2010 PÄÄTÖKSET

Vapauttava 4437/R/10
Voice

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös nimen suojaa ja samanaikaista kuulemista koskevassa asiassa. Radiokanava julkaisi uutisessaan verkossa hämmennystä herättäneen tekstiviestipalvelun taustayhtiön hallituksen jäsenten nimet. Tieto oli julkinen, eikä kantelija kiistänyt yhteyttään sivustoon tai yrittänyt saada omaa kannanottoaan julki.

Langettava 4431/SL/10
Iltalehti

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös toisen työn käyttämistä koskevassa asiassa. Lehti käytti verkkosivuillaan julkaistussa urheilu-uutisessa toisen sivuston julkaisemia tietoja, mutta jätti lähteen mainitsematta. Toimitus huomasi laiminlyönnin, mutta ei lisännyt uutiseen lähdettä, vaan poisti koko uutisen.

Vapauttava 4430/YLE/10
Yle TV1, MOT

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös totuudenmukaista tiedonvälitystä koskevassa asiassa. Ohjelma kyseenalaisti yleisen sairauden vallitsevat hoitokäytännöt, joten se oli aiheeltaan yhteiskunnallisesti merkittävä. Myös puolustus sai puheenvuoron.

Vapauttava 4413/SL/10
Länsi-Uusimaa

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös piilomainontaa koskevassa asiassa. Henkilöjutussa kerrottiin banaanintuottajan maksamasta matkasta ja ympäristömerkistä. Tausta kerrottiin avoimesti. Myöhemmin julkaistu mielipide Reilun kaupan sertifikaatista takasi kokonaisuuden monipuolisuuden ja kriittisyyden.

Vapauttava 4411/SL/10
Östra Nyland

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös oikeusjutun seuraamista koskevassa asiassa. Lehden uutisissa kerrottiin kunnallisen päättäjän yksityiselämään kohdistuvasta esitutkinnasta ja siitä seuranneesta oikeuden tuomiosta asianmukaisesti.

Vapauttava 4410/SL/10
Etelä-Suomen Sanomat

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös otsikkoa koskevassa asiassa. Jutun otsikko ei kerro täsmällisesti itse jutun sisältöä. Uutinen kertoo kuitenkin yhteiskunnallisesti merkittävistä asioista, jotka selviävät lukijalle.

Vapauttava 4408/IL/10
Verkkolehti Uusi Suomi

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös mielipidekirjoitusta koskevassa asiassa. Jälkimoderoidulla blogipalstalla julkaistu puheenvuoro kertasi luettelomaisesti seksuaaliseen vähemmistöön kohdistuvia ennakkoluuloja ja asenteita. Kirjoituksen pääasiana oli kuitenkin salaliittoteoria, jossa eriteltiin syitä julkisuudessa käytävälle homokeskustelulle.

Langettava 4405/AL/10
Kauneus & Terveys

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös piilomainontaa ja journalistista päätösvaltaa koskevassa asiassa. Lehti esitteli jutussaan yhden valmistajan tuotteita kritiikittömän myönteisesti ja vailla vaihtoehtoja. Lisäksi lehden viittaus tilausyhteistyöhön on omiaan asettamaan itsenäisen, journalistisen päätösvallan kyseenalaiseksi yleisön silmissä.

Vapauttava 4402/SL/10
Keskipohjanmaa

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös virheen korjausta koskevassa asiassa. Mielipidekirjoituksen kuvatekstissä oli toimituksen tekemä virhe. Korjausvaatimus tavoitti toimituksen vasta JSN:n vastauspyynnön myötä. Virhe korjattiin heti, kun toimitus sai siitä tiedon.

Langettava 4400/SL/10
Iltalehti

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös virheen korjausta, lähdekritiikkiä ja tietojen tarkistamista koskevassa asiassa. Uutinen oli jo perusteiltaan virheellinen, koska lehti joutui huijauksen kohteeksi. Uutisen taustoja ei ollut tarkistettu riittävästi. Myös lähdekritiikki petti. Tämän vuoksi normaali asiavirheen korjaus ei riittänyt.

