PÄÄTÖKSET

Langettava 6825/SL/18
Kymen Sanomat

Tietojen tarkistaminen, lähdekritiikki, olennainen asiavirhe, virheen korjaus

Kymen Sanomat julkaisi uutisen, jossa oli olennainen asiavirhe. Lehti jätti virheen korjaamatta vaikka se sai siitä tiedon.

Vapauttava 6818/MTV/18
MTV

Ihmisarvon kunnioittaminen, yksityiselämän suoja, rikosepäillyn tunnistaminen

MTV julkaisi verkkosivuillaan uutisen, jossa kerrottiin, että kuuro oli tuomittu laittomasta uhkauksesta. Kuulovammaisuutta ei käsitelty halventavasti ja siitä kertominen oli perusteltua tapauksen ymmärtämisen vuoksi. Kantelija saattoi olla lähipiirinsä tunnistettavissa, mutta se ei ollut tekoon nähden kohtuutonta.

Langettava 6787/R/18
Radio Classic

Piilomainonta

Radio esitti mainoksen, jota ei ollut erotettu toimituksellisesta aineistosta Journalistin ohjeiden edellyttämällä tavalla.

Vapauttava 6743/YLE/18
Yle

Otsikko, olennainen asiavirhe, totuudenmukainen tiedonvälitys

Yle julkaisi verkkosivuillaan Jemenin sotaa käsittelevän jutun. Jutussa ei ollut olennaista asiavirhettä, kun siinä tehtiin tulkinta YK-johtajan kannanotosta.

Vapauttava 6742/YLE/18
Yle

Totuudenmukainen tiedonvälitys, tietojen tarkistaminen, olennainen asiavirhe, samanaikainen kuuleminen

Yle julkaisi toimittajansa kolumnin, jossa toimittaja puolusteli epäasiallista käyttäytymistään kritisoimalla tunnistettavissa olevaa henkilöä. Jutussa ei kuitenkaan ollut olennaisia asiavirheitä. Siinä ei myöskään ollut välttämätöntä kuulla kritiikin kohteeksi joutunutta henkilöä samanaikaisesti, koska kyseessä oli kulttuurikritiikkiin rinnastuva mielipideteksti, jossa kommentoitiin aiemmin julkisuudessa käytyä keskustelua. 

Langettava 6738/SL/17
Kaleva

Piilomainonta, mainonnan merkitseminen

Lehti julkaisi sivun kokoisen mainoksen, jota ei ollut merkitty mainokseksi.

Vapauttava 6737/SL/17
Kymen Sanomat

Lähdesuoja

Lehti julkaisi joulupukkina kauppakeskuksessa esiintyneen henkilön nimen kuvatekstissä. Kysymys siitä, oliko lähdesuojasta sovittu, jäi epäselväksi.

Langettava 6734/SL/17
Kauppalehti

Olennainen asiavirhe, virheen korjaaminen, lähdekritiikki, otsikko

Lehti julkaisi verkkosivuillaan jutun, joka käsitteli kriittisesti verotusta koskevia tuomioistuinratkaisuja. Jutussa haastateltu asianajaja oli edustanut jutussa käsitellyn riidan osapuolta. Tätä ei tuotu esille jutussa. Jutussa ei ollut olennaisia asiavirheitä.

Vapauttava 6730/SL/17
STT

Tietojen tarkistaminen, lähdekritiikki, uutistapahtuman seuraaminen, olennainen asiavirhe, virheen korjaus

STT teki ja välitti asiakkailleen uutisen, jota se täydensi saatuaan aiheesta lisätietoa. Alkuperäisessä uutisessa ei ollut olennaista asiavirhettä, joka STT:n olisi pitänyt oikaista.

Langettava 6723/SL/17
Helsingin Sanomat

Virheen korjaus, olennainen asiavirhe

Lehti julkaisi verkkosivuillaan ja painetussa lehdessään jutun, jossa väitettiin, että uusia antibiootteja ei ole kehitteillä. Lehti oikaisi juttuaan vasta seitsemän ja puoli viikkoa sen jälkeen, kun se oli saanut aiheesta oikaisupyynnön.

Vapauttava 6718/SL/17
Savon Sanomat

Kielteinen julkisuus, samanaikainen kuuleminen, journalistinen päätösvalta, olennainen asiavirhe

Lehti julkaisi pääkirjoituksen, jossa arvioitiin vaihtoehtoisia hoitomuotoja ja yhden tunnistettavissa olevan lääkärin toimintaa. Pääkirjoitus oli tavanomaista yhteiskunnallista arviointia, eikä siinä ollut olennaisia asiavirheitä.

