden nimissä oikeus esittää myös provosoivia mielipiteitä.


Neuvosto ymmärtää, että julkaisuympäristöstään irrotettuna Mantilan sitaatti voi tuntua loukkaavalta.  Viittaus "ämmämäiseen laverteluun" osoittautuikin huonosti harkituksi. Kommentti ei neuvoston mielestä kuitenkaan ollut niin rankka, että se olisi halventanut minkään ryhmän ihmisarvoa. Neuvosto ei liioin voi Journalistin ohjeiden pohjalta ottaa kantaa siihen, millaiset sanavalinnat osoittavat hyvää tai huonoa makua.
 
Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Kaleva ei ole rikkonut hyvää journalistista tapaa.
 


Ratkaisun teki:
Puheenjohtaja Risto Uimonen

Tämä päätös on avattu 6965 kertaa