Vapauttava 4399/SL/10
Hufvudstadsbladet

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös ihmisarvoa koskevassa asiassa. Uutinen ei leimannut ilmaisullaan ”finsk” suomenkielisiä. Asiayhteydestä käy selville, että tekstissä kerrotaan Suomen kansalaisesta eikä äidinkielenään suomea puhuvasta henkilöstä.

Vapauttava 4397/TV/10
Nelonen, uutiset

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös toden ja sepitteen erottamista sekä lähdekritiikkiä koskevassa asiassa. Tv-kanavan uutinen kirkasvalokorvanapeista oli riittävän monipuolinen ja kriittinen, eikä siinä sekoitettu mielipiteitä tosiasioihin.

Vapauttava 4396/SL/10
Turkulainen

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös pakinaa ja ihmisarvoa koskevassa asiassa. Julkisessa kiistatilanteessa olevien virkamiesten usuttaminen nyrkkeilyotteluun ei loukkaa osapuolena olevan kantelijan ihmisarvoa.

Langettava 4383/SL/10
Helsingin Sanomat

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös vainajan ja hänen omaistensa hienotunteista ja ihmisarvoista kohtelua koskevassa asiassa. Ennakkomoderoidulla verkkokeskustelupalstalla julkaistiin epähuomiossa linkki ulkomaisen lehden sivuilla sijaitseviin valokuviin suomalaisesta miehestä, joka oli hetkeä aikaisemmin kuollut hirttäytymällä. Keskustelupalstalla myös pidettiin miehen kuolemaa myönteisenä asiana. Toimitus oli vastuussa julkaisemisesta, vaikka poistikin kommentit jälkikäteen.

Vapauttava 4367/YLE/10
TV1, MOT

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös tietojen hankkimisesta ja kuvaamisesta julkisella paikalla. Yrityksen asiakaspalvelijaa kuvattiin ja häneltä tiedusteltiin toimitusjohtajaa yrityksen ovella. Paikka on julkinen, joten kuvaamiseen ei tarvitse erillistä suostumusta. Asiakaspalvelijan työ ei tässä tapauksessa kuulunut yksityiselämän piiriin.

Langettava 4364/PL/10
Sydän-Hämeen Lehti

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös loukkaavaa kirjoittelua koskevassa asiassa. Lehti poisti verkkokeskustelustaan kantelijan aloittaman keskusteluketjun asiattomien vastauspuheenvuorojen vuoksi ja kantelijan pyynnöstä. Tämän jälkeen toimitus julkaisi painetussa lehdessä kantelijan henkilöön ja hänen lapsiinsa kajoavan kirjoituksen, jota lehden lukijan on mahdoton ymmärtää ilman asiayhteyttä. Kantelija joutui erittäin kielteiseen julkisuuteen, jota ei voinut jälkeenpäin korjata.

Vapauttava 4361/PL/10
Kurikka-lehtiJulkisen sanan neuvoston vapauttava päätös kolumnia ja leimaavaa kirjoittelua koskevassa asiassa. Toimittaja kritisoi kolumnissaan toimihenkilöä, joka esti hänen työskentelynsä ryhmäperhepäiväkodissa. Kantelija ei yrittänyt vastata arvosteluun.
Vapauttava 4359/TV/10
MTV3Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös totuudenmukaista tiedonvälitystä koskevassa asiassa. Tv-uutisissa kerrottiin, että WinCapitan esitutkinta on päättynyt ja juttu siirtyy syyteharkintaan. Samalla kerrottiin uudesta yhtiöstä, WISH WinCapitasta, jossa on mukana samoja henkilöitä kuin vanhassa sijoitusklubissa. Tiedot pitivät paikkansa.
Langettava 4358/SL/10
Helsingin Sanomat

Julkisen sanan neuvoston äänin 7–3 antama langettava päätös ihmisarvon kunnioittamista koskevassa asiassa. Ennakkomoderoidulla verkkokeskustelupalstalla julkaistiin epähuomiossa kommentti, joka loukkasi venäläisten ihmisarvoa. Heistä käytettiin halventavaa nimitystä ja kuvailtiin heidän sairastamistaan ja kuolemaansa myönteisenä asiana. Toimitus oli vastuussa julkaisemisesta, vaikka poistikin kommentin jälkikäteen. Eriävä mielipide.

