26.11.2015 Uskottavuus voi olla pienestä kiinni

Risto Uimonen

Median edustajat pääsivät pitkästä aikaa röyhistämään rintaansa Mediapäivässä Katajanokalla  keskiviikkona 25.11. Median alamäki on jatkunut vuosikausia, mutta tutkimuksista kantautuu nyt ilahduttavia viestejä: yleisön luottamus tiedotusvälineisiin on kasvanut ja journalismin arvostus on noussut.  

Tieto on mannaa median parissa työskenteleville. Heidän mielestään arvot ovat silloin kohdallaan, kun yleisö sanoo pitävänsä tärkeänä journalismin laatua ja luotettavuutta. Mediabisneksen ydinhän perustuu laadukkaan sisällön tuottamiseen ja myymiseen.  

Internet on täynnä tietoa ja disinformaatiota niin, että termi informaatioähkykin tuntuu välillä riittämättömältä ali-ilmaisulta. On tärkeää, että on ammattilaisia ja toimituksia, jotka seulovat ja etsivät olennaista tietoa informaatiotulvasta sekä tulkitsevat asiantuntevasti maailmaa.  

Journalismin arvostus nousee silloin, kun maailmassa tapahtuu sellaista, mikä järkyttää ja mitä on vaikea ymmärtää saati hyväksyä. Mieleen palautuu vuosi 2001, jolloin mieliä järkytti New Yorkin kaksoistornin tuho ja sen seuraukset. Samaan vuoteen osui monia muitakin suuria uutistapahtumia.  

Vuosi 2001 on median käytön ja journalistisen sisällön arvostuksen tähänastinen huippuvuosi sosiaalisen median aikakaudella. Tämän vuoden kehityksessä on paljon eväitä samaan. Pakolaiskriisit, Pariisiin pommit, Syyrian sota, kotimaan työtaistelut ja pakkolakisuunnitelma, neuvottelut palkkasopimuksesta, Perussuomalaisten nousu hallitukseen, lyhyt hallituskriisi ja taistelu keinoista Suomen talouden saamiseksi kasvu-uralle kiinnostavat ja askarruttavat ihmisiä.  

Journalismilta odotetaan taustoitusta ja vastauksia avoimiin kysymyksiin. Tässä on toimitusten suuri mahdollisuus vakuuttaa yleisöä ammatillisella osaamisellaan.  

Suurten uutisten paineissa ei kuitenkaan pitäisi unohtaa journalistisen työn perusasioita. STT:n uutispäätoimittaja Minna Holopainen käytti Mediapäivässä painavan puheenvuoron luotettavuudesta ja kertoi, miten uutistoimisto pyrkii systemaattisesti varmistamaan, että sen jutut pitävät paikkansa. Holopaisen viestin voi pelkistää kolmeen sanaan: tarkista, tarkista ja tarkista.  

Ja jos silti menee metsään, Holopainen kehotti korjaamaan tehdyt virheet reilusti ja rehdisti. Sitä edellyttävät myös Journalistin ohjeet.  

Aamun lehtiä lukiessa edellispäivän mieliala laski, kun oikaisupalstalla korjattiin nimivirheitä. Ne ovat kiusallisen yleisiä ja luovat mielikuvaa toimitusten osaamisesta. Nimivirheen kohde ei unohda tapahtunutta. Hän tuumii, että jos toimittaja ei osaa kirjoittaa edes nimeä oikein, miten voi olettaa, että hän pystyy tekemään paikkansapitäviä ja asiantuntevia juttuja monimutkaisista asioista.  

Kun suurten uutisten kuohu tasaantuu, median uskottavuuden arvioinnissa paino siirtyy jälleen yksityiskohtiin. Median uskottavuus on usein pienestä kiinni.