Vapauttava 6717/YLE/17
Yle

Otsikko, virheen korjaus, olennainen asiavirhe

Ylen MOT lähetti televisiossa ohjelman, joka jäi katsottavaksi Ylen verkkopalvelussa. Ohjelman otsikolle löytyi sisällöstä kate, eikä otsikossa ollut olennaisia asiavirheitä.

Vapauttava 6714/SL/17
Aamulehti

Olennainen asiavirhe

Lehti julkaisi verkkosivuillaan junaliikennettä käsittelevän jutun. Jutussa viitattiin Veturimiesten liittoon yleisilmaisulla ”veturinkuljettajien liitto”. Ilmaisun ”pääluottamusmies” sijaan käytettiin ilmaisua ”pääluottamushenkilö”. Tiedotusvälineellä oli oikeus valita käyttämänsä ilmaisut. Ne eivät olleet olennaisia asiavirheitä.

Vapauttava 6713/AL/17
Suomen Kuvalehti

Totuudenmukainen tiedonvälitys, virheen korjaus, erittäin kielteinen julkisuus, nimi rikosuutisessa

Lehti kertoi kantelijan henkilöllisyyden, kun hän oli saanut syytteen avunannosta törkeään virka-aseman väärinkäyttämiseen. Se oli perusteltua asian yhteiskunnallisen merkityksen, henkilön keskeisen roolin ja rikossyytteen vakavuuden vuoksi. Jutussa ei ollut asiavirheitä.

Langettava 6711/PL/17
Länsi-Uusimaa

Virheen korjaaminen

Lehti julkaisi verkkosivuillaan ja printtiversiossaan jutun, jossa oli useita nimivirheitä. Suurin osa niistä oli huolimattomuudesta johtuneita kirjoitusvirheitä. Nämä olivat epätarkkuuksia, joiden korjaamisesta ei ollut välttämätöntä kertoa. Yksi nimivirheistä oli kuitenkin olennainen asiavirhe, jota lehti ei ollut korjannut asianmukaisesti. 

Langettava 6710/SL/17
Ilta-Sanomat

Olennainen asiavirhe

Lehti julkaisi verkkosivuillaan kommenttikirjoituksen, jossa väitettiin, että yli 50 000 euron tuloilla palkankorotus voi verotuksen progressiivisuuden vuoksi muuttua palkanalennukseksi. Jutussa väitettiin myös, että pääkaupunkiseudulla asuva perhe maksaa maailman kovinta tuloveroa ja asumisen hintaa. Nämä olivat olennaisia asiavirheitä, joita lehti ei oikaisupyynnöstä huolimatta korjannut. Äänestyspäätös 9–4. Päätöksen lopussa eriävä mielipide.

Vapauttava 6709/AL/17
Seura

Yksityiselämän suoja, rikosepäillyn tunnistaminen

Lehti kertoi verkkosivuillaan ja printtiversiossaan veropetosepäilystä, joka kohdistui suuren suomalaiskonsernin omistajaan. Henkilö oli jutusta tunnistettavissa. Se oli perusteltua henkilön aseman ja asian yhteiskunnallisen merkityksen vuoksi.

 

Langettava 6704/YLE/17
Yle

Lähdesuoja, totuudenmukainen tiedonvälitys, olennainen asiavirhe, sepitteellinen aineisto

Ylen MOT lähetti televisiossa ohjelman, jossa esitettiin väite, jonka paikkansapitävyyttä ei perusteltu ohjelmassa. Myöhemmin väitteen paikkansapitävyyttä perusteltiin ainoastaan yhden nimeämättömän lähteen arviolla. Väite esitettiin ohjelmassa tosiasiana, vaikka kyse oli lähteen mielipiteestä. Tämä oli olennainen asiavirhe, joka olisi pitänyt korjata.

Langettava 6700/YLE/17
YLE

Totuudenmukainen tiedonvälitys, tietojen tarkistaminen, olennainen asiavirhe, virheen korjaus

Ylen MOT-toimitus julkaisi verkkosivuillaan lobbaamista käsittelevän jutun. Jutussa julkaistiin 74 nimen lista eduskunnassa runsaasti vierailleista henkilöistä. Yle ei ollut tarkistanut kaikkien listalla olevien henkilöllisyyksiä niin hyvin kuin se olisi voinut, ja lista sisälsi virheitä. Yleisölle ei kerrottu virheistä riittävän tarkasti.

Vapauttava 6689/SL/17
Karjalainen

Piilomainonta, mainonnan merkitseminen

Lehti julkaisi verkkosivuillaan natiivimainoksen. Se oli merkitty Journalistin ohjeiden mukaisesti.

