Julkisen sanan neuvosto - Tuoreimmat päätöksethttp://www.jsn.fi/RSS/Feed.aspx?id=4233&ctid=29&tpid=78&lang=fiTuoreimmat päätöksetinfo@jsn.fihttp://www.jsn.fi/paatokset/6928-sl-18/?year=2018http://www.jsn.fi/paatokset/6928-sl-18/?year=2018Iltalehti (6928/SL/18)<p>Lehti julkaisi verkkosivuillaan jutun, jossa kerrottiin ravintolapäällikön syyllistyneen syrjintään. Jutusta kävi ilmi, että lehden käyttämä tunnistamatonta järjestyksenvalvojaa esittävä kuvituskuva ei liittynyt tapaukseen.</p>Wed, 21 Nov 2018 00:00:00 +0200http://www.jsn.fi/paatokset/6931-sl-18/?year=2018http://www.jsn.fi/paatokset/6931-sl-18/?year=2018Iltalehti (6931/SL/18)<p>Lehti julkaisi verkkosivuillaan jutun, jossa se käytti kuvituskuvana kuvaa leikkausta tekevästä kirurgista. Jutusta kävi selvästi ilmi, että kuva ei liittynyt jutussa käsiteltyihin potilasvahinkoihin.</p>Wed, 21 Nov 2018 00:00:00 +0200http://www.jsn.fi/paatokset/6878-sl-18/?year=2018http://www.jsn.fi/paatokset/6878-sl-18/?year=2018Kouvolan Sanomat (6878/SL/18)<p>Lehti julkaisi jutun, jossa arvioitiin kriittisesti eläinsuojeluyhdistyksen toimintaa. Nimettömiä lähteitä käytettiin monipuolisesti ja lähdekritiikki oli riittävää. Jutussa ei ollut olennaista asiavirhettä. </p>Wed, 21 Nov 2018 00:00:00 +0200http://www.jsn.fi/paatokset/6887-sl-18/?year=2018http://www.jsn.fi/paatokset/6887-sl-18/?year=2018Kauppalehti (6887/SL/18)<p>Lehti julkaisi verkkosivujensa yritystietosivulla tietoja yrityksestä. Tiedot päivittyivät sivuille viranomaislähteistä. Vaikka kyse oli toimituksellisesta aineistosta, tiedotusvälineen oli perusteltua ohjata korjauspyyntö ensisijaisesti viranomaiselle. Tässä tapauksessa lehden verkkosivulla ei ollut olennaista asiavirhettä.</p>Wed, 21 Nov 2018 00:00:00 +0200http://www.jsn.fi/paatokset/6914-sl-18/?year=2018http://www.jsn.fi/paatokset/6914-sl-18/?year=2018Suomenmaa (6914/SL/18)<p>Lehti julkaisi pääkirjoituksen, jossa käsiteltiin luonnonsuojelujärjestöjen kampanjaviestintää. Kirjoitus saattoi olla yksipuolisuudessaan harhaanjohtava, mutta siinä ei ollut olennaisia asiavirheitä. Kantelijalle ei syntynyt oikeutta omaan kannanottoon, koska kyseessä oli poliittinen arviointi.</p>Wed, 21 Nov 2018 00:00:00 +0200http://www.jsn.fi/paatokset/6875-yle-18/?year=2018http://www.jsn.fi/paatokset/6875-yle-18/?year=2018YLE (6875/YLE/18)<p>Ylen MOT esitti televisio-ohjelman, joka käsitteli kriittisesti psykoterapia-alan koulutusta antavaa yritystä. Yle julkaisi verkossa ohjelman käsikirjoituksen ja aiheeseen liittyvän jutun. Yle suhtautui nimettömiin lähteisiin riittävän kriittisesti ja pyrki haastattelemaan opiskelijoita monipuolisesti. Jutuissa esitetyt kriittiset mielipiteet opiskelijaryhmästä eivät velvoittaneet Yleä kysymään kommenttia jokaiselta opiskelijalta.</p>Wed, 21 Nov 2018 00:00:00 +0200http://www.jsn.fi/paatokset/6913-pl-18/?year=2018http://www.jsn.fi/paatokset/6913-pl-18/?year=2018Loviisan Sanomat (6913/PL/18)<p>Lehti julkaisi jutun, jossa taiteilija käytti kärjekästä ilmaisua kaupungin kulttuuripäättäjistä. Ilmaisu oli kuvaannollinen, eikä se loukannut kulttuuripäättäjien ihmisarvoa.</p>Wed, 21 Nov 2018 00:00:00 +0200http://www.jsn.fi/paatokset/6883-sl-18/?year=2018http://www.jsn.fi/paatokset/6883-sl-18/?year=2018Keskipohjanmaa (6883/SL/18)<p>Keskipohjanmaa julkaisi printtiversiossaan mielipidekirjoituksen. Siinä loukattiin Kokkola Pride -tapahtuman järjestäjien ja seksuaalivähemmistöjen ihmisarvoa.</p>Wed, 21 Nov 2018 00:00:00 +0200