2011 PÄÄTÖKSET

Langettava 4637/SL/11
Ilta-Sanomat

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös piilomainontaa koskevassa asiassa. Lehti kehui itse ja antoi haastateltavan kehua tiettyä automallia kritiikittömästi ja mainosmaisesti, eikä väitteille esitetty riittäviä perusteita.

Vapauttava 4632/YLE, SL/11
Yle uutiset, Helsingin Sanomat, Iltalehti

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös ihmisarvon kunnioittamista koskevassa asiassa. Uskonnollisen taustan kertomisella käräjäoikeuden tuomion yhteydessä oli yhteiskunnallista merkitystä, eikä siinä tuotu taustaa esille halventavasti tai asiaankuulumattomasti.

Vapauttava 4628/SL/11
Iltalehti

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös samanaikaista kuulemista koskevassa asiassa. Lehti yritti kuulla juttua tehdessään molempia osapuolia, mutta rehtori vetäytyi vaitiolovelvollisuuden taakse. Neuvosto katsoi, että rehtori olisi voinut vastata yleisellä tasolla tai huoltajien luvalla jutussa esitettyihin väitteisiin.

Vapauttava 4621/AL/11
Hymy

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös journalistista päätösvaltaa, virheen korjaamista ja nettikeskustelua koskevassa asiassa. Viihdetaiteilijan blogin perusteella tehtyä nettiuutista muokattiin kertomatta tästä muutoksesta yleisölle. Koska kysymys ei ollut olennaisen virheen korjaamisesta, lehden toimintaa voi pitää hyväksyttävänä. Uutista seurannutta nettikeskustelua toimitus moderoi yksipuolisesti. Kyseessä kuitenkin oli aineisto, jonka julkaisemisesta tai julkaisematta jättämisestä toimitus päättää itsenäisesti. (Kantelu on tehty ennen Journalistin ohjeiden liitteen ”Yleisön tuottama aineisto tiedotusvälineiden verkkosivuilla” voimaantuloa 1.10.2011, joten liitettä ei tässä ratkaisussa sovelleta.)

Vapauttava 4619/SL/11
Jämsän Seutu

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös ihmisarvon kunnioittamista koskevassa asiassa. Lehti ei rikkonut Journalistin ohjeita siteeratessaan kansanedustajan arveluttavia puheita kuntavierailun aikana. Lukijoilla on oikeus tietää ja lehdellä on velvollisuus kertoa kansanedustajan kommenteista ja linjauksista ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin kysymyksiin.

Vapauttava 4617A+B/SL/11
Vasabladet, Syd-Österbotten

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös totuudenmukaista tiedonvälitystä ja yksityisyyden suojaa koskevassa asiassa. Kantelijan kerrottiin lyöneen valmentamansa juniorijoukkueen pelaajaa. Yläkoulun rehtorina ja nuorten valmentajana kantelija käyttää yhteisössään merkittävää valtaa. Tällaisessa asemassa olevan henkilön tulee sietää toimiensa julkistakin arviointia.

Vapauttava 4616/SL/11
Pohjolan Sanomat

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös nettikeskustelua koskevassa asiassa. Kantelijan nimi yhdistettiin asiattomasti nettikeskustelussa taponyrityksestä kertovaan uutiseen. Toimitus kuitenkin poisti asiattoman viestin saatuaan siitä tiedon. (Kantelu on tehty ennen Journalistin ohjeiden liitteen ”Yleisön tuottama aineisto tiedotusvälineiden verkkosivuilla” voimaantuloa 1.10.2011, joten liitettä ei tässä ratkaisussa sovelleta.)

Langettava 4614/SL/11
Metro

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös piilomainontaa koskevassa asiassa. Tunnettu laulaja kirjoitti lehteen oman juttunsa ja hänestä julkaistiin samassa yhteydessä runsaasti muutakin aineistoa. Laulaja herättää maailmanlaajuista kiinnostusta, joten hänen varaansa rakennettu teemakokonaisuus oli journalistisesti perusteltu. Journalistista sisältöä ei kuitenkaan ollut erotettu riittävän selkeästi laulajan levyn myynti-ilmoituksesta. 

Vapauttava 4613/YLE/11
Yle TV2, Poliisi-tv

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös totuudenmukaista tiedonvälitystä ja toimittajan tiedonhankintaa koskevassa asiassa. Televisio-ohjelman peräkkäisissä raporteissa ja ohjelman nettisivulla käsiteltiin suurpetojen salakaatoa poronhoitoalueella. Jutut olivat kriittisiä, mutta kantelija ei osoittanut niistä olennaisia virheitä. Arvostelun kohteeksi joutuneen ammattikunnan edustaja sai esittää oman näkemyksensä ja tarkistaa kommenttinsa etukäteen.  

