2010 PÄÄTÖKSET

Vapauttava 4437/R/10
Voice

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös nimen suojaa ja samanaikaista kuulemista koskevassa asiassa. Radiokanava julkaisi uutisessaan verkossa hämmennystä herättäneen tekstiviestipalvelun taustayhtiön hallituksen jäsenten nimet. Tieto oli julkinen, eikä kantelija kiistänyt yhteyttään sivustoon tai yrittänyt saada omaa kannanottoaan julki.

Langettava 4431/SL/10
Iltalehti

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös toisen työn käyttämistä koskevassa asiassa. Lehti käytti verkkosivuillaan julkaistussa urheilu-uutisessa toisen sivuston julkaisemia tietoja, mutta jätti lähteen mainitsematta. Toimitus huomasi laiminlyönnin, mutta ei lisännyt uutiseen lähdettä, vaan poisti koko uutisen.

Vapauttava 4430/YLE/10
Yle TV1, MOT

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös totuudenmukaista tiedonvälitystä koskevassa asiassa. Ohjelma kyseenalaisti yleisen sairauden vallitsevat hoitokäytännöt, joten se oli aiheeltaan yhteiskunnallisesti merkittävä. Myös puolustus sai puheenvuoron.

Vapauttava 4413/SL/10
Länsi-Uusimaa

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös piilomainontaa koskevassa asiassa. Henkilöjutussa kerrottiin banaanintuottajan maksamasta matkasta ja ympäristömerkistä. Tausta kerrottiin avoimesti. Myöhemmin julkaistu mielipide Reilun kaupan sertifikaatista takasi kokonaisuuden monipuolisuuden ja kriittisyyden.

Vapauttava 4411/SL/10
Östra Nyland

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös oikeusjutun seuraamista koskevassa asiassa. Lehden uutisissa kerrottiin kunnallisen päättäjän yksityiselämään kohdistuvasta esitutkinnasta ja siitä seuranneesta oikeuden tuomiosta asianmukaisesti.

Vapauttava 4410/SL/10
Etelä-Suomen Sanomat

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös otsikkoa koskevassa asiassa. Jutun otsikko ei kerro täsmällisesti itse jutun sisältöä. Uutinen kertoo kuitenkin yhteiskunnallisesti merkittävistä asioista, jotka selviävät lukijalle.

Vapauttava 4408/IL/10
Verkkolehti Uusi Suomi

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös mielipidekirjoitusta koskevassa asiassa. Jälkimoderoidulla blogipalstalla julkaistu puheenvuoro kertasi luettelomaisesti seksuaaliseen vähemmistöön kohdistuvia ennakkoluuloja ja asenteita. Kirjoituksen pääasiana oli kuitenkin salaliittoteoria, jossa eriteltiin syitä julkisuudessa käytävälle homokeskustelulle.

Langettava 4405/AL/10
Kauneus & Terveys

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös piilomainontaa ja journalistista päätösvaltaa koskevassa asiassa. Lehti esitteli jutussaan yhden valmistajan tuotteita kritiikittömän myönteisesti ja vailla vaihtoehtoja. Lisäksi lehden viittaus tilausyhteistyöhön on omiaan asettamaan itsenäisen, journalistisen päätösvallan kyseenalaiseksi yleisön silmissä.

Vapauttava 4402/SL/10
Keskipohjanmaa

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös virheen korjausta koskevassa asiassa. Mielipidekirjoituksen kuvatekstissä oli toimituksen tekemä virhe. Korjausvaatimus tavoitti toimituksen vasta JSN:n vastauspyynnön myötä. Virhe korjattiin heti, kun toimitus sai siitä tiedon.

Langettava 4400/SL/10
Iltalehti

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös virheen korjausta, lähdekritiikkiä ja tietojen tarkistamista koskevassa asiassa. Uutinen oli jo perusteiltaan virheellinen, koska lehti joutui huijauksen kohteeksi. Uutisen taustoja ei ollut tarkistettu riittävästi. Myös lähdekritiikki petti. Tämän vuoksi normaali asiavirheen korjaus ei riittänyt.

Vapauttava 4399/SL/10
Hufvudstadsbladet

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös ihmisarvoa koskevassa asiassa. Uutinen ei leimannut ilmaisullaan ”finsk” suomenkielisiä. Asiayhteydestä käy selville, että tekstissä kerrotaan Suomen kansalaisesta eikä äidinkielenään suomea puhuvasta henkilöstä.

Vapauttava 4397/TV/10
Nelonen, uutiset

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös toden ja sepitteen erottamista sekä lähdekritiikkiä koskevassa asiassa. Tv-kanavan uutinen kirkasvalokorvanapeista oli riittävän monipuolinen ja kriittinen, eikä siinä sekoitettu mielipiteitä tosiasioihin.

