4413/SL/10

Vapauttava

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös piilomainontaa koskevassa asiassa. Henkilöjutussa kerrottiin banaanintuottajan maksamasta matkasta ja ympäristömerkistä. Tausta kerrottiin avoimesti. Myöhemmin julkaistu mielipide Reilun kaupan sertifikaatista takasi kokonaisuuden monipuolisuuden ja kriittisyyden.

Kantelu 23.10.2010

Länsi-Uusimaassa julkaistiin 12.10.2010 juttu ”Ympäristötieteilijä bloggasi banaaniviljelmillä”. Kantelijan mukaan artikkelissa käytettyjä tietoja ei ole tarkistettu, lähteet on valittu kritiikittömän yksipuolisesti, tarinasta on tehty faktaa, otsikko ei vastaa artikkelin sisältöä ja artikkelin sanoma on piilomainontaa. Kantelija ilmoittaa yrittäneensä saada virheet korjatuiksi, mutta turhaan.

Länsi-Uusimaan vastaus 15.11.2010

Päätoimittaja Jaakko Puomila vastaa, että kantelun kohteena oleva juttu ”Ympäristötieteilijä bloggasi banaaniviljelmillä” käsitteli ympäristöalan väitöskirjaa viimeistelevää Mia O’Neilliä, hänen työtään ja sen tuloksia hänen ollessaan banaanilähettiläänä Costa Ricassa. Jutussa esiteltiin myös Rainforest Alliance, jonka yhteydessä mainittiin myös Reilun kaupan periaatteet. Koska Mia O’Neill oli Costa Ricassa nimenomaan tiluksilla, joilla tuotetaan banaaneja Chiquitalle, ei tuotemerkin poisjättäminen olisi ollut perusteltua.

Jutun julkaisun jälkeen kantelija lähestyi toimitusta sähköpostitse. Päätoimittajan mukaan se kuitenkin tulkittiin normaaliksi palautteeksi eikä esimerkiksi Lukijat -palstalle lähetetyksi tekstiksi, koska siitä ei ollut mitään mainintaa. Sen sijaan Länsi-Uusimaa julkaisi 19.10.2010 Reilun kaupan edistämisyhdistyksen toiminnanjohtajan lehdelle toimittaman vastineen koskien kyseistä juttua.

Ratkaisu

Tietolähteisiin on suhtauduttava kriittisesti. Erityisen tärkeää se on kiistanalaisissa asioissa, koska tietolähteellä voi olla hyötymis- tai vahingoittamistarkoitus (JO 12). Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava (JO 19).

Sanomalehden henkilöjutussa kerrottiin Costa Ricassa oleskelleesta suomalaisesta, joka tutustui paikallisilla banaaniviljelmillä Rainforest Alliancen tuotesertifiointiin Chiquitan kustannuksella. Rainforest Alliancen sammakkomerkin voi saada ympäristöystävällisellä ja kestävän kehityksen periaatteilla kasvatetuista tuotteista. Lehti julkaisi myöhemmin Reilun kaupan edustajan puheenvuoron, jossa kerrottiin toisesta sertifiointimenetelmästä.

Markkinoinnin ja journalismin rajan hämärtyminen heikentää koko tiedonvälityksen uskottavuutta. Tämä raja on pidettävä kaikissa oloissa selkeänä. Kun tiedotusvälineissä käsitellään aiheita, joihin liittyy kaupallinen intressi, jutulta edellytetään avoimuutta, kriittisyyttä ja monipuolisuutta. Länsi-Uusimaan jutun polttopiste oli henkilössä eikä tuotteessa. Siinä myös kerrottiin avoimesti, että kyse oli banaanintuojan maksamasta matkasta. Lehden myöhemmin julkaisema Reilun kaupan näkökanta takasi aiheen monipuolisen ja kriittisen käsittelyn.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Länsi-Uusimaa ei ole rikkonut hyvää journalistista tapaa.

 

Ratkaisun teki:
Puheenjohtaja Risto Uimonen.