Vapauttava 4610/SL/11
Karjalainen

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös piilomainontaa koskevassa asiassa. Uutisessa kerrottiin kultaa ostavan yrityksen maakuntakiertueesta ja esiteltiin yrityksen toimitusjohtajan näkemyksiä kullan tuotannon ekologisuudesta. Juttu sisälsi yleisön kannalta olennaista tietoa, eikä sen voida katsoa edistäneen vain uutisessa esitellyn yrityksen liiketoimintaa.

Langettava 4605/SL/11
Iltalehti

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös toisen työn käyttämistä ja lainaamista koskevassa asiassa. Lehti kertoi etusivun pääjuttuna ja sisäsivun aukeamalla Nokian toimitusjohtajan uuden asunnon sijainnin ja kuvaili yksityiskohtia asunnosta ja naapurien reaktioista. Lehti mainitsi sisäsivun jutun lopussa tiedon alkuperäislähteestä, mutta ei lainkaan etusivulla.

Vapauttava 4604B/SL/11
Ilta-Sanomat

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös toisen työn käyttämistä koskevassa asiassa. Lehti kertoi riittävän selvästi toisesta lehdestä saamastaan juttuideasta heti oman juttunsa alussa. Jutun painopiste oli uusissa haastatteluissa, joten lähdemaininta etusivulla ei ollut tarpeen.

Langettava 4604A/SL/11
Ilta-Sanomat

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös toisen työn käyttämistä ja lainaamista koskevassa asiassa. Lehti kertoi jutussaan Nokian toimitusjohtajan uuden asunnon sijainnin ja kuvaili yksityiskohtia asunnosta. Lehti ei maininnut jutussaan sijaintitiedon lähdettä, vaikka se perustui toisen lehden edellispäivänä julkaisemiin tietoihin.

Langettava 4602/YLE/11
Yle TV2, Ajankohtainen kakkonen

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös yksityisyyden suojaa koskevassa asiassa. Ajankohtaisen kakkosen jutussa näkyivät muutaman ihmisen nimet ja henkilötunnukset. Väärin käytettyinä ne voivat aiheuttaa harmia ja jopa taloudellisia menetyksiä, joten ne kuuluvat yksityisyyden suojan piiriin.

Langettava 4598/SL/11
Nya Åland

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös virheen korjausta ja nimen suojaa koskevassa asiassa. Lehti teki ison virheen, mutta korjasi sen heti seuraavana päivänä poikkeuksellisen näkyvästi printtilehdessä. Virheellinen uutinen julkaistiin myös verkkolehdessä. Toimitus poisti uutisen, mutta ei korjannut sitä Journalistin ohjeiden mukaisesti.

Vapauttava 4592B-G/YLE+SL+TV/11
Yle, Iltalehti, Ilta-Sanomat, MTV3, Helsingin Sanomat, Etelä-Suomen Sanomat

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös sanan ”persu” käyttöä koskevassa asiassa. Neuvosto ei voi eikä halua kieltää yksittäistä sanaa. Sanaa on käytetty vailla halventavaa tai loukkaavaa tarkoitusta kantelijan esiin nostamissa tapauksissa.

Vapauttava 4586/SL/11
Ilta-Sanomat

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös ihmisarvon kunnioittamista koskevassa asiassa. Lehti antoi palstatilaa yhteiskunnallisen vaikuttajan käsityksille naisten ylipainosta. Kritiikki ei kohdistunut henkilökohtaisesti kehenkään. Sanojalla oli oikeus mielipiteeseensä ja yleisöllä oikeus saada siitä tietoa hänen yhteiskunnallisen asemansa vuoksi.

Vapauttava 4584/SL/11
Keskisuomalainen

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös valokuvaa ja onnettomuuden uhrin hienotunteista kohtelua koskevassa asiassa. Onnettomuuspaikalta otettu valokuva ei rikkonut yksityisyyden suojaa eikä vaarantanut uhrin hienotunteista kohtelua. Kyseessä oli yleiskuva, joka ei paljastanut arkaluontoisia yksityiskohtia. Lisäksi kuva kertoi karulla tavalla poikkeuksellisen lumisen talven vaaroista.

Vapauttava 4583/SL/11
Epari

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös kolumnia ja poliitikon arvostelemista koskevassa asiassa. Kolumnissa arvioitiin kriittisesti kansanedustajaehdokkaan vaalikampanjaa. Kirjoitus oli osa juttukokonaisuutta, joka käsitteli paikallisten ehdokkaiden kampanjoita. Valtiolliseksi vallankäyttäjäksi pyrkivän täytyy sietää myös henkilöön käyvää arviointia.