Vapauttava 4396/SL/10
Turkulainen

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös pakinaa ja ihmisarvoa koskevassa asiassa. Julkisessa kiistatilanteessa olevien virkamiesten usuttaminen nyrkkeilyotteluun ei loukkaa osapuolena olevan kantelijan ihmisarvoa.

Langettava 4383/SL/10
Helsingin Sanomat

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös vainajan ja hänen omaistensa hienotunteista ja ihmisarvoista kohtelua koskevassa asiassa. Ennakkomoderoidulla verkkokeskustelupalstalla julkaistiin epähuomiossa linkki ulkomaisen lehden sivuilla sijaitseviin valokuviin suomalaisesta miehestä, joka oli hetkeä aikaisemmin kuollut hirttäytymällä. Keskustelupalstalla myös pidettiin miehen kuolemaa myönteisenä asiana. Toimitus oli vastuussa julkaisemisesta, vaikka poistikin kommentit jälkikäteen.

Vapauttava 4367/YLE/10
TV1, MOT

Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös tietojen hankkimisesta ja kuvaamisesta julkisella paikalla. Yrityksen asiakaspalvelijaa kuvattiin ja häneltä tiedusteltiin toimitusjohtajaa yrityksen ovella. Paikka on julkinen, joten kuvaamiseen ei tarvitse erillistä suostumusta. Asiakaspalvelijan työ ei tässä tapauksessa kuulunut yksityiselämän piiriin.

Langettava 4364/PL/10
Sydän-Hämeen Lehti

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös loukkaavaa kirjoittelua koskevassa asiassa. Lehti poisti verkkokeskustelustaan kantelijan aloittaman keskusteluketjun asiattomien vastauspuheenvuorojen vuoksi ja kantelijan pyynnöstä. Tämän jälkeen toimitus julkaisi painetussa lehdessä kantelijan henkilöön ja hänen lapsiinsa kajoavan kirjoituksen, jota lehden lukijan on mahdoton ymmärtää ilman asiayhteyttä. Kantelija joutui erittäin kielteiseen julkisuuteen, jota ei voinut jälkeenpäin korjata.

Vapauttava 4361/PL/10
Kurikka-lehtiJulkisen sanan neuvoston vapauttava päätös kolumnia ja leimaavaa kirjoittelua koskevassa asiassa. Toimittaja kritisoi kolumnissaan toimihenkilöä, joka esti hänen työskentelynsä ryhmäperhepäiväkodissa. Kantelija ei yrittänyt vastata arvosteluun.
Vapauttava 4359/TV/10
MTV3Julkisen sanan neuvoston vapauttava päätös totuudenmukaista tiedonvälitystä koskevassa asiassa. Tv-uutisissa kerrottiin, että WinCapitan esitutkinta on päättynyt ja juttu siirtyy syyteharkintaan. Samalla kerrottiin uudesta yhtiöstä, WISH WinCapitasta, jossa on mukana samoja henkilöitä kuin vanhassa sijoitusklubissa. Tiedot pitivät paikkansa.
Langettava 4358/SL/10
Helsingin Sanomat

Julkisen sanan neuvoston äänin 7–3 antama langettava päätös ihmisarvon kunnioittamista koskevassa asiassa. Ennakkomoderoidulla verkkokeskustelupalstalla julkaistiin epähuomiossa kommentti, joka loukkasi venäläisten ihmisarvoa. Heistä käytettiin halventavaa nimitystä ja kuvailtiin heidän sairastamistaan ja kuolemaansa myönteisenä asiana. Toimitus oli vastuussa julkaisemisesta, vaikka poistikin kommentin jälkikäteen. Eriävä mielipide.

Langettava 4357/SL/10
Kaleva

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös virheen korjausta ja tietojen tarkistamista koskevassa asiassa. Netissä ja printtilehdessä julkaistu uutinen oli perusteiltaan virheellinen. Se korjattiin vain painetussa lehdessä ns. perinteisellä oikaisulla. Netistä uutinen poistettiin kokonaan.

<< 1 2 3 4 >> 

Langettava 4357/SL/10

Vastaaja: Kaleva

Ratkaistu: 7.10.2010

Julkisen sanan neuvoston langettava päätös virheen korjausta ja tietojen tarkistamista koskevassa asiassa. Netissä ja printtilehdessä julkaistu uutinen oli perusteiltaan virheellinen. Se korjattiin vain painetussa lehdessä ns. perinteisellä oikaisulla. Netistä uutinen poistettiin kokonaan.

