5.8.2015 Sekkivihkojournalismi tuomiolla

Risto Uimonen

Britanniassa on tapahtunut News of the World -lehden salakuunteluskandaalin jälkeisessä pyykinpesussa käänteitä, jotka on hyvä tuntea myös Suomessa. Poliisi käynnisti Lontoossa vuonna 2011 mittavan operaatio Elvedenin, jolla se pyrki jäljittämään toimittajille ja eritoten The Sun-lehdelle salassa pidettäviä tietoja vuotaneita viranomaisia.

Operaation yhteydessä pidätettiin tai vangittiin 80 henkilöä. Oikeudenkäynneissä heistä on tuomittu 26 vankeusrangaistuksiin, joiden pituus vaihtelee 13 kuukaudesta kahteen vuoteen. PressGazetten laskujen mukaan heidän tuomioidensa yhteispituus on yli 20 vuotta. Seitsemän epäiltyä odottaa yhä oikeudenkäyntiä. Neljä henkilöä on vapautettu syytteistä.

Lähes kaikki tietoja luovuttaneet henkilöt ovat poliiseja tai vankilaviranomaisia. He olivat vuotaneet tietoja rahaa vastaan systemaattisesti. Vuotajien joukossa on myös puolustusministeriön tiedottaja Bettina Jordan-Barber. The Sun maksoi hänelle tietovuodoista 100 000 puntaa.

Vain kaksi toimittajaa on tuomittu operaatio Elvedenissä. Entinen Mirrorin ja News of the Worldin toimittaja Dan Evans tunnusti ostaneensa tietoja viranomaisilta. The Sunin Anthony France tuomittiin näyttöjen perusteella. Hän oli maksanut toimituksen tililtä poliisille 38 uutisesta 22 000 puntaa.

Summat vaihtelevat uutisen tärkeyden ja kiinnostavuuden mukaan. Karkeasti laskien viranomaiset saivat 500–700 puntaa vuodosta The Sunilta. Isot uutiset nostivat korvauksen 1 500–1 750 puntaan. Lista tuomioista ja maksuista löytyy PrezzGazetin jutusta (http://www.pressgazette.co.uk/jailed-more-20-years-sources-convicted-selling-stories-journalists).

News of the Worldin, Sunin ja Mirrorin skuupit olivat kovia uutisia Britanniassa. Jotkut niistä herättivät huomiota myös ulkomailla Suomea myöten. Skuuppitoimittajat saivat ihailua ja kunnioitusta osakseen, mutta nyt tiedämme, että he olivat hankkineet tietojansa ja sädekehänsä kyseenalaisin keinoin, sekkivihkojournalismin avulla.

The News of the World jopa käytti toimituksen ulkopuolisia yksityisetsiviä puhelinvastaajien salakuunteluun. Sellaisiin journalistisiin ”sankaritekoihin” kova uutiskilpailu johti irtonumeroina myytävien tabloidien kesken Lontoossa. Rupert Murdochin mediaimperiumi maksoi laittomuuksista kovan hinnan: sen piti lakkauttaa tuottoisa lehtensä, The News of the World. Myös Britannian lehdistöneuvosto, PCC, menetti näissä rytinöissä uskottavuutensa. Poliitikot lakkauttivat sen, ja tilalle luotiin uusi itsesääntelyjärjestelmä.

MTV3:n uutisiin viime lokakuussa kohdistunut rahastusyritys herätti Suomen ammattipiireissä ilmapiiriä puhdistaneen ja pelisääntöjä selkeyttäneen keskustelun. Suomessa kun ei ole yleensä tapana maksaa lähteille. MTV3 kieltäytyi tuntemattomaksi jääneen poliisiviranomaisen tarjouksesta. Mies halusi vuotaa MTV3:n uutistoimitukselle skuuppeja maksua vastaan. Hän antoi yhden ilmaisen maistiaisen, joka osoitti, että hän istui uutisarvoisten tietojen päällä.

Hintapyyntö tv-uutisesta oli 500 euroa. Nettiuutisia hän olisi myynyt vaatimattomasti 250 eurolla (http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/ilmainen-maistiainen/4431500). MTV3 paljasti rahastusyrityksen, ja itsensä nurkkaan ajanut vuotaja surmasi itsensä. Poliisi pelasi peliään kovin inhimillisin panoksin.

JSN antoi 22.4.2015 MTV3:lle vapauttavan päätöksen. Katsoimme, ettei MTV3 ollut rikkonut lähdesuojaa, koska se ei tiennyt, kuka vuotaja oli. Lähdesuojaa ei ollut voitu antaa, koska puuttui toinen osapuoli, jonka kanssa lähdesuojasopimus olisi pitänyt tehdä, jotta se olisi ollut sitova Journalistin ohjeiden tarkoittamalla tavalla (http://www.jsn.fi/sisalto/5660-tv-14/?year=2015&search=mtv).

5.8.2015