Pientä huomaavaisuutta käytökseen

Pientä huomaavaisuutta käytökseen

Kanteluiden määrä nousi jälleen 2012, tosin vain himpun verran edellisvuodesta. Kylmä tosiasia on, että kanteluja tulee JSN:lle vuosi vuodelta enemmän ja että niiden osuus toiseksi eniten Pohjoismaissa, niukasti Norjaa vähemmän.

Kasvuun on useita syitä, muun muassa JSN:n tunnettuuden vahvistuminen. Ihmiset, jotka kokevat tulleensa toimitusten kaltoin kohtelemaksi, luottavat median itsesääntelyjärjestelmään niin paljon, että näkevät aiheelliseksi kääntyä sen puoleen. Vaikka se on mairittelevaa JSN:n kannalta, kehityksen suunta ei ilahduta meitä. JSN:n päätösten saaminen on venynyt kantelutulvan takia puoleen vuoteen, ja se on liian paljon.

JSN:n toimistoon tulee paljon muitakin yhteenottoja, joissa valitetaan median toimista ilman kantelutarkoitusta. Saan JSN:n puheenjohtajana yleisön kriittistä palautetta aina, kun lähden pois kotoa. Sitä tulee usein kotiinkin soittoina tai postina.

Ei siinä mitään. JSN on olemassa siksi, että kuka hyvänsä voi tehdä kantelun mediasta ja saada sille ilmaisen käsittelyn. Silti harmittaa joka kerta, kun joudumme toteamaan, että toimituksissa on sorruttu alkeellisiin virheisiin. Keskittyisimme mieluummin journalistisesti ja yhteiskunnallisesti merkittävien periaatelinjausten pohtimiseen kuin Journalistin ohjeiden amatöörimäisten rikkomusten tutkimiseen. Jokainen kantelu otetaan nimittäin tosissaan ja selvitetään kunnolla JSN:ssä.

Tiedotusvälineiden tulevaisuus on epävarma. Niillä ei ole varaa yhtään katselijaa, kuuntelijaa tai lukijaa velttoilemalla tai käyttäytymällä ylimielisesti. Median kaltoin kohtelema muistaa vuosikymmenen jälkeenkin ikävät kokemuksensa. Rohkenenkin esittää omien kokemukseni pohjalta muutaman helpon vihjeen, joiden avulla toimitukset voivat välttää alkeellisia sudenkuoppia.

1. Kun tyytymätön yleisön edustaja soittaa toimitukseen, kuuntele aidosti, mitä hän haluaa sanoa. Älä ryhdy todistamaan, että hän on väärässä ja toimitus oikeassa, vaikka asia olisikin niin. Anna soittajan keventää sydäntään. Se riittää usein tilanteen laukaisuun.

2. Jos olet kiireinen, pyydä soittajan yhteystiedot ja lupaa ottaa yhteyttä heti, kun ehdit. Tee niin ja toimi silloin kohdan yksi mukaan.

3. Älä jätä vastaamatta sähköposteihin, joissa kritisoidaan toimitusta. Anna hälytyskellojesi soida, jos vastausta vaille jäänyt ottaa uudelleen yhteyden toimitukseen. Mikäli häntä ylenkatsotaan, hän kääntyy todennäköisesti JSN:n puoleen

4. Asiallista arvostelua sietävä tiedotusväline on kiinnostavampi ja uskottavampi kuin viestin, joka todistaa omaa erehtymättömyyttään kieltäytymällä pikkumaisesti julkaisemasta vastineita tai puheenvuoroja. Kommentti- ja vastineoikeus on niin jalo periaate, että se tunnetaan Journalistin ohjeiden lisäksi sananvapauslaissa. Sen myöntäminen on kunniallinen ja avarakatseinen tapa välttää kantelu.

5. Jos et saa kriittisen huomion kohteena olevalta henkilöltä kommenttia samaan juttuun, huolehdi siitä, että se hankitaan ja julkaistaan mahdollisimman pian. Älä jätä seurantaa kesken. Tämä on erityisen tärkeää silloin, kun henkilön maine on vaarassa tahriintua.

6. Opettele Journalistin ohjeet. Langettava päätös voidaan antaa vain niiden rikkomisesta.

14.1.2013

Kirjoittaja