Kantelu 24.7.2010

Kantelijan mukaan toimittaja antaa Kalevassa 22.7.2010 julkaistussa jutussa ”Pikku Viitajärven rannalle nousee pian omakotitaloja” lukijalle kuvan, joka ei vastaa totuutta. Journalistin ohjeiden kohdan 8 mukaan journalistin on pyrittävä totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen, mutta ko. artikkelissa toimittaja on antanut tietoa, joka ei ole totuudenmukaista. Kohtaa 10 on rikottu siten, ettei tietoja ole tarkastettu Haukiputaan kunnasta. Myös kohtaa 12 on olennaisesti rikottu, sillä toimittaja ei ilmeisestikään ole suhtautunut tietolähteisiinsä kriittisesti, vaan on luottanut ainoastaan yhteen tietolähteeseensä kysymättä mitään Haukiputaan kunnan edustajalta. Kohtaa 13 on rikottu: raportointia ei ole vielä täydennetty, vaikka tieto on todettu virheelliseksi. Kohdan 20 mukaan olennainen virhe on viipymättä korjattava. Oikaisun (23.7.2010) näkyvyys lehdessä suhteessa artikkeliin on mitätön. Nettisivuilla korjausta ei ole lainkaan, vaan artikkeli on poistettu sieltä kokonaan.


Kalevan vastaus 29.8.2010

Päätoimittaja Markku Mantila vastaa, että kantelun kohteena olevassa jutussa on asiavirhe. Se oikaistiin heti seuraavan päivän numerossa. Oikaisu oli kooltaan tavanomainen ja sijoitettiin lehden sivulle kuten oikaisut Kalevassa sijoitetaan – varsinkin kun itse uutinen ei ollut sijoituksensa ja kokonsa perusteella lehden tärkeimpiä. Nettiin ei päätoimittajan vastauksen mukaan tehty oikaisua. Jutun verkkoon laittanut toimittaja muistaa ajastaneensa jutun tulemaan julki puolen yön aikaan. Saadun palautteen perusteella juttu poistettiin heti aamulla, kun väki tuli töihin. Verkkotoimittaja aloittaa kello 7.

Toimituksella ei ollut syytä epäillä, että lähteenä ollut rakennuttaja oli liikkeellä harhautusmielellä. Haukiputaan kunnan edustajaa ei kesälomakauden vuoksi tavoitettu. Kaavoituksesta vastaavat henkilöt olivat kaikki lomalla, eikä kunnanjohtajaa useista yrityksistä huolimatta tavoitettu kommentoimaan juttua.


Ratkaisu

Journalistin on pyrittävä totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen (JO 8). Tiedot on tarkistettava mahdollisimman hyvin – myös silloin kun ne on aikaisemmin julkaistu (JO 10). Tietolähteisiin on suhtauduttava kriittisesti. Erityisen tärkeää se on kiistanalaisissa asioissa, koska tietolähteellä voi olla hyötymis- tai vahingoittamistarkoitus (JO 12). Olennainen virhe on viipymättä korjattava (JO 20).

Kaleva kertoi nelipalstaisessa uutisessa lehdessä ja verkossa, että Haukiputaan kunta on kaavoittanut uuden asuinalueen 28 omakotitaloa ja mökkiä varten. Seuraavana päivänä lehti julkaisi yksipalstaisen oikaisun, jonka mukaan kyseessä onkin rantakaava matkailutilan tarpeisiin eikä kunnan kaavoittama asuinalue. Oikaisua ei julkaistu verkossa, josta juttu vain poistettiin.

Kalevan julkaisemassa uutisessa ei ole kyse pelkästä asiavirheestä, vaan se on jo perusteiltaan virheellinen. Julkisen sanan neuvoston mielestä lehti on laiminlyönyt lähdekritiikin uskoessaan pelkästään alueen rakentajaa ja jättäessään tarkistamatta tiedot viranomaisilta. Huomiota herättävän jutun korjaaminen lyhyellä oikaisulla ei ollut neuvoston mielestä riittävää, jotta lukijat olisivat saaneet asiasta totuudenmukaisen käsityksen. Asiasta olisi tässä tapauksessa kuulunut tehdä uusi juttu, jossa virhe olisi myönnetty ja kerrottu asia oikein. Uutinen julkaistiin myös verkossa, mutta siellä virheitä ei korjattu lainkaan, vaikka olisi pitänyt. Jutun poistaminen ei vapauttanut oikaisuvelvollisuudesta.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Kaleva on rikkonut hyvää journalistista tapaa ja antaa lehdelle huomautuksen.


Ratkaisun tekivät:
Risto Uimonen (pj), Merja Ahtiainen, Anssi Halmesvirta, Kalle Heiskanen, Arto Henriksson Juha Kulmanen, Tuomo Lappalainen, Risto Pohjanpalo, Susanna Reinboth ja Matti Saari.

Tämä päätös on avattu 3524 kertaa