<< 1 2 3 4 5 6 7 8  ... >> 

Vapauttava 4402/SL/10

Vastaaja: Keskipohjanmaa

Ratkaistu: 26.10.2010

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös virheen korjausta koskevassa asiassa. Mielipidekirjoituksen kuvatekstissä oli toimituksen tekemä virhe. Korjausvaatimus tavoitti toimituksen vasta JSN:n vastauspyynnön myötä. Virhe korjattiin heti, kun toimitus sai siitä tiedon.

Kantelu 10.10.2010

Kantelija lähetti mielipidekirjoituksensa Riipan asemarakennuksen paikasta 14.9.2010. Keskipohjanmaa julkaisi 17.9.2010 kirjoituksen ja asemarakennuksen valokuvan kuvateksteineen. Siinä väitetään kirjoittajan eli kantelijan esittävän, että asemarakennus voisi jäädä paikoilleen. Tätä kantelija ei kuitenkaan esittänyt, vaan rakennuksen siirtämistä sen verran, että sen valtakunnallisesti arvokas luonne säilyisi. Sähköpostiviestissään 29.9.2010 kantelija vaati virheen korjausta. Lehti ei kuitenkaan vaatimuksesta huolimatta ole virhettä korjannut.


Keskipohjanmaan vastaus 20.10.2010

Päätoimittaja Lassi Jaakkola vastaa, että kantelija on oikeassa. Hänen 17.9.2010 Keskipohjanmaan mielipidesivulla julkaistun kirjoituksensa yhteydessä ollut kuvateksti oli virheellinen. Toimitus hankki kirjoituksen yhteyteen kuvan ja teki siihen kuvatekstin, jossa ollut virhe johtui väärinymmärryksestä.

Kantelija kirjoitti mielipiteessään, että Riipan asemarakennus voisi kuulua edelleen valtakunnallisesti merkittäviin kohteisiin, jos se kuuluisi välittömästi siihen ympäristöön, jossa se on ollut. Hyvällä tahdolla pistoraiteen vieressä olevan huoltotien mutka olisi hänen mukaansa siirrettävissä lähemmäs alikäytävää ja rakennus sovitettavissa pistoraiteen ja huoltotien väliin. Kuvatekstiä toimituksessa laadittaessa tämän ymmärrettiin tarkoittavan rakennuksen jäämistä paikoilleen. Ymmärrys osoittautui vääräksi. Kantelijan tarkoittama aseman paikka vaatisikin rakennuksen siirtämistä.

Kantelijan 29.9.2010 toimituksemme yleiseen sähköpostiin lähettämä oikaisuvaatimus ei koskaan mielipidetoimitustamme tavoittanut. Tämän vuoksi oikaisua ei julkaistu. Jos uutispöydässämme olisi kyseisen, aihekentän tekstillä ”Riipan asemasta” kirjoitetun sähköpostiviestin tulo hoksattu ja saatettu mielipidetoimituksen tietoon, oikaisu olisi julkaistu saman tien. Nyt se julkaistiin 15.10.2010 eli heti, kun saimme tiedon oikaisemisen tarpeesta JSN:n lähettämän, 14.10.2010 vastaanottamamme kantelun vastauspyyntökirjeen yhteydessä.


Ratkaisu

Olennainen virhe on viipymättä korjattava (JO 20).

Keskipohjanmaa julkaisi kantelijan mielipidekirjoituksen Riipan asemarakennuksen kohtalosta. Toimitus lisäsi sen yhteyteen valokuvan, johon tehtiin toimituksessa kuvateksti. Sen mukaan kirjoittaja esitti asemarakennuksen jäämistä paikoilleen, vaikka hän esitti rakennuksen vähäistä siirtämistä. Kantelija vaati sähköpostitse virheen korjausta. Virhe korjattiin, kun toimitus sai siitä tiedon JSN:n pyydettyä vastausta mielipidekirjoittajan kanteluun.

Julkisen sanan neuvoston mielestä kyse oli olennaisesta virheestä, koska kirjoittajan tarkoittama siirto voisi ilmeisesti säilyttää aseman valtakunnallisesti merkittävänä kohteena. Muut vaihtoehdot eivät tätä todennäköisesti turvaisi. Kantelijan lähettämä korjausvaatimus ei tavoittanut toimitusta. Lehti kuitenkin korjasi virheen 15.10.2010 eli heti, kun sai siitä tiedon. Neuvosto pitää virheen korjausta riittävänä, vaikka se julkaistiinkin lähes kuukausi alkuperäisen kirjoituksen jälkeen. Viivytyksen ei voi katsoa johtuvan sen enempää kantelijasta kuin toimituksestakaan.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Keskipohjanmaa ei ole rikkonut hyvää journalistista tapaa.
 

Ratkaisun teki:
Puheenjohtaja Risto Uimonen

Tämä päätös on avattu 4445 kertaa