Vapauttava 4582/AL/11
Suomen Kuvalehti

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös virheen korjausta koskevassa asiassa. Lehti julkaisi laajan juttukokonaisuuden Rokotusinfo-yhdistyksestä ja sen puheenjohtajasta. Lehti korjasi jutussa olleet olennaiset asiavirheet.

<< 1 2 3 4 >> 

Vapauttava 4617A+B/SL/11

Vastaaja: Vasabladet, Syd-Österbotten

Ratkaistu: 20.12.2011

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös totuudenmukaista tiedonvälitystä ja yksityisyyden suojaa koskevassa asiassa. Kantelijan kerrottiin lyöneen valmentamansa juniorijoukkueen pelaajaa. Yläkoulun rehtorina ja nuorten valmentajana kantelija käyttää yhteisössään merkittävää valtaa. Tällaisessa asemassa olevan henkilön tulee sietää toimiensa julkistakin arviointia.

Kantelu 20.5.2011

Kantelija on nuorten jalkapallojoukkueen valmentaja, jonka kerrottiin antaneen yhdelle joukkueensa pelaajista korvapuustin eli lyöneen tätä kesken harjoitusten. Hänen mukaansa Syd-Österbotten ja Vasabladet liioittelivat jalkapallokentällä tapahtuneen välikohtauksen merkitystä antamalla sille runsaasti palstatilaa. Väkikohtausta on pidetty esillä myös lehtien nettisivuilla 14.5. ja 20.5.2011 välisenä aikana, vaikka tuoreempiakin uutisia olisi ollut tarjolla.

Kantelijan mielestä jutuissa ei noudatettu objektiivisen uutisjournalismin periaatteita eikä toimittajilla ollut tarpeeksi tietoa asiasta. Välikohtaukseen johtaneita syitä ei selvitetty jutuissa riittävästi, eikä kentällä kiusaamisen kohteeksi joutunut poika saanut lainkaan kertoa omaa näkemystään.

Kantelija katsoo, että hänen nimeään ja työpaikkaansa ei olisi pitänyt mainita jutuissa, koska välikohtauksesta ei tehty tutkintapyyntöä poliisille. 


Vasabladetin ja Syd-Österbottenin vastaukset 1.6.2011

Vasabladetin päätoimittaja Lars Hedman ja Syd-Österbottenin päätoimittaja Mats Ekman toimittivat neuvostolle vastaukset, joiden keskeinen sisältö oli samanlainen:

Jutut kertoivat välikohtauksesta, jossa valmentaja löi joukkueen 15-vuotiasta pelaajaa harjoitusten aikana.  Tilanteen näkivät useat nuoret pelaajat ja pelaajien vanhemmat. 14.5.2011 julkaistuissa uutisissa haastateltiin valmentajaa, joka myönsi lyöneensä pelaajaa. Jutuissa kuultiin myös lyönnin kohteeksi joutunutta poikaa ja jalkapalloseura Kraftin puheenjohtajaa. Samana päivänä julkaistuissa nettijutussa valmentajaa ei mainittu nimeltä.

17.5.2011 julkaistuissa uutisissa Palloliiton Vaasan piirin puheenjohtaja kertoi pitävänsä välikohtausta poikkeuksellisena. Piiri päätti omasta aloitteestaan käsitellä asiaa. Samassa yhteydessä haastateltiin myös paikallista koulutoimenjohtajaa. 26.5.2011 lehdissä kerrottiin, että Vaasan pallopiiri pitää asiaa selvitettynä. Lyönnin kohteeksi joutunut poika päätti olla tekemättä asiasta ilmoitusta poliisille.

Lehdet kertoivat tapahtumasta, jolla oli yleistä ja yhteiskunnallista merkitystä, koska kantelija toimii paitsi valmentajana myös yläkoulun rehtorina ja käyttää viranomaisvaltuuksia esimerkiksi kurinpitoasioissa. Kantelija ei ole ollut yhteydessä toimituksiin julkaisemisen jälkeen. Juttujen ei ole väitetty sisältäneen virheitä.

Päätoimittajat pitävät rehtori-valmentajaa julkisena henkilönä. Hän on esimerkiksi toiminut valmentajien kouluttajana Suomen palloliitossa ja valmentanut jalkapalloseura Kraftin edustusjoukkuetta. Hän valmentaa edelleen seuran juniorijoukkuetta. Välikohtauksen aikaan valmentaja oli Kraftin junioriosaston puheenjohtaja, mutta jätti tehtävän sen jälkeen.
 