Langettava 4357/SL/10
Kaleva

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös virheen korjausta ja tietojen tarkistamista koskevassa asiassa. Netissä ja printtilehdessä julkaistu uutinen oli perusteiltaan virheellinen. Se korjattiin vain painetussa lehdessä ns. perinteisellä oikaisulla. Netistä uutinen poistettiin kokonaan.

<< 1 2 3 4 >> 

Vapauttava 4408/IL/10

Vastaaja: Verkkolehti Uusi Suomi

Ratkaistu: 30.12.2010

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös mielipidekirjoitusta koskevassa asiassa. Jälkimoderoidulla blogipalstalla julkaistu puheenvuoro kertasi luettelomaisesti seksuaaliseen vähemmistöön kohdistuvia ennakkoluuloja ja asenteita. Kirjoituksen pääasiana oli kuitenkin salaliittoteoria, jossa eriteltiin syitä julkisuudessa käytävälle homokeskustelulle.

Kantelut 17.–18.10.2010

Kantelijoiden mukaan uusisuomi.fi:ssä julkaistu blogiteksti kiihottaa yhtä kansanryhmää, homoseksuaaleja vastaan. Puheenvuorossa "Miksi ja keiden tahdosta maailmassa on homomyönteinen buumi?" sanotaan, että "homoille ei kuulu samat oikeudet kuin heteroille" ja että maailmassa riehuu "homomyönteisyysbuumi" ja että "kyse on suunnitellusta globaalista aivopesusta ja yleisen mielipiteen tietoisesta muuttamisesta". Vaikka kyseessä on puheenvuoro, se ei kantelun mukaan noudata hyvää journalistista tapaa, vaan pyrkii lietsomaan vihaa homoseksuaalisia ihmisiä kohtaan.

Blogiteksti rikkoo kantelun mukaan Journalistin ohjeiden kohtaa 26. "Jokaisen ihmisarvoa on kunnioitettava. Etnistä alkuperää, kansallisuutta, sukupuolta, seksuaalista suuntautumista, vakaumusta tai näihin verrattavaa ominaisuutta ei pidä tuoda esiin asiaankuulumattomasti tai halventavasti." Tekstissä homoseksuaalisuus rinnastetaan rikokseen ja sairauteen sekä viitataan sen olevan yhteydessä mm. ihmiskunnan tuhoutumiseen. Homoseksuaalisuudesta puhutaan halventavaan ja hyvää journalistista tapaa rikkovaan tyyliin. Kansanryhmää vastaan kiihottaminen jatkuu myös kirjoituksen jälkeisessä keskustelussa.


Verkkolehti Uuden Suomen vastaus 27.10.2010

Päätoimittaja Markku Huusko vastaa, että verkkolehti Uusi Suomi pitää yllä palvelua nimeltä Puheenvuoro. Se koostuu pääasiassa poliittisesti aktiivisten lukijoiden ja politiikkaa työkseen tekevien blogeista eli verkkokirjoituksista. Puheenvuoro-blogin ylläpitäjäksi pääsee helposti laittamalla pyynnön Uuden Suomen toimitukselle. Erityistä esikarsintaa ei ole, joskin nimeä kirjoittajalta edellytetään. Tarkoituksena on palvelullaan lisätä yhteiskunnallista keskustelua sananvapautta kunnioittaen. Puheenvuoro on erotettu selkeästi Uuden Suomen uutispalvelusta eli toimituksellisesta aineistosta.