Hedman ja Ekman kiinnittävät huomiota välivallattomuuden periaatteeseen varsinkin nuorisourheilussa. Esimerkiksi Suomen Palloliitto korostaa reilua peliä, ja erityisesti aikuiset on nostettu lasten ja nuorten esikuviksi. Joukkueiden valmentajilla on päätoimittajien mukaan suuri vastuu, kun työskennellään väkivaltaa ja epäurheilijamaista käytöstä vastaan.


Ratkaisu

Journalistin velvollisuus on pyrkiä totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen (JO 8). Yksityiselämään kuuluvia erityisen arkaluonteisia seikkoja voi julkaista vain asianomaisen suostumuksella tai jos niillä on poikkeuksellista yhteiskunnallista merkitystä. Yksityiselämän suoja on otettava huomioon myös kuvia käytettäessä (JO 27). Julkisella paikalla tapahtuvaa toimintaa on yleensä lupa selostaa ja kuvata ilman asianosaisten suostumusta (JO 29). Julkistakin aineistoa julkaistaessa pitää ottaa huomioon yksityiselämän suoja. Kaikki julkinen ei välttämättä ole julkaistavissa. Erityistä varovaisuutta on noudatettava, kun käsitellään alaikäisiä koskevia asioita (JO 30).

Vasabladet ja Syd-Österbotten julkaisivat 14.5.2011 jutut, jossa kerrottiin valmentajan antaneen nuorelle pelaajalle avokämmenellä korvapuustin joukkueen harjoituksissa. Poika oli välikohtauksen jälkeen lopettanut pelaamisen joukkueessa, mutta valmentaja oli saanut jatkaa. Korvapuustin kirjoitettiin olleen seurausta taklauksesta, jonka valmentaja katsoi kohdistuneen omaan, samassa joukkueessa pelaavaan poikaansa. Valmentajan mukaan hänen poikansa oli jo pitkään joutunut sietämään tietyn ryhmän kiusantekoa. Valmentajaisä kertoi, että sama joukko on kiusannut poikaa myös koulussa, koska hän itse työskentelee koulun rehtorina. Hän kuitenkin sanoi toimittajalle, ettei korvapuustin antaminen ollut oikein. Lyönnin kohteeksi joutunut poika puolestaan kielsi taklanneensa valmentajan poikaa eikä pitänyt valmentajan anteeksipyyntöä riittävänä. Lehtien nettijutut käsittelivät samaa asiaa, mutta niissä ei mainittu valmentajan nimeä eikä työpaikkaa.

17.5.2011 lehdet julkaisivat Palloliiton Vaasan piirin puheenjohtajan kommentteja välikohtauksesta. Hän kertoi, että asiasta keskustellaan vielä. Syd-Österbottenin haastattelussa samana päivänä koulutoimenjohtaja sanoi, ettei hän voi kommentoida asiaa. 26.5.2011 julkaistiin tieto, jonka mukaan kiistan osapuolet olivat päässeet asiasta sopimukseen, eikä piirijärjestö enää jatkanut asian käsittelemistä.

Kantelija on yhteisössään tunnettu henkilö, joka käyttää valtaa virkamiehenä ja myös vapaa-ajallaan osallistuu nuorten urheilukasvatukseen. Hänen yksityisyyden suojansa on tästä syystä madaltunut, ja hänen tulee kestää toimiensa julkista arviointia. Kantelijan auktoriteetti perustuu yläkoulun oppilaiden ja jalkapallojoukkueen pelaajien sekä heidän vanhempiensa häntä kohtaan tuntemaan luottamukseen. Siksi oli luontevaa, että lehdet kertoivat julkisella paikalla tapahtuneesta välikohtauksesta, vaikka siitä ei tehty tutkintapyyntöä. Asiaa käsiteltiin myös Palloliitossa.

Kiistan osapuolet saivat lehdissä julki omat kantansa. Kantelija sai kertoa omista näkemyksistään laveasti uutisissa, ja myös hänen poikaansa kohdistunut väitetty kiusaaminen tuli selvitetyksi perusteellisesti. Toimitus päättää itsenäisesti, ketä se haastattelee. Kantelija olisi myös voinut toimittaa lehdille jälkikäteen lisätietoa julkaistavaksi – kuten hän haastattelussa kertoikin tekevänsä –, mutta hän jätti tällaisen mahdollisuuden käyttämättä.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Vasabladet ja Syd-Österbotten eivät ole rikkoneet hyvää journalistista tapaa.


Ratkaisun tekivät:
Risto Uimonen (pj), Jukka Ahlberg, Ulla Ahlmén-Laiho, Ollijuhani Auvinen, Timo Huovinen, Anna-Liisa Hämäläinen, Juha Keskinen, Tuomo Lappalainen, Salla Nazarenko, Riitta Ollila, Inkeri Pasanen ja Titta Sinisalo.

Tämä päätös on avattu 3161 kertaa