Uusi Suomi on varannut käyttöehdoissaan itselleen oikeuden poistaa bloggaajien tekstejä palvelustaan, jos verkkolehti katsoo, että ne sotivat käyttöehtoja vastaan. Blogin pitäjille kerrotaan verkkosivuilla näkyvissä olevissa käyttöehdoissa ja keskusteluohjeissa selkeästi heidän omasta vastuustaan kirjoituksista. Uudelle Suomelle siirtyy julkaisijan vastuuta niissä tapauksissa, joissa toimitus on tehnyt blogikirjoituksesta niin sanotun noston uutissivuston oikeaan yläkulmaan. Lukijoilla on mahdollisuus esittää Uuden Suomen toimitukselle loukkaavaksi kokemansa kirjoituksen poistamista. Tällaisissa tapauksissa Uusi Suomi katsoo kunkin tapauksen erikseen. Toimitus on poistanut kirjoituksia joissain näistä tapauksista.

Uusi Suomi ei vastaa Puheenvuoro-palvelussa esitetyistä mielipiteistä. Uuden Suomen toimitus ei myöskään ole tässä nimenomaisessa tapauksessa nostanut kanteluja koskevaa kirjoitusta etusivun yläkulmaan, eli tehnyt siitä erillistä journalistista päätöstä palvelussaan. Kantelijat eivät myöskään ole esittäneet kokemansa virheen korjaamista pyytämällä tekstin poistamista verkosta. Näin Uusi Suomi ei katso olevansa vastuussa kyseessä olevasta blogitekstistä.


Ratkaisu

Jokaisen ihmisarvoa on kunnioitettava. Etnistä alkuperää, kansallisuutta, sukupuolta, seksuaalista suuntautumista, vakaumusta tai näihin verrattavaa ominaisuutta ei pidä tuoda esiin asiaankuulumattomasti tai halventavasti (JO 26).

JSN:n verkkolausuma (3741/L/07) suosittaa keskustelupuheenvuorojen seulomista ja muokkaamista ennen julkaisua. Neuvosto kuitenkin hyväksyy myös jälkimoderoidut palstat. Siinä tapauksessa palsta on erotettava selvästi tiedotusvälineen julkaisemasta muusta aineistosta. Verkkosivuilla kävijöiden on voitava nähdä sivuilta heti, millaisella palstalla he ovat ja millaisia sääntöjä sillä noudatetaan. Tämä on tiedotusvälineiden luotettavuudelle erityisen tärkeää.

Uuden Suomen Puheenvuoro -palsta löytyy päävalikosta etusivulta, jossa on myös erillinen palsta ”Poimintoja Puheenvuoroista”. Molemmat linkit vievät Puheenvuoro-osioon, jossa etusivulle poimittujen lisäksi myös kaikki muut blogikirjoitukset ovat näkyvillä. Myös Uuden Suomen logo on selkeästi näkyvillä. Puheenvuoro-palsta näyttääkin nykymuodossaan olevan olennainen osa verkkolehti Uutta Suomea. Lukijoiden on vaikea tajuta, että se voisi olla erillinen julkaisu.

Uuden Suomen blogipalstan kirjoittaja kertaa ja luettelee sukupuoliseen vähemmistöön kohdistuneita ja kohdistuvia ennakkoluuloja ja asenteita niitä kuitenkaan arvottamatta. Kirjoituksen pääasiana on otsikon mukaan pohtia sitä ” Miksi ja keiden tahdosta maailmassa on homomyönteinen buumi?" Kirjoittaja paljastaa ketkä buumin takana ovat: ”He ovat niitä, jotka puhuvat Uuden maailmanjärjestyksen puolesta… He ovat maailman rahavalta. Tämän maailman jumala on raha… He omistavat viihdeteollisuuden. Siksi sieltä päin on tullut homoviestejä jatkuvasti, koska se toiminta on suurella rahalla sponsoroitua tietoista propagandaa.” Tämä salaliittoteoria on tekstin huipentuma ja kirjoittajan mielipide, johon hänellä on sananvapauden nimissä oikeus ja jonka verkkolehti Uusi Suomi voi julkaista.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että verkkolehti Uusi Suomi ei ole rikkonut hyvää journalistista tapaa.


Ratkaisun teki:
Puheenjohtaja Risto Uimonen.

 

Tämä päätös on avattu 2581 kertaa